بلینکن به چین می‌رود / اختلافات پکن و واشنگتن پایان یافت؟

کدخبر: ۵۸۰۵۵۶
اقتصادنیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از ماه‌ها تنش بین واشنگتن و پکن و تعویق سفر، سرانجام برای دیدار با مقامات چینی، به پکن سفر خواهد کرد.
بلینکن به چین می‌رود / اختلافات پکن و واشنگتن پایان یافت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سرانجام پس از ماه‌ها تنش بین روابط آمریکا و چین و تعویق سفر آنتونی بلینکن به پکن، رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که او اواخر این هفته (شنبه) راهی چین می‌‍شود.

اولین محموله سلاح هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس!

رویترز گزارش داد، کارشناسان می‌گویند نباید انتظار داشت که فهرست بلندبالای اختلافات بین دو کشور به‌زودی کاهش یابد، اما مقامات واشنگتن و پکن دست‌کم می‌توانند نشان دهند که روابط دو قدرت جهانی قرار نیست از ریل خارج شود.

آنتونی بلنیکن روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۸ و ۲۹ خرداد) با مقامات چینی دیدار خواهد داشت و احتمالا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز ملاقات کند.

وزیر خارجه آمریکا بلندپایه‌ترین مقام دولت آمریکاست که از سال ۲۰۲۱ و روی‌کارآمدن دولت بایدن، به چین سفر می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور به منظور ترمیم روابط دارای تنش به چین سفر خواهد کرد. بنا بر گزارش رویترز مقامات ارشد ایالات متحده در خصوص جزئیات این سفر اعلام کردند ایالات متحده انتظار یک تعامل کامل و قوی بین بلینکن و همتایان چینی اش در مورد وضعیت اوکراین را دارد و واشنگتن انتظارات خود را در این سفر روشن خواهد کرد.

به گفته این مقامات بلینکن به دنبال ایجاد کانال های ارتباطی باز برای جلوگیری از محاسبات اشتباه و جلوگیری از درگیری احتمالی میان دو کشور است. واشنگتن از مقامات ارشد چین انتظار دارد تا نگرانی های خود را با بلینکن در مورد سیاست های فناوری ایالات متحده از جمله در مورد نیمه هادی ها مطرح کنند. ایالات متحده انتظار دارد که چین به آنچه آن ها اقدامات تحریک آمیز پکن از تنگه تایوان تا کوبا مدعی اند، ادامه دهد.

درخواست فوری مقام آمریکایی از وزیر دفاع جدید ترکیه

این در حالیست که چین گانگ، وزیر خارجه چین در جریان تماسی تلفنی اخیر خود با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌ اش، از این کشور خواست تا در امور داخلی پکن دخالت نکرده و به منافع توسعه‌ای این کشور آسیب نزند.

گانگ درباره این مساله گفت: طرف آمریکایی باید از خود احترام نشان داده، دست از دخالت در امور داخلی چین برداشته و به خاطر رقابت، به حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین آسیب وارد نکند. امیدواریم طرف آمریکایی در راستای اجرای توافقی که سران دو کشور در اجلاس بالی به آن دست یافتند و همچنین تعهدات مربوطه، اقدام حقیقی کرده و برای حل و فصل اختلافات به نحو احسن، با طرف چینی همکاری کند.

دیپلمات چینی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا تبادلات و همکاری را توسعه داده و مانع تشدید روابط دو کشور شده و با حصول اطمینان از برقراری ثبات در روابط طرفین، به مسیر توسعه سالم و پایدار بازگردد.‌

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید