نقشه اتحادیه اروپا برای کودتاچیان نیجر

کدخبر: ۵۹۱۲۱۳
اقتصادنیوز: کشورهای اتحادیه اروپا شروع به ایجاد مقدمات برای اعمال اولین تحریم‌ها علیه کودتاچیان نیجر کرده‌اند.
نقشه اتحادیه اروپا برای کودتاچیان نیجر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کودتاچیان نیجر تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای میانجیگری را رد کرده‌اند.

رویترز گزارش داد، یک مقام اتحادیه اروپا که در روند ایجاد مقدمات برای اعمال این تحریم‌ها دخیل است و یک دیپلمات این اتحادیه گفتند که اتحادیه اروپا بحث درباره معیارهای اقدامات تنبیهی علیه کودتاچیان نیجر را به دلیل تضعیف دموکراسی در این کشور آغاز کرده و احتمالا به زودی با آن موافقت خواهد شد.

وزرای خارجه آمریکا و الجزایر در واشنگتن دیدار کردند

این دیپلمات اتحادیه اروپا افزود: گام بعدی تحریم‌ها علیه کسانی است که در این کودتا دست داشتند.

یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا نیز در همین رابطه گفت که مقامات کشورهای عضو این اتحادیه روز چهارشنبه در مورد این موضوع در سطح ملی بحث و گفت وگو انجام دادند تا نظر خود را از طریق نمایندگانشان در اتحادیه اروپا مطرح کنند.

به نوشته رویترز هر سه منبع به شرط ناشناس ماندن با این خبرگزاری صحبت کردند.

توافق همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها ضروری است و مشخص نیست چه زمانی ممکن است این توافق صورت پذیرد.

رهبران اکوواس (ECOWAS / اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) قرار است روز پنجشنبه پس از پایان مهلت آنها برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر، دیدار کنند.

پیتر استانو سخنگوی اجرایی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، گفت: اتحادیه اروپا آماده حمایت از تصمیمات اکوواس از جمله تصویب تحریم‌ها است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است در نشستی در تولدو اسپانیا در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در مورد وضعیت نیجر از جمله اعمال تحریم‌ها علیه کودتاچیان این کشور گفت وگو کنند.

اتحادیه اروپا که یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان کمک به نیجر است، ماه گذشته اعلام کرد که همکاری امنیتی و حمایت مالی از این کشور را که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ بالغ بر ۵۰۳ میلیون یورو (۵۵۲ میلیون دلار) تعیین شده بود، به حالت تعلیق درآورد و بهبود حکومتداری و سیستم آموزشی در این کشور را شرط تداوم این حمایت مالی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

محمد بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید