تاکید پوتین بر لزوم همکاری اقتصادی روسیه و کشورهای آفریقایی

کدخبر: ۵۸۹۰۱۷
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور روسیه در دیدارهای مختلفی با سران کشورهای آفریقایی بر تقویت همکاری‌های اقتصادی بین روسیه و این کشورها تاکید کرد.
تاکید پوتین بر لزوم همکاری اقتصادی روسیه و کشورهای آفریقایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در دیدار با «سیریل رامافوسا» همتای خود از آفریقای جنوبی گفت: گردش تجاری بین روسیه و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۲ با ۱۶.۴ درصد افزایش به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.

خبرگزاری تاس گزارش داد، وی افزود: روابط و همکاری های تجاری و اقتصادی در حال توسعه است. در سال ۲۰۲۲، گردش مالی تجاری رشد خوب ۱۶.۴ را نشان داد، به نظر من این ارقام مطلق می تواند بالاتر باشد، اما ۱.۳ میلیارد دلار شاخص مناسبی است.

پوتین خاطرنشان کرد که در مجموع، روابط روسیه و آفریقای جنوبی مبتنی بر اصول مشارکت استراتژیک است.

وی تصریح کرد: تعامل بین کشورهای ما شدیدتر و متنوع‌تر می شود.

رئیس جمهور روسیه به چندین زمینه امیدوارکننده همکاری از جمله انرژی، صنعت، بخش کشاورزی، علم و نوآوری اشاره کرد.

پوتین، در این دیدار از تعهد کشورش برای کمک به آفریقای جنوبی برای میزبانی نشست کشورهای گروه بریکس خبر داد و افزود: ما در این گروه با هدف تقویت مشارکت استراتژیک بین پنج کشور عضو، همکاری نزدیک و سازنده ای داریم.

رئیس جمهور روسیه در بین نشست‌های خود با سران کشورهای آفریقایی با رئیس جمهور بورکینافاسو هم دیدار کرد. وی در ملاقات با «ابراهیم ترائوره» رئیس جمهور بورکینافاسو خواستار توسعه روابط با این کشور در زمینه های تجارت، هوانوردی غیرنظامی، ورزش و آموزش شد.

پوتین گفت: ما آماده همکاری برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی هستیم. گردش تجاری ما هنوز هم کم است و این میزان می‌تواند گسترش پیدا کند.

به گفته پوتین، ارتباط بین روسیه و بورکینافاسو در مورد موضوعاتی که در دستور کار بین المللی قرار دارند، برقرار شده است. رئیس جمهور روسیه افزود: ما به سطح خوبی از همکاری در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی دست یافته‌ایم.

همکاری آمریکا با روسیه درباره عملیات هوایی در سوریه

پوتین یادآور شد که در اوایل ژوئیه، دولت روسیه ۱۰ میلیون دلار به برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) اختصاص داد که ۲ میلیون دلار آن برای کمک به بورکینافاسو خواهد بود.

وی همچنین از افتتاح سفارت روسیه در بورکینافاسو در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این کار به توسعه همکاری بین دو کشور کمک خواهد کرد.

رهبر روسیه در این دیدار خاطر نشان کرد: ما برای توسعه روابط با بورکینافاسو اهمیت زیادی قائل هستیم. به خاطر همین تصمیم گرفته ایم سفارت روسیه را که در سال ۱۹۹۲ بسته شده بود، بازگشایی کنیم.

ولادیمیر پوتین در سلسله نشست‌های خود با رهبران آفریقایی همچنین با «اومارو سیسوکو امبالو»، رئیس جمهور گینه بیسائو دیدار کرد.

پوتین در این دیدار همکاری بین دو کشور را در زمینه معدن، انرژی و پروژه‌های زیرساختی با پتانسیل بالایی ارزیابی کرد.

وی در این دیدار که در کاخ کنستانتین برگزار شد، با اشاره به اینکه روابط تجاری و اقتصادی روسیه و گینه بیسائو پتانسیل زیادی دارد که هنوز توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی دارای چشم‌اندازهای روشنی است.

به گفته رئیس جمهور روسیه، بیش از ۵هزار نفر از شهروندان گینه بیسائو در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کرده و همین امر نشان دهنده رابطه عمیق دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: رویکردهای روسیه و گینه بیسائو برای شکل دادن به نظم جهانی چندقطبی و امنیت بین‌المللی، مبارزه با تروریسم، رعایت موازین حقوق بین‌الملل، حفظ نقش مرکزی و هماهنگ‌کننده سازمان ملل بسیار نزدیک است.

رهبر روسیه همچنین از امبالو برای حضور در اجلاس سران روسیه و آفریقا که در ۲۷ تا ۲۸ ژوئیه در سن پترزبورگ برگزار شد، تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این مجمع محرکی برای تقویت روابط با کشورهای آفریقایی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید