تهدید جدی چین توسط آمریکا/ فعالیت های نظامی افزایش می یابد

کدخبر: ۵۷۷۹۹۳
وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به فعالیت‌های نظامی نزدیک چین ادامه می‌دهد.
تهدید جدی چین توسط آمریکا/ فعالیت های نظامی افزایش می یابد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا امروز (شنبه) در سنگاپور، محلی که امتناع وزیر دفاع چین برای گفت‌وگو با وی تأکیدی بر شکاف‌ها میان پکن و واشنگتن‌ بود، گفت که ارتش ایالات متحده آمریکا برخلاف تمایل پکن به عبور از دریاها و آسمان سراسر آسیا ادامه خواهد داد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد، اجلاس سالانه گفت‌وگوی شانگری- لا در سنگاپور در دو دهه فعالیت خود به محلی برای جنجال لفظی مقام‌های نظامی واشنگتن و پکن تبدیل شده است اما با این‌حال، این اجلاس همچنین محل برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه دو کشور با هدف کاهش تنش‌ها نیز بوده است.

اسرائیل نگران موشک های ایران /توافق برجام نقض شد؟

امسال با این‌حال، ژنرال «لی شانگفو» وزیر دفاع چین حاضر به ملاقات با آستین نشد.

از طرف دیگر، آستین از این تریبون برای توجیه فعالیت‌های تحریک‌آمیز ایالات متحده و متحدان این کشور در دریاها و حریم هوایی نزدیک چین استفاده کرد و خواهان تقویت اتحاد کشورهای منطقه آسیا با واشنگتن شد و متعد شد که برخلاف تمایل پکن، به حایت از تایوان ادامه دهند.

آستین به مخاطبان خود که از مقام‌ها و کارشناسان نظامی از سراسر آسیا و مناطق دیگر بودند، گفت: «رفتارهای خطرناک عملیاتی در دریا و حریم هوایی بین‌المللی مانع ما نخواهد شد. جمهوری خلق چین همچنان به رهگیری خطرناک هواپیماهای آمریکا و متحدان این کشور که به صورت قانونی در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کنند، ادامه می‌دهد. ما همگی شاهد مورد دیگری از پرواز غیرحرفه‌ای و تهاجمی جمهوری خلق چین بوده‌ایم».

اواخر ماه می سال جاری میلادی، یک جنگنده جی-16 چین به یک هواپیمای جاسوسی آرسی-135 نیروی هوایی ایالات متحده بر فراز دریای چین جنوبی نزدیک شد.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح شده است که آستین و وزیر دفاع چین در جریان یک رویارویی کوتاه در ضیافت شام افتتاحیه اجلاس شانگری-لا در روز جمعه با یکدیگر دست دادند اما امروز شنبه، آستین گفت چنین چیزی کافی نبوده است و مسائل ثبات‌زدای چون تسلیحات اتمی و بن‌بست‌های خطرناک در آسمان‌ها و دریاها نیازمند توجه بیشتر است.

وزیر دفاع آمریکا در ارتباط با ارتباط مقام‌های آمریکایی با چینی گفت: «یک دست دادن صمیمانه در مراسم شام جایگزین یک تعامل اساسی نمی‌شود. به محض آن‌که آن‌ها تماس تلفنی را پاسخ دهند، برخی کارها را انجام می‌دهیم».

تشدید تنش‌ها میان چین و ایالات متحده آمریکا در خصوص مسائل امنیتی چون تایوان، و مسائل فنی و اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن در ایجاد یک ائتلاف در آسیا موجب شده است که غلبه دو کشور بر این مشکلات امنیتی دو طرفه دشوار شود.

ژنرال لی که در ماه مارس به سمت وزیر دفاعی چین برگزیده شد، در سال 2018 به دلیل خریداری جنگنده‌های روسی و سامانه موشکی سطح به هوا از این کشور در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و چین نیز گفت که به همین دلیل بوده است که وزیر دفاع چین حاضر به دیدار با وزیر دفاع آمریکا در سنگاپور نشده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد نوشت که ایالات متحده گرچه از نظر حقوقی متعهد شده است که در دفاع از تایوان به این جزیره کمک کند اما خود را موظف نمی‌کند که مستقیماً وارد جنگ احتمالی بر سر این جزیره شود. با این‌حال چندی پیش «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پیشنهاد داده بود که  در صورت بروز جنگ در تایوان، وارد این جنگ خواهد شد.

آستین در این خصوص گفت: «امروزه بازدارندگی قوی است و این وظیفه ماست که آن را حفظ کنیم. اشتباه نکنید: درگیری در تنگه تایوان ویرانگر خواهد بود».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید