واکنش اردوغان به ممنوعیت صادرات طلا و اورانیوم از نیجر به فرانسه

کدخبر: ۵۹۰۱۶۳
اقتصادنیوز: اردوغان اقدام نیجر مبنی‌بر توقف ارسال طلا و اورانیوم به فرانسه را نتیجه سال‌ها ستم فرانسه به کشورهای آفریقایی عنوان کرد.
واکنش اردوغان به ممنوعیت صادرات طلا و اورانیوم از نیجر به فرانسه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه در اظهاراتی گفت که توقف تامین طلا و اورانیوم از نیجر به فرانسه، می‌تواند سزای "سال‌ها ظلم و ستم" پاریس به آفریقایی‌ها تلقی شود.

خروج اضطراری اروپایی‌ها از نیجر

اردوغان در خصوص ستمگری‌های فرانسه گفت: این مسئله‌ی جدیدی برای فرانسه نیست. به عبارت دیگر این کشور کاری را انجام می‌دهد که پیشتر در الجزایر، روآندا و مالی انجام داده بود. تمامی این‌ها در اسناد جهان ثبت شده‌اند و آفریقایی‌ها نیز این را می‌دانند.

به دنبال تحولات سیاسی اخیر و تنش‌ها، مقام‌های جدید در نیجر در روز دوشنبه صادرات اورانیوم و طلا به فرانسه را ممنوع اعلام کردند.

نیجر هفتمین تولیدکننده اورانیوم در جهان به شمار می‌رود. همچنین رسانه‌های این کشور آفریقایی گزارش کردند که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد از این اورانیوم برای تولید برق در فرانسه به کار برده می‌شود.

در همین حال اخیرا نیز آلمان و اسپانیا تصمیم گرفتند که همکاری با نیجر را در پی کودتا در این کشور به حالت تعلیق دربیاورند. بر اساس اعلام وزارت خارجه فرانسه، پاریس نیز برنامه‌های حمایت مالی از نیجر را تا زمانی که نظم قانون اساسی در این کشور برقرار نشود، به حالت تعلیق درآورده است.

چهارشنبه گذشته بخش‌هایی از گارد ریاست‌جمهوری نیجر با محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت این کشور و مسدود کردن دفتر و اقامتگاه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر، شورش و کودتای نظامی را آغاز کردند.

سخنگوی گروه «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر چندی پیش اعلام کرد که حسومی مسعودو، نخست‌وزیر موقت نیجر قانونی را امضا کرده که به فرانسه اجازه می‌دهد به بهانه آزادی محمد بازوم، به کاخ ریاست‌جمهوری نیجر حمله کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید