ابراز خوش‌بینی رئیس پنتاگون به دیدار با همتای چینی

کدخبر: ۵۸۰۵۵۰
اقتصادنیوز: رئیس پنتاگون و وزیر دفاع آمریکا ابراز خوش‌بینی کرد که با همتای چینی خود که اوایل ماه جاری، از دیدار با وی خودداری کرده بود، دیدار خواهد کرد.
ابراز خوش‌بینی رئیس پنتاگون به دیدار با همتای چینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «لوید آستین» رئیس پنتاگون و وزیر دفاع آمریکا در آستانه سفر آنتونی بلینکن به چین ابراز خوش بینی کرد که با همتای چینی خود که اوایل ماه جاری، از دیدار با او خودداری کرده بود، در نهایت دیدار و گفتگو خواهد کرد.

درخواست فوری مقام آمریکایی از وزیر دفاع جدید ترکیه

رئیس پنتاگون روز جمعه به وقت محلی ابراز خوش بینی کرد که در نهایت با همتای چینی خود دیدار خواهد کرد. وزیر دفاع چین اوایل ماه جاری میلادی در سنگاپور از دیدار با رئیس پنتاگون خودداری کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر ناتو در بروکسل گفت: "من مطمئن هستم که با گذشت زمان، این اتفاق خواهد افتاد. ما در مقطعی از زمان ملاقات خواهیم کرد. اما هنوز زمان آن نرسیده است."

رئیس پنتاگون افزود: در راستای حفظ کانال های ارتباطی با چین و روابط بر مبنای رقابت نه نزاع تلاش خواهیم کرد.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور روزهای ۱۶ تا ۲۱ ژوئن (۲۶ تا ۳۱ خرداد ماه) به چین و انگلیس سفر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که بلینکن در پکن با مقامات ارشد جمهوری خلق چین دیدار و درباره اهمیت حفظ کانال های ارتباطات باز برای مدیریت مسئولانه روابط ایالات متحده و جمهوری خلق چین گفتگو خواهد کرد.

به گفته وی، در این سفر درباره نگرانی های دوجانبه، موضوعات منطقه ای و جهانی و زمینه همکاری های احتمالی در مورد چالش های مشترک بین الملل مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

دیدار و گفتگوی بن‌سلمان و ماکرون در الیزه

کاخ سفید در تلاش است تا مبادلات با چین را پس از یک دوره پرتنش که در فوریه (بهمن / اسفند) با پرواز یک بالن جاسوسی چینی بر فراز آمریکای شمالی آغاز شد از سر گیرد. بالون جاسوسی تلاش‌ها برای برقراری روابط دو کشور را که بایدن و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار در شهر بالی در ماه نوامبر درباره آن توافق کرده بودند، از مسیر خارج کرد.

بایدن ماه گذشته گفت انتظار دارد روابط دو کشور در آینده نزدیک گرم تر شود اما از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

روزنامه فایننشال تایمز ۱۲ خرداد ماه از سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) به چین خبر داد که قبل از اظهارات بایدن در نشست سران گروه هفت در هیروشیما انجام شده است و نوشت: سفر معتمدترین مقام دولت جو بایدن، شدت نگرانی کاخ سفید از وخامت روابط بین واشنگتن و پکن را نشان می‌دهد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه سفر ویلیام برنز (معروف به بیل برنز) به چین ماه گذشته انجام شده است به نقل از پنج نفر از مقامات آگاه از این سفر افزود: برنز به عنوان دیپلمات ارشد سابق که اغلب مأموریت های ظریف خارج از کشور به او محول می شود، برای گفتگو با مقامات به چین سفر کرد.

این دیدار که از سوی عالی ترین مقام دولت بایدن انجام شده همزمان با تلاش های واشنگتن برای تعامل با پکن در سطح مقامات ارشد با هدف تلاش برای ایجاد ثبات در روابط دو کشور انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید