موضع‌گیری گوترش درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

کدخبر: ۵۸۴۸۱۰
اقتصادنیوز: رسانه های آمریکایی گزارش دادند بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین احتمالا شامل بمب های خوشه ای خواهد بود که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.
موضع‌گیری گوترش درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره اعلام ارسال بمب های خوشه ای از سوی آمریکا به اوکراین و واکنش دبیرکل سازمان ملل در این زمینه گفت: دبیرکل سازمان ملل از کنوانسیون بمب های خوشه ای که حدود ۱۵ سال پیش به تصویب رسید حمایت می کند و او می خواهد کشورها از اصول این کنوانسیون پیروی کنند.

اختلاف‌نظر در بین اعضای ناتو بر سر اوکراین بالا گرفت

معاون سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: در نتیجه دبیرکل سازمان ملل با ادامه استفاده از بمب های خوشه ای در میدان جنگ مخالف است.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین احتمالا شامل بمب های خوشه ای خواهد بود که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.

بر اساس گزارش‌های ای بی سی نیوز، پولیتیکو ، نیویورک تایمز و آسوشتیدپرس انتظار می‌رود این بسته تسلیحاتی به صورت رسمی روز جمعه اعلام شود.

فرحان حق  در خصوص احتمال گفتگوی دبیرکل سازمان  ملل با مقامات آمریکایی در ارتباط با ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین گفت: من بیانیه خاصی در این زمینه برای ارائه ندارم اما دبیرکل نظر خود را در خصوص این موضوع به همه طرف ها اعلام کرده است.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است. این مقام آمریکایی مدعی شده است: ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین به نفع امنیت ملی ایالات متحده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از  منابع آگاه نوشت انتظار می‌رود پنتاگون تا ساعاتی دیگر اعلام کند هزاران بمب خوشه‌ای را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

گزارش سال ۲۰۲۱ از سوی ائتلاف بمب های خوشه ای نشان داد که هزاران بمب خوشه ای در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ مدت ها پس از توقف جنگ، در مرگ و جراحت غیرنظامیان نقش داشتند.

وزیر خارجه الجزایر به تهران سفر می کند

بمب های خوشه ‌ای می ‌توانند از هواپیما یا سکوهای پرتاب موشکی پرتاب شوند که در بیش از ۱۲۰ کشور - در چارچوب کنوانسیون مهمات خوشه‌ای- ممنوع شده‌اند، به هنگام انفجار شمار زیادی بمب‌های کوچکتر را در محیط وسیعی پخش می‌کنند. این بمب‌های کوچکتر در صورت انفجار جان شهروندان بیشتری را تهدید می‌کنند و درصورت منفجر نشدن هم به صورت مین عمل کرده و می‌توانند خطرات جانی و معلولیت برای غیر نظامیان به همراه داشته باشند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که روسیه و اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند و از آمریکا خواست این تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار ندهد.

مری وارهام، مدیر بخش تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفت: بمب‌های خوشه‌ای که روسیه و اوکراین استفاده می‌کنند درحال حاضر باعث مرگ غیرنظامیان می شوند و این تلفات برای سال‌های متمادی ادامه خواهد داشت."

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که اگر آمریکا تصمیم به انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین بگیرد، باعث رنج طولانی‌مدت غیرنظامیان و تضعیف بین‌المللی در استفاده از این تسلیحات خواهد شد.

پیش از این، گروهی از قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته بودند که به منظور شکست خطوط مستحکم روسیه مهمات خوشه‌ای به اوکراین بفرستد که استفاده از این مهمات توسط بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی‌های جدی حقوق بشری ممنوع اعلام شده است.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی نیز گزارش داده است: بر اساس گزارش‌ها،‌ اوکراینی‌ها پیش‌تر در تلاش برای پس گرفتن قلمرو شرقی دونباس از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده اند. با وجود تمام خطرات جانی که این مهمات برای غیر نظامیان و حتی کودکان - درخشندگی این بمب‌ها و شکل ظاهری آن‌ها توجه کودکان را جلب می‌کند - ایجاد می‌کنند، قانونگذاران ایالات متحده با اشاره به این تهدیدها مدعی هستند که اوکراین تاکنون از سلاح‌های آمریکایی مسئولانه استفاده کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید