حمله روسیه به اوکراین شکاف ها در تایپه را افزایش داده است

چالش بزرگ تایوانی‌ها؛ هم‌سرنوشتی با هنگ کنگ یا اوکراین؟

کدخبر: ۵۸۴۷۴۴
اقتصادنیوز: برخی تحلیل‌گران بر این باورند که پیامدهای حمله نظامی روسیه به اوکراین موجب شده است تا مردمان تایوان در باب مقاومت در برابر چین درگیر تردیدهایی جدی شوند.
چالش بزرگ تایوانی‌ها؛ هم‌سرنوشتی با هنگ کنگ یا اوکراین؟

به گزارش اقتصادنیوز مردم تایوان نتایج جنگ در اوکراین را دنبال می کنند، از منظر برخی از آنها تحولات حاکم نشان از آن دارد که دشمن به ظاهر شکست‌ناپذیر را می توان شکست داد. از منظر گروهی دیگر، تصاویر شهرهای در حال سوختن معنای دیگری دارد. به باورشان هرچیزی بهتر از جنگ است و تایوان می بایست جهت ممانعت از وقوع تنش به هر اهرمی متوسل شود، حتی سازش تلخ.این دو دیدگاه رقابتی طبیعتا نتایج انتخابات ریاست جمهوری این جزیره که ژانویه برگزار خواهد شد را تحت تاثیر قرار می دهد.

تایپه در حالت آماده باش

تایوان از زمانی که حزب کمونیست چین کنترل سرزمین اصلی را در سال 1949 به دست گرفت، هر دم ممکن است هدف حمله پکن قرار بگیرد اما جنگ اوکراین موجب شد تا شبح جنگ برای تایوانی ها از هر زمان دیگر برجسته تر شود. بالاخص آن که رهبران چین لفاظی هایشان را تشدید کرده، بر استفاده از زور جهت دستیابی به آنچه از آن تحت عنوان اتحاد ملی یاد می شود، تاکید و جنگده های دریایی و هوایی شان را اطراف جزیره مستقر کرده اند. آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده تخمین زده که شی جین پینگ سال 2027 را به عنوان آخرین مهلت برای آمادگی ارتشش برای تصرف جزیره تعیین کرده است.

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان مدت خدمت اجباری سربازی را از چهار ماه به یک سال افزایش داده و با خرید تسلیحات جدید از ایالات متحده، سلاح هایی چون موشک ضد کشتی هارپون، هزینه های نظامی این بازیگر را افزایش داده است.تسای واجد شرایط نامزدی ریاست جمهوری دوباره نیست، با این همه لای چینگ ته، معاونش که قصد نامزدی در کارزار را دارد به طور مشابه متعهد شده که از خودمختاری جزیره محافظت کرده و در برابر تهدیدهای پکن بایستد.

im-811450

رویارویی دیدگاه ها در تایوان

وینسنت چائو، یکی از مقام های پیشین امنیت ملی و سخنگوی لای، با اشاره به فعل و انفعال های حزب کمونیست چین به وال‌استریت ژورنال گفت: تصور نمی‌کنم کسی با توسل به منطق بتواند ثابت کند که گفتگو با چین حلال مشکلات است. رهبران پکن انقیاد تایوان را بخشی از جوان سازی ملی خود می دانند، فعلی که ذاتا به مشروعیت سیاسی آنها مرتبط است. پس باید واقع بین بود. به باور این مقام سیاسی، اوکراین به تایوان درس روشنی در باب چگونگی دفاع از خود و چگونگی ایجاد ائتلاف با دموکراسی های همفکر داده است.

حزب اصلی اپوزیسیون ملی گرا، معروف به کومینتانگ، دیدگاه متفاوتی دارد. این گروه خواهان رایزنی با چین هستند. اندرو هسیا، معاون رئیس کومینتانگ، ماه ژوئن در مصاحبه ای گفت که رایزنی ها قطعا تنش را کاهش خواهد داد و مانع از وقوع جنگ تصادفی یا عامدانه خواهد شد.در همین راستا هو یو ایه، نامزد ریاست جمهوری کومین تانگ، این هفته متعهد شد که مدت خدمت اجباری ارتش را پس از بهبود روابط با پکن به چهار ماه برگرداند.در حالی که کومینتانگ در جریان انتخابات محلی پاییز گذشته عملکرد خوبی داشت، نظرسنجی‌ها تاکنون نشان می‌دهند که لای پیشتاز است، اگرچه رقابت ریاست‌جمهوری بیش از حد ناپایدار است. کاندیدای سوم، کو ون-جه، شهردار سابق تایپه میانه‌رو، نیز در نظرسنجی‌های در رتبه ای بالا قرار دارد و همین موجب شد تا پیش‌بینی‌های گیج‌کننده شود.

نبردی که برای رقبا به سان قمار است

رهبران چین با نگرانی لغزش ارتش روسیه در اوکراین را به نظاره نشسته اند. با این همه به باور مقام های آمریکایی هیچ نشانه‌ای دال بر این که شی، چهره ای که خودمختاری و آزادی های مدنی هنگ کنگ را از بین برده است، به واسطه شکست های پی‌در‌پی روس ها از خواست خود مبنی بر تصرف تایوان عقب بنشیند، وجود ندارد.با این حال چین در جریان حمله به تایوان با موانع زیادی روبرو است. 80 مایل آب - تایوان را از سرزمین اصلی چین جدا می کند؛ گزاره ای که هرگونه تهاجم احتمالی را پیچیده تر خواهد کرد.از طرفی دیگر تایپه به راحتی قادر است کشتی ها و هواپیماهای حامل نیروهای چینی را هدف قرار داده و تلفات سنگینی را تحمیل کند.

این واقعیت که تایوان یک جزیره است، تامین مهمات و منابع حیاتی مانند سوخت برای نیروگاه های برق آن، شرایط را پیچیده تر می کند. سان لی فانگ، سخنگوی ارتش تایوان، بر این باور است که وضعیت برای تایوان به سان  روبرو شدن دیوید با جالوت است. ایالات متحده هیچ تعهد الزام آور برای دفاع از تایوان ندارد و مدت طولانی است که در این باره از سیاست ابهام استراتژیک پیروی می کند، هرچند بایدن بارها صراحتا اعلام کرده که در صورت حمله چین، از تایوان حمایت خواهد کرد. اما پیش از استقرار نیروهای آمریکایی، جزیره باید به تنهایی در برابر اولین ضربات مقاومت کند. بسیاری از مقامات و تحلیلگران آمریکایی می گویند که تاکنون تایپه برای چنین مقاومتی آماده نشده است.

im-811510

هراس از شکاف ها

در حالی که بودجه نظامی تایوان سال گذشته افزایش یافت اما تنها 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داد. مقامات غربی می گویند نگرانی هایی در باب حرفه ای بودن و انگیزه ارتش تایوان وجود دارد. مدرسه اصلی آموزش افسران در ابتدا به عنوان آکادمی نظامی Whampoa در جنوب چین در دهه 1920 با اتکای شدید به مربیان شوروی تأسیس شد. از همین رو تحلیلگران دفاعی می گویند که فرهنگ و دکترین نظامی قدیمی به سبک شوروی هنوز در صفوف باقی مانده است.علیرغم افزایش زمان خدمت اجباری، تعویق تحصیل به این معنی است که اکثر تایوانی‌های در سن سربازی تا سال 2028 تمام سال خدمت نخواهند کرد - و هنوز مشخص نیست که آموزش فعلی سربازان وظیفه تا چه اندازه مفید است. دریاسالار لی هسی مین، رئیس سابق ارتش تایوان که به منتقد سرسخت آمادگی نظامی جزیره تبدیل شده بر این باور است که اکثر سربازان به جای اینکه یاد بگیرند چگونه ارتش آزادیبخش خلق پکن را دفع کنند، وقت خود را صرف تمیز کردن زمین و چیدن علف های هرز می کنند.

تایوان همچنین برای حفظ نیروهای حرفه ای خود از جمله خلبانان نیروی هوایی آموزش دیده با مشکل مواجه است. وزارت دفاع تایوان در گزارش اخیر خود اعلام کرد که تقریباً 20 درصد از سربازان حرفه‌ای این کشور طی پنج سال گذشته تصمیم گرفته‌اند قبل از پایان قراردادشان، ارتش را ترک کنند. بر اساس این گزارش، تنها در سال گذشته، بیش از 3700 سرباز درخواست ترک خدمت کردند.الکساندر هوانگ، عضو کومینتانگ، گفت: بسیاری از جوانانی که برای نیروهای داوطلب چهار ساله ثبت نام کردند، تصمیم گرفتند جریمه بپردازند و زودتر از موعد از تحصیل خارج شدند زیرا می گویند برای پول آمده اند - نه برای جنگیدن و مردن.  

تایوانی استقلال کم هزینه می خواهند!

حزب ترقی خواه دموکراتیک تحت رهبری تسای که از سال 2016 در قدرت است، تا حدی احساس تایوانی ها مبنی بر متمایز بودن از مردم سرزمین اصلی را برجسته کرده است. وانگ تینگ یو، قانونگذار حزب دموکراتیک خلق، یکی از اعضای ارشد کمیته دفاع پارلمان تایوان، گفت:در گذشته، غیرنظامیان تایوان با ارتش رابطه نزدیکی نداشتند، زیرا ارتش قدیمی گزیده ای از افرادی وفادار به چین بود. به همین دلیل شکاف بزرگی میان نظامیان و غیرنظامیان ایجاد شد.او در ادامه خاطر نشان کرد اما امروز شرایط تغییر کرده است. دولت دستمزد سربازان را افزایش داده و برنامه‌های آموزشی را تا حدی با آوردن مربیان خارجی و فرستادن برخی از واحدهای تایوانی برای تمرین در ایالات متحده نوسازی کرده است.

با این حال، این تغییرات هنوز نگرش های عمومی را تغییر نداده، آن هم در جزیره ای که خدمت در نیروهای مسلح اعتبار و جذابیت کمی دارد. چرا که به باور بسیاری از جوانان استقلال با اهمیت است اما ارزش جنگیدن را ندارد.از همین رو برخی از گروه‌های داوطلب تصمیم گرفته‌اند به تنهایی وارد عمل شوند و هموطنان را برای جنگ احتمالی آماده کنند. یکی از این گروه‌ها آکادمی کوما است که ۱۰۰ میلیون دلار از رابرت تسائو، موسس یکی از بزرگترین شرکت‌های نیمه‌رسانا در جهان، دریافت کرد.تسای گفت: ما قصد ایجاد ارتش خصوصی را نداریم. اما من فکر می کنم تلاش آنها احتمالا انعطاف پذیری جامعه تایوان را افزایش خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید