اولین واکنش اتحادیه اروپا به توافق ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۹۱۵۷۴
اقتصادنیوز: سسخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق تهران و واشنگتن درباره آزادی زندانیان استقبال کرد.
اولین واکنش اتحادیه اروپا به توافق ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «پیتر استانو»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی در ارتباط با توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و آزادی برخی زندانیان آمریکایی در ایران با استقبال از این توافق گفت: «ما از آزادی چهار زندانی آمریکایی که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند از زندان اوین استقبال می‌کنیم.» سخنگوی جوزپ بورل در ادامه گفت: «ما امیدواریم که آنها به زودی به خانواده خود بپیوندند.»

شکل‌گیری میز قرمز میان ایران و آمریکا / توافق، مدیریت تنش بود نه پیروزی!

این موضع گیری سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا حکایت از موضع گیری مثبت اروپایی‌ها در قبال تحولات اخیر در تهران و واشنگتن است.

تصمیم جدید ایران درباره اورانیوم غنی شده

روز گذشته نیز «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری خود با خبرنگاران به موضوع آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران اشاره کرد و در این ارتباط گفت: «مذاکرات درباره آزادی آمریکایی‌ها در ایران و بازگرداندن آنها به کشور همچنان ادامه دارد.»

جزئیات تازه از ماجرای غنی سازی اورانیوم/ منبع آگاه: فعالیت‌های هسته‌ای بدون وقفه جریان دارد

کربی همچنین به برخی خبرها درباره تحولات پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و کاهش غنی‌سازی ایران در ازای توافقات اخیر را رد کرد و گفت: «گزارش‌ها مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تأیید نمی‌شود، اگرچه ما از هرگونه اقدامی از سوی تهران در این زمینه استقبال می‌کنیم.»

رئیس جمهور تهدید به مرگ شد/ کاخ سفید کاهش غنی‌سازی تهران را تایید نکرد!

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین افزود: «هرگونه تلاش ایران برای کند کردن یا توقف غنی‌سازی اورانیوم گام‌های خوبی برای منطقه است، اما ما در حال مذاکره در این زمینه نیستیم.»

این مقام آمریکایی در عین حال در ادامه ادعا کرد: «مدتی است که در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران شرکت نکرده‌ایم و ایران حسن نیت در این زمینه نشان نداده است.»

از سوی دیگر، ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به انتقاد شدید از نحوه رسیدگی جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به مساله ایران پرداخت و گفت که او مقابل تاکتیک‌های ایران تسلیم شده است.

دی‌سانتیس در توییتی درباره پرداخت غرامت ۶ میلیارد دلار اخیر به ایران، ابراز نگرانی کرد و با تکرار ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی مدعی شد که این پرداختی به طور غیرارادی از جاه‌طلبی هسته‌ای ایران حمایت می‌کند!

وی در شبکه اجتماعی «ایکس / توئیتر سابق» نوشت: این غرامت ۶ میلیارد دلاری به ایران کمک خواهد کرد تا سلاح هسته‌ای بسازد، از تروریسم حمایت و به روسیه کمک کند! مماشات و ضعف بایدن ایران را به حمله به ما و متحدان ما تهییج کرده و مسیر ایران برای دسترسی هرچه بیشتر به سلاح هسته‌ای را تسهیل می‌کند.

این ادعاهای واهی درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در حالی است که آمریکایی‌ها تاکنون هیچ ادله‌ای مبنی بر تلاش تهران در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای ارائه نکرده‌اند.

یک منبع آگاه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، ضمن تأیید این خبر گفت: «منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی است که در خصوص انتقال از کره جنوبی درباره آنها توافق شده است. پس از انتقال قطعی منابع به یک حساب در قطر، زندانی‌های آمریکایی خارج می‌شوند و همچنین تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید