گذار دولت بایدن از برجام به «پلن سی»

شمشیر داموکلس مخالفان بر سر توافق احتمالی ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۸۰۵۴۸
اقتصادنیوز: اگرچه گروهی از منابع می‌گویند که نشانه‌هایی از پیشرفت وجود دارد، یکی از منابع مدعی شد‌: ما هنوز به توافق دست نیافتیم. در این میان هم ایالات متحده و هم ایران دستیابی به توافق موقت را رد کرده اند
شمشیر داموکلس مخالفان بر سر توافق احتمالی ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز ، سی‌ان‌ان به نقل از منابع متعدد مدعی شد که ایالات متحده بی سر و صدا رایزنی غیر مستقیم با ایران جهت محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته است.

قمار بایدن در آستانه کارزار ریاست جمهوری 

اگرچه گروهی از منابع می‌گویند که نشانه‌هایی از پیشرفت وجود دارد، یکی از منابع مدعی شد‌: ما هنوز به توافق دست نیافتیم. در این میان هم ایالات متحده و هم ایران دستیابی به توافق موقت را رد کرده اند.تلاش‌های دوباره دولت بایدن که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 انجام می‌شود، توسط قانونگذاران کنگره و متحد کلیدی ایالات متحده در خاورمیانه یعنی اسرائیل رصد می‌گردد. ایالات متحده هم‌زمان در تلاش برای آزادی چندین آمریکایی بازداشت شده در ایران است؛ مقوله‌ای که دولت بایدن مدعی است در اولویت اصلی‌اش قرار دارد.

مقام‌های دولت بایدن ماه‌ها است مدعی‌اند که زمان گریز هسته ای ایران به چند هفته کاهش یافته است به طوری که یکی از مقام‌های وزارت دفاع ماه فوریه این ادعا را رد نکرد.پیشتر و ماه‌ها پس از شکست تلاش‌ها برای احیای برجام که همزمانی داشت با ناارامی ها در ایران و همکاری ادعایی پهپادی ایران و روسیه( ادعایی که تهران بارها رد کرده است)، جو بایدن اعلام کرده بود که توافق هسته ای با ایران در دستور کار نیست با این همه متعهد بود که برای پایان دادن به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به دیپلماسی متعهد خواهد ماند.

مذاکره در خفا

آن‌گونه که سی‌ان‌ان مدعی است اواخر سال گذشته مذاکرات بی سر و صدا از سرگرفته شد و کشورهایی چون عمان نقش میانجی را ایفا کردند. برت مک گورک، مقام ارشد آمریکایی چندین بار به این کشور حاشیه خلیج فارس سفر کرد تا با نمایندگان دولت ایران رایزنی غیر مستفقیم داشته باشد. ایالات متحده در اقدامی برای جلب اعتماد ایران، معافیت‌هایی را تصوب کرد که براساس آن این فرصت فراهم می‌شود تا 2.7 میلیارد دلار از عراق به بانک های ایران انتقال داده شود

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه مدعی شد که ایران صرفا می‌تواند از این وجوه برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملاتی که مشمول تحریم ها نیست، استفاده کند. او همچنین ادعا کرد که این گام‌ها پیشتر و در زمان ریاست دولت پیشین هم برداشته شده است، بدین معنا که ایالات متحده معاملات مشابهی را مطابق با قوانین آمریکا و هماهنگی با دولت عراق تایید کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفت که تهران چند هفته پیش از طریق عمان با آمریکایی‌ها پیام هایی را مبادله کردند.ناصر کنعانی در ادامه خاطر نشان کرد که اساس رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌ها، برجام است، ایران چارچوب جدیدی ندارد. ما هیچ مذاکره ای برای توافق موقت یا ترتیبات جدید جایگزین برجام را تایید نمی کنیم.

بنیامین نتانیاهو این هفته مدعی شد که کابینه‌اش مخالف توافق با تهران خواهد بود. او در ادامه ادعا کرد که موضع اسرائیل روشن است، اسرائیل به هیچ توافقی با ایران پایبند نخواهد بود و به دفاع از خود ادامه خواهد داد.لوید استین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه با همتای اسرائیلی اش در بروکسل دیدار داشت؛ دیداری که ادعا می شود دو طرف در باب طیف وسیعی از مسائل مرتبط با تهدیدهای ادعایی از جانب ایران، برنامه هسته ای ایران، فعالیت‌های بی ثبات کننده منطقه ای و گسترش تسلیحات بدون سرنشین توافق کردند.

کریستین ترنر، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در توئیترش نوشت، اوایل هفته، علی باقری کنی، مذاکره کننده ایرانی با تروئیکای اروپایی در ابوظبی دیدار کرد.

عبور از برجام به سوی پلن«سی»

سی ان ان در ادامه گزارش ادعایی‌اش آورده که اگر توافقی در باب مسائل هسته ای حاصل شود، بعید است که محدودیت‌های تعریف شده در برجام بازگردند. به ادعای این رسانه، توافق جدید در حقیقت تلاشی است برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تا مانع از پیشرفت آن شود.

هنری روم، کارشناس فعال در موسسه واشنگتن در این باره مدعی است، آنها به سوی گزینه‌ای در حرکت هستند که آن را پلن سی می خوانند، گزینه ای برای محدود کردن برنامه اتمی ایران و جلوگیری از بدترین سناریو؛ گزاره‌هایی که طبیعتا با محدودیت‌های سیاسی در داخل واشنگتن روبرو است.

گزینه های دیگر روی میز است

یکی از مقام‌های آمریکایی در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که تعاملات دیپلماتیک دولت بایدن بر محدود کردن برنامه هسته ای ایران متمرکز است. آنها گفتند می خواهند ببینند که تهران برنامه هسته ای اش را محدود می کند، از حمایت متحدانش دست برمی دارد و به حمایت [ادعایی] از روسیه در اوکراین پایان خواهد داد. این مقام در ادامه ادعا کرد، ایالات متحده همچنان از تعاملات دیپلماتیک برای پیگری همه این اهداف با هماهنگی با متحدانش استفاده خواهد کرد و بر این باور است که دیپلماسی بهترین گزینه است. با این همه اگر ایران تصمیم نگیرد، گزینه‌های دیگری در اختیار داریم. فعلا وزیر خارجه عمان گفته که ایران و آمریکا در باب توافق مبادله زندانی ها به توافق نزدیک شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید