آمادگی اسرائیل و آمریکا برای مقابله با سناریوهای احتمالی

روایتی از پشت پرده آرامش موقت میان ایران و آمریکا!

کدخبر: ۵۸۵۷۱۶
اقتصادنیوز: به بهانه برگزاری بازی جنگی شبیه سازی شده میان اسرائیل و ایران که همزمانی داشت با حضور ژنرال چارلز براون در کمیته سنا، اقتصاد نیوز به بررسی برنامه های ایالات متحده در ارتباط با ایران پرداخته است.
روایتی از پشت پرده آرامش موقت میان ایران و آمریکا!

به گزارش اقتصادنیوز ، ژنرال چارلز براون، نامزد جو بایدن برای تصدی عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه استماع سنا از هدف خود که همانا ایجاد همکاری نظامی بین کشورهای خاورمیانه جهت جلوگیری از تهدیدهای ادعایی ایران است پرده برداشت و به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: چنین استراتژی به متحدانمان تضمین می دهد تا بتوانند از خود در برابر تهدیدهای ادعایی ایران دفاع کنند بالاخص آن که ماهیت تهدیدها پیچیده تر شده است؛ همزمان المانیتور با انتشار گزارشی به اجرایی شدن بازی های جنگی شبیه سازی شده میان اسرائیل و ایالات متحده در میانه تنش های میان واشنگتن و تل آویو اشاره کرده؛ فرایندی که هدف از ان به باور گروهی از تحلیلگران اعلام سیگنال به ایران در باب پیشرفت برنامه هسته ای اش است.

GettyImages-1533835926

پلن ژنرال جدید آمریکایی!

دولت‌های ایالات متحده بیش از دو دهه است که به دنبال تقویت قابلیت‌های دفاعی همسایگان ایران بوده‌اند، اما به گفته مقام های واشنگتن، اختلافات و بی‌اعتمادی کشورهای عربی و همچنین محدودیت‌های فروش تسلیحات آمریکا به خارج مانع از هرگونه پیشرفت شده است.فرماندهی مرکزی ایالات متحده در دو سال گذشته به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته و برای اولین بار نیروهای اسرائیلی را با نظامیان عرب در قاب یک رزمایش مششترک هم صدا کرده و روسای نیروی هوایی منطقه را تشویق می‌کند تا داده‌های راداری را در گام‌های اولیه به سوی معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی به اشتراک بگذارند.

با این حال براون در جلسه استماع و تبادل نظر با سناتور ریک اسکات بر نزدیکی بیشتر ایالات متحده با متحدان سنتی اش تاکید کرد.به باورش سیاست سازی در راستای بازدارندگی ایران نباید صرفا در اختیار پنتاگون باشد بلکه چنین فعلی می بایست در فضای دیپلماتیک و اطلاعاتی به شکل مشابه اجرایی شود.ناظران بر این باورند که موضع براون نشان می‌دهد که او قادر است در عین حراست از توازن دیپلماتیک میان دولت بایدن با تهران، همزمان قابلیت های نظامی اعراب را افزایش دهد.

US_Navy_030402-N-5362A-004_U.S._Army_Sgt._Mark_Phiffer_stands_guard_duty_near_a_burning_oil_well_in_the_Rumaylah_Oil_Fields_in_Southern_Iraq

واشنگتن هنوز دست برتر را دارد

در همین راستا امیر علی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سوال اقتصادنیوز در باب این که آیا گزینه جایگزین بایدن برای تصدی عنوان ستاد مشترک ارتش آمریکا نشان از استراتژی تازه ایالات متحده در ارتباط با ایران دارد یا نه، گفت: فرماندهان ارشد نظامی به طور مستقل عمل نمی کنند بلکه در راستای دستور العمل ها و منافع ملی شان موضع گیری می کنند. از همین رو ژنرال براون نیز به سان سلفش در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا صرفا از برنامه های خود گفته و این رویکردی معمول است. ابوالفتح در ادامه خاطر نشان کرد که ایالات متحده فارغ از برخی تحلیل ها هنوز قدرت برتر جهانی است هرچند در قیاس با سی سال پیش، قدرت و نفوذش کاهش یافته با این همه هنوز دست برتر را دارد.

به باور ابوالفتح، طبیعتا ایالات متحده در باب همکاری متحدان سنتی اش با چین حساسیت هایی دارد، اما این حساسیت ها معطوف به برخی حوزه های خاص چون حوزه مرتبط به تجهیزات ارتباطی و مخابراتی است نه سایر حوزهها ابوالفتح در انتها گفت که موضع گیری شفاهی را نمی توان مبنا قرار داد بلکه باید در عمل دید، واشنگتن از چه رویکردی پیروی خواهد کرد. عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک نیز با ابوالفتح هم صدا است و در گفتگو با اقتصاد نیوز تاکید کرد که از منظر ستاد مشترک ارتش آمریکا، سنتکام و سایر نهادهای نظامی ایالات متحده ایران ظاهرا تهدید قلمداد می شود، به باور او این بهانه ای است جهت هم صدا کردن اعراب. هرچند به باورش امروز معادلات تغییر کرده و به طور مثال تعامل تجاری میان عربستان و چین در قیاس با گذشته دو برابر برآورد شده است.

GettyImages-1249642435

آماده باش برای مقابله با سناریوهای احتمالی

براون در سمت پیشین خود در قامت رئیس ستاد نیروی هوایی، در حالی که پنتاگون به دنبال بازدارندگی روسیه و چین است، نیز از این رویکرد حمایت می کرد و باور دارد که نزدیک شدن به متحدان سنتی فرصتی را در اختیار ایالات متحده و کشورهای عرب قرار خواهد داد تا در برابر جلوگیری از فعالیت های ادعایی ایران خواه در تنگه هرمز یا خلیج فارس با یکدیگر هم صدا شوند.انتصاب چنین چهره ای در حالی انجام شد که ماه گذشته، سه نظامی عرب در جریان تمرین ترکیبی پدافندهوایی که در عربستان پس از حضور آنتونی بلینکن دیپلمات ارشد آمریکایی در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد، جنگنده هایی را برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین ساختگی وارد کردند.

هفته جاری نیز ایالات متحده و اسرائیل به فاصله زمانی شش ماه بازی جنگی شبیه سازی شان را برگزار کردند؛ فعل و انفعال هایی که به ادعای گروهی از ناظران نیروی هوایی اسرائیل را قادر می سازد تا برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران از اهرم های قدرتمندی برخوردار شود.به گفته ستاد فرماندهی منطقه ای خاورمیانه پنتاگون، آخرین بخش از رزمایش Juniper Oak با شرکتاف-16 های آمریکایی، یک هواپیمای KC-10 و یک هواپیمای تانکر KC-46 برای پشتیبانی از سوخت گیری در هوا در اسرائیل مستقر شد.ارتش اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رزمایش برای رویارویی با سناریوهای متعددی از جمله حمله راهبردی دوربرد، دستیابی به برتری هوایی در منطقه و دفاع سایبری در مواجهه با انواع تهدیدها طراحی شده است.ابوالفتح در این باره به اقتصاد نیوز گفت: برگزاری چنین رزمایش هایی نیز معمول است و نشان از آمادگی دو بازیگر جهت رویارویی با هرگونه سناریوی احتمالی دارد.

photo_2023-07-12_17-56-36

ارسال سیگنال به تهران یا تلاشی برای حفظ آرای اسرائیلی ها

با این همه عبدالرضا فرجی راد این بازی شبیه سازی شده را از منظری دیگر تبیین کرد و در این باره به اقتصاد نیوز گفت: مانورهای اخیر در حالی برگزار می شود که روابط اسرائیل و ایالات متحده پرتنش است؛ به باور او تنش ها حتی در قیاس با تنش های میان دو بازیگر در زمان ریاست باراک اوباما نیز بیشتر شده است. به باور این کارشناس ژئوپلتیک، دموکرات ها در چنین شرایطی به طور معمول تلاش دارند تا در ظاهر هم صدایی شان با تل آویو را به رخ بکشند چرا که این نزدیکی ظاهری برای آنها در انتخابات مصرف داخلی دارد. در غیر این صورت دموکرات ها بخشی از آرای خود را از دست خواهند داد.

این تحلیل در حالی مطرح شد که فرماندهی مرکزی ایالات متحد(سنتکام) با انتشار بیانیه مطبوعاتی جداگانه ای اعلام کرد، این رویداد پنج روزه با هدف پاسخ به حوادث سایبری و تقویت توان نظامی اسرائیل در داخل سرزمین های اشغالی خواهد بود. در اعلامیه‌های پنتاگون و نیروهای دفاعی اسرائیل به طور مشخص به ایران اشاره نمی شود، با این همه به ادعای ناظران تکرار بازی‌های شبیه سازی شده جنگی مشترک آمریکا و اسرائیل ظرف شش ماه نشان می‌دهد که دولت بایدن در تلاش برای ارسال هشدار به ایران در باب پیشرفت برنامه هسته ای و افزایش سطح غنی سازی اورانیومش است.

GettyImages-1319757302

آتش بس موقت!

اعتقاد بر این است که نیروی هوایی اسرائیل فاقد مهمات و هواپیماهای مورد نیاز برای انجام حملات دوربردی است که به اندازه کافی به تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران آسیب برساند. در همین راستا مقام های ارشد پیشین آمریکا که با این برنامه‌ریزی آشنا هستند در گفتگو با المانیتور مدعی شدند که چنین عملیاتی به نبردهای هوا به زمین و هوا به هوای قابل توجهی علیه خلبانان ایرانی و پدافند هوایی برای دستیابی به برتری بر آسمان ایران حتی قبل از رسیدن به اهداف نیاز دارد.در همین راستا محمد بیات، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با اقتصاد نیوز در پاسخ به این سوال که آیا چنین رزمایشی سیگنالی به تهران قلمداد خواهد شد یا نه، گفت، ایالات متحده و اسرائیل پیشتر نیز رزمایش های نظامی مشترکی برگزار کردند، رزمایش هایی که برخی از ناظران از آن تحت عنوان پلن«بی» واشنگتن در ارتباط با ایران یاد می کردند. با این همه به باور این تحلیلگر ارشد، چنین نمایش های قدرتی صرفا عملیاتی نمایشی فاقد معنا و سیگنال است.

به باور بیات، ناارامی هایی سال گذشته متغیری بود که موجب شد تا تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی نزدیک تر شده و تعامل میان تهران و این ناظر اتمی افزایش یابد.این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ضمن اشاره به رایزنی های غیر مستقیم تهران و واشنگتن از نوعی جنگ سرد حاکم میان دو طرف گفت و در این باره خاطر نشان کرد که در شرایط کنونی ایالات متحده صرفا به دنبال تفاهم موقت با ایران جهت جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه هسته ای ایران است. به بیانی بهتر، واشنگتن خواهان آتش بس موقت است.

AFP8063395726662478537036216447505481604752---1

آماده باش در مناطق شمالی لبنان

محمد بیات در پاسخ به سوال اقتصاد نیوز مبنی بر این که آیا تنش های داخلی در سرزمین های اشغالی به عاملی محرک جهت ماجراجویی نتانیاهو فراتر از مرزهای سرزمین های اشغالی جهت انحراف افکار عمومی منجر خواهد شد یا نه نیز گفت؛ طبیعتا تنش های حاکم حیات سیاسی نتانیاهو را تهدید کرده است، بالاخص آن که رابطه نخست وزیری اسرائیل با رئیس جمهوری آمریکا نیز تیره شده است. با این حال شواهد نشان می دهد که اسرائیل ممکن است به جای حمله ادعایی به تاسیسات ایران، مواضع حزب الله لبنان را هدف قرار دهد. از همین رو شاهد آن هستیم که نظامیان اسرائیلی در مناطق شمالی هم مرز با لبنان در حالت آماده باش قرار دارند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی