عقب‌نشینی از زیاده‌روی!

عاقبت زیرآبی رفتن نتانیاهو/خبری از دعوت به کاخ سفید نیست

کدخبر: ۵۸۷۱۳۸
اقتصادنیوز: دولت بایدن پس از انتقاد آشکار از کابینه نتانیاهو و امتناع از دعوت نخست‌وزیر اسرائیل به کاخ سفید، اکنون ظاهراً در تلاش است تا تنش‌های دوجانبه را آرام کند. تقریباً ۲۴ ساعت قبل از دیدار سه‌شنبه در کاخ سفید با اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل، جو بایدن با بنیامین نتانیاهو تماس گرفت.
عاقبت زیرآبی رفتن نتانیاهو/خبری از دعوت به کاخ سفید نیست

به گزارش اقتصادنیوز یک منبع آگاه به المانیتور گفته است: «در نهایت، کاخ سفید متوجه شد که ملاقات با هرتزوگ بدون هیچ گفت‌وگویی با نتانیاهو کمی زیاده‌روی‌ست. آن‌ها دریافتند که این رفتار تحقیرآمیز می‌تواند نتانیاهو را به اتخاذ مواضع خطرناک‌تر و رادیکال‌تر سوق دهد».

اکوایران در ترجمه گزارش المانیتور آورده است: بنابراین، تماس تلفنی ۱۷ ژوئن بایدن با نتانیاهو برای کاهش فشارهایی طراحی شد که از زمان روی کار آمدن نخست‌وزیر در روابط واشنگتن و تل‌آویو دیده می‌شد و بارزترین جلوه آن امتناع آشکار بایدن از دعوت رهبر اسرائیل به کاخ سفید بود که نشان‌دهنده نارضایتی آمریکا از طرح اصلاحات قضایی کابینه اسرائیل بود.

چند روز پیش از این تماس، ناامیدی نتانیاهو از این وضعیت به نقطه‌جوش رسید و باعث شد که او از مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن و برادر رئیس‌جمهور این رژیم،  به دلیل عدم هماهنگی برای برگزاری دیداری با جو بایدن انتقاد کند.

یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی به المانیتور گفت: «نتانیاهو به واسطه‌ها حمله می‌کند. چه ربطی به هرتزوگ دارد که بایدن نمی‌خواهد با نتانیاهو صحبت کند؟ حتی اگر آنتونی بلینکن سفیر اسرائیل در واشنگتن بود نیز موفق نمی‌شد دولت بایدن را متقاعد کند که کابینه نتانیاهو افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل نیست». 

1yAwSfCAiVT6

روابط بسیار تیره

این تحولات نشان‌دهنده وضعیت پوچ و پیچیده روابط بین دو رهبر و کابینه‌های آن‌هاست. تصمیم نتانیاهو پس از روی کار آمدن برای عوض‌نکردن مایک هرتزوگ که توسط کابینه قبلی و دشمنان کنونی نتانیاهو منصوب شده بود، امری تعجب‌آور بود. ذات شکاک نتانیاهو باعث شده تا مقامات بیشتری را برکنار کند که تنها گناهشان این بود که توسط کابینه قبلی منصوب شده بودند. اما هرتزوگ در ایالات متحده یک فرد قابل‌احترام است. او همچنین برادر رئیس‌جمهور است و از وجهه عمومی نسبتاً خوبی برخوردار است.

نتانیاهو فکر می‌کرد که نگه‌داشتن هرتزوگ در سمت خود، مانور او در برابر بایدن را آسان‌تر کرده و مخالفت رئیس‌جمهور رژیم با او را سخت‌تر می‌کند. هنگامی که رئیس‌جمهور برای مذاکرات سازش بین ائتلاف کنست و اپوزیسیون در کشمکش بر سر اصلاح قانون اساسی فشار آورد، برخی او را متهم کردند به خاطر برادرش با نتانیاهو همدست شده است.

این هفته، زمانی که رئیس اسرائیل آماده سفر به ایالات متحده و سخنرانی در کنگره و دیدار با بایدن بود، وضعیت بدتر شد. عکس او در دفتر بیضی رئیس‌جمهور مانند یک سیلی به صورت نتانیاهو خواهد بود. هرتزوگ قصد داشت با جورکردن دعوت‌نامه‌ای برای نتانیاهو، خودش در این جلسه بلندپایه شرکت نکند؛ اما بایدن برای جلوگیری از یک بحران همه‌جانبه وارد عمل شد و در تماسی با نتانیاهو از او دعوت به عمل آورد.

با این حال، گزارش‌ها از گفتگو کاملاً متفاوت بود. گزارش دولت آمریکا به دعوت کاخ سفید اشاره‌ای نکرد، اما به نگرانی ایالات متحده در مورد سیاست‌های رادیکال کابینه نتانیاهو پرداخت. طرف اسرائیلی نیز دعوت نتانیاهو به ایالات متحده را در بوق‌وکرنا کرد.

خبری از دعوت به کاخ سفید نیست

طبق معمول، حقیقت جایی در آن وسط‌ها نهفته است. بایدن با نتانیاهو درباره دیدار آتی صحبت کرد، اما او را به کاخ سفید دعوت نکرد. چنین نشستی احتمالاً در حاشیه مجمع‌عمومی سالانه سازمان ملل متحد در پاییز برگزار خواهد شد.

یک منبع سیاسی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «چنین دیداری بیشتر تحقیر است تا دستاورد. این از آن ملاقات‌هایی‌ست که با رهبران کشورهای کوچک جهان سوم برگزار می‌شود؛ آن‌هایی که آمریکا اهمیت زیادی به آن نمی‌دهد. اگر نتانیاهو بخواهد به آن مباهات کند، به دردسر می‌افتد».

به نظر می‌رسد دولت بایدن می‌خواهد گزینه‌های خود را حفظ کند. اگر نتانیاهو به مصالحه با مخالفان بر سر اصلاحات قضایی دست یابد، همان‌طور که بایدن در تماس تلفنی آن‌ها (دوباره) قول داد، دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به دفتر بیضی منتقل شود.

در همین حال، اعتراضات در اسرائیل با نزدیک‌شدن به رأی‌گیری لایحه اصلاحات قضایی در کنست، شدت گرفته است. برای دومین هفته متوالی، معترضان روز سه‌شنبه را روز «خشم» و «اختلال» اعلام کرده و بزرگراه‌ها، تقاطع‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن را مسدود کردند.

نتانیاهو به زیرآبی‌رفتن ادامه می‌دهد. او به زبان انگلیسی به بایدن قول می‌دهد که برای گسترده‌ترین اجماع ممکن بر سر لایحه اصلاحات قضایی تلاش خواهد کرد، اما به رادیکال‌ها به زبان عبری دستور می‌دهد که پیشروی کنند. یکی از اعضای ارشد حزب لیکود که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «این پایان خوبی نخواهد داشت».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید