استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس/ واکنش بایدن چه بود؟

کدخبر: ۵۷۶۶۶۱
روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، طرح استقرار چنین تسلیحاتی را در خارج از مرزهای خود آغاز می‌کند و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، گفت که این تسلیحات هم اکنون در حال حرکت به سمت این کشور هستند.
استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس/ واکنش بایدن چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روسیه روز شنبه انتقاد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره طرح مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را رد کرد و گفت که واشنگتن برای دهه‌ها چنین سلاح‌های هسته‌ای را در اروپا مستقر کرده است.

بنابر گزارش رویترز، روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، طرح استقرار چنین تسلیحاتی را در خارج از مرزهای خود آغاز می‌کند و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، گفت که این تسلیحات هم اکنون در حال حرکت به سمت این کشور هستند.

بایدن روز جمعه گفت که به گزارش‌ها مبنی بر اینکه روسیه در حال پیشبرد طرح استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس است، واکنشی «بسیار منفی» داشته است. وزارت خارجه آمریکا طرح استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه را محکوم کرد.

سفارت روسیه در ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حق حاکمیتی روسیه و بلاروس است که امنیت خود را از طریق ابزارهایی که لازم می‌دانند، در بحبوحه جنگ هیبریدی گسترده‌ای که واشنگتن علیه ما به راه انداخته است، تضمین کنند.»

VXYJIJNNJFM5BJDPLQDULNFAG4

این بیانیه می‌افزاید: «اقداماتی که ما انجام می‌دهیم کاملاً با تعهدات حقوقی بین المللی ما مطابقت دارد.»

ایالات متحده گفته است که جهان به دلیل اظهارات ولادیمیر پوتین در جریان درگیری اوکراین، با بزرگترین خطر هسته‌ای از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 مواجه است، اما مسکو می‌گوید موضع این کشور به اشتباه تفسیر شده است.

پوتین که جنگ اوکراین را نبردی برای بقای روسیه در برابر غربِ متجاوز می‌داند، بارها هشدار داده است که روسیه -که بیش از هر کشور دیگری سلاح هسته‌ای دارد- از همه ابزارها برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برای دستاوردهای تاکتیکی در میدان نبرد استفاده می‌شوند و معمولاً از نظر بازدهی ضعیف‌تر از سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک هستند که برای تخریب شهرهای آمریکا، اروپا یا روسیه طراحی شده‌اند.

سفارت روسیه انتقاد ایالات متحده از استقرار هسته ای برنامه‌ریزی شده مسکو را ریاکارانه خواند و گفت که «واشنگتن قبل از سرزنش دیگران باید به خودش نگاه کند.»

این سفارتخانه می‌افزاید: «ایالات متحده چندین دهه است که زرادخانه بزرگی از تسلیحات هسته‌ای خود را در اروپا حفظ کرده است. واشینگتن همراه با متحدان خود در ناتو عضو قراردادهای اشتراک هسته‌ای است و برای سناریوهای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشور ما تمرین می‌کنند.»

از زمانی که رئیس جمهور سابق آمریکا، دوایت آیزنهاور، با هدف مقابله با تهدید ادراک شده از سوی اتحاد جماهیر شوروی طی جنگ سرد ، مجوز استقرار خارجی تسلیحات هسته‌ای را صادر کرد، تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در اروپای غربی مستقر بوده‌اند.. اولین سلاح هسته‌ای آمریکا در قاره اروپا، در سال 1954 در انگلیس مستقر شد.

بسیاری از جزئیات در مورد شرایط فعلی استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا طبقه بندی شده است، اگرچه فدراسیون دانشمندان آمریکایی می‌گوید که ایالات متحده 100 سلاح هسته‌ای تاکتیکی B61 در اروپا دارد که در ایتالیا، آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند مستقر شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید