ادعای آمریکا درباره تحرکات نظامی در تنگه هرمز

کدخبر: ۵۸۶۹۵۳
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی اعلام ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز ادعا کرد واشنگتن با هماهنگی متحدان و شرکا در حال افزایش حضور نظامی خود در این تنگه است.
ادعای آمریکا درباره تحرکات نظامی در تنگه هرمز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره ارسال جنگنده های بیشتر آمریکایی به تنگه هرمز و هشدار ایران در خصوص این اقدام مدعی شد: در راستای تهدید مستمر و با هماهنگی متحدان و شرکای آمریکا، وزارت دفاع (پنتاگون) در حال افزایش حضور و توانایی خود در منطقه است تا بتوانیم بر تنگه (هرمز) و آب های اطراف آن را نظارت بیشتری داشته باشیم.

میلر در ادامه ادعاهای واشنگتن افزود: از ایران می خواهیم فورا این اقدامات بی ثبات کننده که جریان آزاد تجارت را در این آبراه راهبردی که یک پنجم نفت جهان از آن تامین می شود، متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که  آیا نشانه ای برای تدارک جنگ با ایران در خلیج فارس وجود دارد؟ پاسخ منفی داد و گفت: نه.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۶ تیرماه جاری در خصوص اعزام جنگنده از سوی آمریکا به تنگه هرمز گفت: متاسفانه نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه در ارتباط با امنیت منطقه‌ای هیچگاه صلح‌آمیز و سازنده نبوده است. این گونه اقدامات و تحرکات می‌تواند به ایجاد حساسیت‌های جدید در منطقه در حوزه راهبردی خلیج فارس و دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی کمک کند. 

این مقام وزارت خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی، به طور خاص در نزدیکی مرزهای خود، حساس است. ایران با توجه به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح خود در مورد امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس، حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده منطبق با قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد و به اقتضای آن از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا مدعی شد تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از گلوبال نیوز، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی گفت که آمریکا در حال تقویت حضور و استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌هایی است که در این منطقه عبور و مرور می‌کنند.

این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود و جزئیات عملیات نظامی در منطقه را ارائه کند، مدعی شد که جنگنده‌های اف-۱۶ به کشتی‌هایی که از طریق آبراه حرکت می‌کنند پوشش هوایی داده و دید ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد تا یک عامل بازدارنده برای ایران باشد.

علاوه بر این، این مقام دفاعی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یکی از رهبران گروه داعش در آخر هفته گذشته را پیچیده کرد.

این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی کشور سوریه برای ماموریت‌های خود ادامه خواهد داد.

به ادعای این مقام دفاعی ایالات متحده، فعالیت نظامی روسیه که از ماه مارس افزایش پیدا کرده، ناشی از افزایش همکاری و هماهنگی بین مسکو، تهران و دمشق برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز  ۲۲ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا به قدرت های منطقه ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید