شبکه سازی پنهان تزار

محرمانه‌های درگیری بزرگ برای تصاحب ثروت امپراتوری واگنر!

کدخبر: ۵۸۸۰۹۷
اقتصاد نیوز: بعد از پایان شورش واگنر؛ شورشی که به مشروعیت و اعتبار پوتین لطمه ای جدی وارد کرد، گمانه زنی ها درباره فعالیت های پشت پرده این گروه که فعل و انفعال های نظامی شان در اوکراین پیشتر برجسته تر بود، افزایش یافت.
محرمانه‌های درگیری بزرگ برای تصاحب ثروت امپراتوری واگنر!

به گزارش اقتصادنیوز ، کرملین برای تصاحب شرکت واگنرها خیز برداشته؛ شرکتی که به لحاظ ساختاری به شدت پیچیده و شاخه هایش درهم تنیده است؛ ناظران از این نهاد تحت عنوان امپراتوری جهانی یاد می کنند.واگنر توسط یوگنی پریگوژین؛ تاجری که بعدها به جنگ سالار تابع پوتین در میادین جنگی تعریف شد، شکل گرفت. این نهاد متشکل از ده‌ها شرکت است و اعضایش امنیت رهبران دولتی روسیه در سوریه و سراسر آفریقا را تامین می‌کنند، جایی که آنها همچنین معادن طلا و الماس را اداره کرده و به عنوان بازوی دیپلماتیک غیررسمی دولت روسیه عمل می‌کنند.

putin-troops-stare-1024x768

پوتین اعتراف کرد!

براساس داده های اسناد تحریم‌های اتحادیه اروپا و خزانه‌داری ایالات متحده، همچنین اسناد مربوط به ثبت شرکت‌ها، اسناد و ایمیل‌های بانک‌ها و اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه‌های حقوقی بر روی اینترنت و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ایمپورت جینیوس و موسسه‌های غیرانتفاعی و اندیشکده‌های آمریکایی، کانادایی و اروپایی، ساختار پیچیده شرکت‌های کاغذی، بر عملکرد گروه واگنر در خارج از روسیه سرپوش می‌گذارد و پیوند‌های این گروه را با کرملین پنهان می‌کند. همین موضوع بازخواست از دولت روسیه را در قبال فعالیت‌های این‌گروه، دشوار می‌سازد.

با این همه پس از سال‌ها انکار، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تامین مالی این گروه اعتراف کرد و گفت که کرملین سال گذشته 86 میلیارد روبل، معادل حدود 950 میلیون دلار را در اختیار واگنر قرار داده است.حالا پس از پایان شورش واگنر در ماه گذشته و ناپدید شدن پریگوژین، پوتین در تلاش است تا این گروه را مهار کند. اما این خواسته به واسطه دو متغیر، نخست، وسعت این نهاد و دوم اختفای پریگوژین دشوارتر از هر زمان دیگری است.

photo_2023-07-24_20-51-27

امپراتوری پنهان تزار

در همین راستا نشریه وال استریت ژورنال با انتشار یادداشتی و با استناد به اطلاعاتی که براساس اسناد تحریم های اتحادیه اروپا و خزانه داری آمریکا به دست آورده نوشته که بیش از 70 شرکت مرتبط با واگنر را شناسایی کرده است. حدود نیمی از این نهادهای حقوقی در قامت امپراتوری مستقر در روسیه، قراردادهای دولتی و املاک و مستغلات، همراه با دارایی های لوکس مانند قایق ها و هواپیماها را کنترل می کنند. نیمی دیگر در قامت سربازان پیاده نظام فعالیت دارند و اعضای گروه واگنر در میدان های جنگ را تشکیل دادند. به نوشته این نشریه، ظاهرا آن‌ها عهده دار مجموعه‌ای از مشاغل به ظاهر جدا از هم هستند که در عرصه های سیاسی، استخراج معادن و جنگ های تن به تن در سراسر جهان نفش دارند.

به گفته منابع آگاه، شرکت واگنر مجموعه‌ای از شرکت‌های پوسته‌ای به هم پیوسته است که منابع مالی، تجهیزات و پرسنل خود را به اشتراک می‌گذارند. با این همه به دلیل پیچیدگی ساختاری نقش آنهایی که در پشت صحنه فعالیت ها اعم از مالی، اداری یا نظامی را مدیریت یا اجرایی می کنند، در هاله ای از ابهام قرار دارد. پس از شورشی که بی نتیجه ماند، کرملین شرکت رسانه ای پریگوژین را تعطیل کرد و قراردادهای این نهاد در باب پذیرایی، مشاوره و ساخت و ساز را لغو کرد. وزارت خزانه داری ایالات متحده تاکید دارد که کرملین میلیاردها دلار از طریق این قراردادها به واگنر داده است.

photo_2023-07-24_20-52-58

نفوذ با حداقل سرمایه

پوتین برای کنترل افراد این گروه در سوریه، جایی که ارتش روسیه حضور گسترده‌ای دارد، خیزی جدی برداشته است. آن هم در شرایطی که جنگنده های واگنر توسط اورو پولیس، شرکت مرتبط با پریگوژین که توسط دولت سوریه برای حفاظت از میادین نفت و گاز برگزیده شدند، استخدام می شوند. پیش از این عملیات واگنر در سوریه برای پوتین سودآور و از نظر استراتژیک با اهمیت بود و آنگونه که ناظران می گویند هنوز اهمیت دارد. شرکت های پریگوژین توسعه نفت و گاز را در نزدیک به ده هزارمایل مربع از خاک سوریه کنترل می کنند. واگنر در آفریقا نیز جا پای خود را محکم کرده و مداخله امنیتی و سیاسی را با منابع طبیعی معامله می کند. این گزاره به کرملین فرصت داد تا نفوذ خود را با حداقل سرمایه گذاری گسترش دهد.

براساس اطلاعات به دست امده توسط وال استریت ژورنال، شرکت‌های واگنر همچنین در پوشش شرکت ام‌-فایننس (M-Finance) در حوزه استخراج الماس و طلا از معادن و تجارت چوب در جمهوری آفریقای مرکزی فعالیت دارد. شرکت خدمات امنیتی موسوم به«سوا»(Sewa Security Services) که زیرمجموعه شرکتی است که امتیاز چند معدن را در اختیار دارد، برای گسترش دامنه فعالیت هایش از مزدوران واگنر استفاده می کند. شبه‌نظامیان واگنر فعال در این شرکت امنیت شخصی رئیس جمهوری آفریقای مرکزی را عهده دار هستند. متحدان روسیه در آفریقا به ادامه همکاری خود با شبه‌نظامیان واگنر حتی پس از شورش این گروه تاکید دارند.

sudan-conflict-1537564184

کانون جدید فعالیت واگنر

ردپای برجسته واگنر در آفریقا به آن اجازه می دهد تا روابط فرامرزی داشته باشد.این گروه در ماداگاسکار با یک شرکت دولتی فعال در حوزه استخراج معدن جهت سرمایه‌گذاری مشترک قرارداد منعقد کرده است. این شرکت دولتی نیروی انسانی خود را با شرکت مایداس ریسورسز (Midas Resources) که پیمانکار استخراج طلا در جمهوری آفریقای مرکزی است، به اشتراک می‌گذارد.گفته می شود شرکت واگنر از طریق مایداس به کنترل عملیات در معدنی موسوم به «ان‌دسیمه»، تنها معدن صنعتی‌سازی شده جهت استخراج طلا در کشور فعالیت دارد سود این پروژه میلیاردها دلار تخمین زده شده است. ایالات متحده ماه ژوئن تحریم‌هایی را علیه مایداس اعمال کرد.شرایط شبکه واگنر در آفریقا پس از شورش ماه گذشته پریگوژین، درحال تغییر است و هنوز مشخص نیست چه کسی کنترل آن را در دست دارد. بلافاصله پس از شورش واگنر، صدها سرباز این گروه شبه نظامی جمهوری آفریقای مرکزی را ترک کردند. اما مجددا ده‌ها نیروی تازه نفس عضو واگنر برای حفاظت از امنیت رئیس جمهوری آفریقای جنوبی جهت برگزاری همه‌پرسی و تداوم رهبری اش به این کشور قاره سیاه بازگشتند.بی دلیل نیست که یوگنی پریگوژین، در ویدیویی که در بلا روس و پس از شورش ضبط شده گفت که آفریقا کانون تمرکز جدید این گروه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید