چراغ سبز عراق برای میانجیگری میان ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۸۸۲۹۰
رئیس‌جمهور عراق تاکید کرد که کشورش آماده میانجیگری میان تهران و واشنگتن است.
چراغ سبز عراق برای میانجیگری میان ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ریسپانسیبل استیتکرفت» بر اهمیت انجام گفت‌وگو در منطقه تاکید و از بازگشت روابط ایران و عربستان استقبال کرد.

وی درخصوص روابط بغداد با تهران گفت: ایران و عراق مرزهایی به طول 1000 کیلومتر دارند و این دو کشور اشتراکات دینی و تاریخی هم دارند، علاوه بر این شهروندان کرد در دو کشور وجود دارند و شهروندان عرب نیز در ایران وجود دارند.

رشید گفت که عراق کشوری مستقل است و نیاز به روابط خوب با ایران و آمریکا دارد.

رئیس‌جمهور عراق تاکید کرد که کشورش آماده میانجیگری میان تهران و واشنگتن است.

هشدار جدی سردار رادان/ هرکس از مامور پلیس عبور کند، از آنان عبور خواهیم کرد

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در ارتباط با درخواست‌های آمریکا در زمینه تبادل زندانیان با ایران گفت: این موضوعات را نمی‌توانم تایید کنم و در مورد آن اظهارنظر نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده در طرف آمریکایی میسر است.

کنعانی گفت: برخی از کشورهایی که دارای روابط خوبی با دو طرف هستند در این زمینه ایفای نقش می‌کنند و ما از نقش‌آفرینی آنها استقبال می‌کنیم . امیدواریم این موضوع در فاصله زمانی کوتاهی رخ دهد .

وی ادامه داد:  آنچه که برای ما مهم است، اظهارنظرهای رسمی است نه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی رسانه‌ها.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارنظر اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران مسئول عدم احیای برجام است و اینکه ایران باید تنش‌هایش را با کشورهای منطقه کاهش دهد و باعث ایجاد تنش در منطقه نشود، اظهار کرد: موضع ما در مورد این سخنان کاملا واضح است. دولت آمریکا به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد و در واقع مسئول تخریب این توافق است.

وی ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها مرتکب نقض برجام شده‌اند و مسئول تخریب یک روند چند جانبه هستند.آمریکایی‌ها مسئول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در اجرای این توافقنامه بین‌المللی هستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: اکنون نیز چنانکه اراده سیاسی در نزد دولت‌ آمریکا وجود داشته باشد امکان بازگشت طرف‌ها به روند مذاکرات و جمع‌بندی مذاکرات وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید