درخواست آمریکا از سازمان ملل علیه روسیه

کدخبر: ۵۹۰۰۳۰
وزیر خارجه آمریکا از سازمان ملل متحد خواست تا روسیه را از استفاده ابزاری از دریای سیاه و اخاذی از این کریدور برحذر دارند.
درخواست آمریکا از سازمان ملل علیه روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به استفاده اوکراین از کریدور مبادلاتی دریای سیاه برای مقاصد نظامی، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست تا روسیه را از استفاده ابزاری از دریای سیاه و اخاذی از این کریدور برحذر دارند!

بلینکن که ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل در حوزه قحطی و از بین رفتن امنیت غذایی ناشی از جنگ را برعهده داشت، گفت: تمام اعضای سازمان ملل متحد باید به مسکو بگوید «کافیست.»

وی در توضیح این موضوع مدعی شد: باج‌گیری و اخاذی از دریای سیاه کافیست. رفتار کردن با آسیب‌پذیرین مردم جهان به عنوان اهرم کافیست. این جنگ بی‌رحمانه و غیرضروری کافیست.

به گفته بلینکن حدود ۹۰ کشور از پیش‌نویس بیانیه کوتاه واشنگتن که در آن همه کشورهای مذکور «متعهد شدند تا برای پایان دادن به استفاده از غذا به عنوان سلاح جنگی و بهره‌کشی از گرسنگی غیرنظامیان به عنوان تاکتیک جنگی، اقدام کنند، حمایت کرده‌اند.»

دفاع تمام قد پوتین از خودروهای داخلی روسیه

روسیه ماه گذشته توافق غلات با اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. این توافق تردد امن محموله‌های غلات اوکراین به کشورهای نیازمند را در طول سال گذشته تضمین می‌کرد. توافق مذکور به میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در راستای کمک به تسهیل بحران جهانی غذا پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منعقد شد. مسکو و کی‌یف هر دو جزو پیشتازان حوزه صادرات غلات محسوب می‌شوند.

روسیه اعلام کرده است که اگر درخواست‌های مسکو ذیل توافق مبنی بر بهبود صادرات غلات و کود شیمیایی این کشور محقق شود، به توافق بازخواهد گشت. به گفته مسکو، تحریم‌ها بر سر پرداخت، لجستیک و بیمه محموله‌ها، صادرات محصولات کشاورزی روسیه را با مشکل مواجه کرده است.

بلینکن مدعی شد: در واقع، تحریم‌ها به وضوح مواد غذایی و کود را در برنمی‌گیرد. روسیه زمانی که از این توافق خارج شد، غلات به مراتب بیشتری با قیمتی بالاتر از همیشه صادر می‌کرد!

مسکو ۱۸ جولای، چند ساعت پس از حمله تروریستی اوکراین به پل کریمه که به کشته شدن دو نفر منجر شد، از عدم تمدید توافق غلات خبر داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آن برهه تاکید کرد که این تصمیم هیچ ارتباطی با حمله مذکور نداشته و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش‌تر این موضع را اعلام کرده است.

پسکوف درباره این تصمیم گفته بود: رژیم کی‌یف از منطقه مبادلاتی توافق غلات برای اهداف نظامی استفاده کرد و این نکته مهمی است که نباید آن را فرمواش کرد. موضع دولت‌های اروپایی که به تعهدات‌شان ذیل توافق غلات عمل نکردند، غیرمنطقی است. دبیرکل سازمان ملل مقصر خاتمه توافق غلات نیست و ما بابت تلاش‌هایش قدردان او هستیم. مخاطرات امنیتی وجود دارد و باید به این مساله توجه کرد. نمی‌دانیم کدام کشورها آماده پذیرفتن این مخاطرات امنیتی هستند!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید