فرانسه به نیجر حمله نظامی می‌کند؟

کدخبر: ۵۹۰۲۰۳
اقتصادنیوز: یک تحلیلگر الجزایری معتقد است که فرانسه به سوی اقدام نظامی در نیجر پیش می‌رود.
فرانسه به نیجر حمله نظامی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، عبدالرحمن بن شریط در این باره افزود که این برنامه فرانسه ممکن است که روابط پاریس با الجزایر و نیز کشورهای این منطقه را نیز به صورت گسترده تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود که فرانسه روش دیگری جز اقدام نظامی معمول و متداول علیه کشورهای آفریقایی ندارد و این مسأله موجب می شود که به زودی آن را اجرا کند.

بن شریط گفت: تمام گروه‌ها در قاره آفریقا از سیاست فرانسه خسته شدند، سیاست‌هایی که مبتنی بر خشونت در منطقه ساحل و به کار گماشتن رهبرانی است که به ضرر ملت‌های آفریقا و به سود منافع پاریس کار می‌کنند.

ساحل، منطقه ای است با اقلیم و تنوع زیستی مشابه که میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان قرار گرفته‌است. این منطقه در شمال آفریقا از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ کشیده شده‌ است.

نام ساحل برگرفته از واژه عربی و علت نام‌گذاری این است که مراتع این منطقه چون ساحلی در کنار شنزارها می‌مانند.

ساحل مناطقی از شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد.

این گفته بن شریط درحالی مطرح می شود که شورای نظامی نیجر پنجشنبه هشدار داد که به هرگونه حمله به این کشور از سوی کشورهای اکواس (گروه اقتصادی غرب آفریقا) پاسخ خواهد داد.

در همین راستا، وزارت امورخارجه الجزایر نیز روز جمعه بر ضرورت به کار گرفتن تمام راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز در نیجر و دوری گزیدن از گزینه توسل به زور تأکید کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح امروز اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهور است. محمد بازوم رئیس جمهور و خانواده اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت به سرمی برند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری محمد بازوم رئیس جمهور از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید