ترفند پر هزینه مسکو

عملیات فریب به سبک کرملین؛ گرگ در لباس میش!

کدخبر: ۵۹۵۱۵۴
اقتصادنیوز: اطلاعات جمع آوری شده و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که روسیه برای انتقال غلات و همچنین انتقال سلاح برای جنگ در اوکراین از کشتی های غیرنظامی استفاده می کند تا مانع از حمله نظامی بدان ها شود.
عملیات فریب به سبک کرملین؛ گرگ در لباس میش!

به گزارش اقتصادنیوز ، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که روسیه از کشتی های غیرنظامی برای جابجایی تسلیحات بین نووروسیسک روسیه و طرطوس سوریه استفاده می کند. همزمان ناظران ننیز براین باورند که روسیه با توسل به کشتی‌های غیرنظامی ضمن حمایت از تلاش‌های جنگی اش، آنها را به اهداف قانونی نظامی تبدیل می کند.

ترفند کرملین

داده‌های سیستم شناسایی خودکار (AIS) نشان می‌دهد، کشتی باری روسی که هدف تحریم های آمریکا است، حداقل از سپتامبر 2022 بین تاسیسات دریایی روسیه در نووروسیسک روسیه و طرطوس سوریه در حال تردد بوده. بین سپتامبر 2022 تا اوت 2023، این کشتی حداقل شش بار از روسیه به سوریه و از طریق تنگه های تنگه ترکیه و تنگه داردانل بازگشته است. طبق گفته‌های سیستم فضایی یورسا، شرکت خصوصی آمریکایی که اطلاعات ماهواره‌ای را ارائه می‌دهد، کشتی غیر نظامی روس موسوم به اسپارتا چهارم اخیرا محموله ای متشکل از حداقل 52 قبضه توپ را حمل کرده است. تصاویر گرفته شده در 10 ژوئیه نشان می دهد که توپخانه در حال بارگیری یا تخلیه از اسپارتا است. اگر اسپارت در نوورسیسک بارگیری می شود، اسلحه بخشی از محموله ای است که از روسیه به سوریه ارسال شده.

آنگونه که مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل نوشته، دریای سیاه صحنه برجسته‌ جنگ روسیه در اوکراین است. کرملین تهدید کرده که کشتی‌های غیرنظامی که به اوکراین نزدیک می‌شوند را هدف قرار خواهد داد،مسکو همچنین ورود کشتی‌های باری به برخی از مناطقی که از منظر قانونی آب‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند نیز ممنوع کرده و به سوی یک کشتی غیرنظامی شلیک کرده.همزمان اوکراین نیز کشتی‌های روسی را سه بار هدف حمله قرار داده، گفته می شود یکی از این کشتی ها اسپارتا، کشتی غیر نظامی روس ها بوده. به باور ناظران، اگرچه اسپارتا به عنوان کشتی غیرنظامی ثبت شده ، اما دلایل روشنی وجود دارد که باور کنیم اقداماتش کاملا نظامی بوده است.براساس اطلاعات به دست آمده، زمانی که از کشتی غیر نظامی در جهت اهداف نظامی استفاده می شود، آن کشتی هدفی مشروع و قانونی برای حمله محسوب می شود.حال اگر اسپارتا در حین عبور از دریای سیاه به سمت تنگه های ترکیه هدف قرار بگیرد، هیچکدام از هنجارهای حقوق بین الملل دریاها نقض نشده است.

230824_NovorossiyskRussia_July10

عملیات فریب

تعداد سلاح های ضبط شده ثابت می کند که انتقال آنها نمی تواند در چارچوب فرایند معمول تبادل سلاح تبیین شود، به گفته تحلیلگران تصاویر نشان می دهد که تسلیحات بازگذاری شده برای ایجاد، بازسازی آرایش توپخانه ای لحاظ شده است.به احتمال بالا یگان های نظامی روسیه از این تسلیحات استفاده می کنند. تعداد سلاح های مشاهده شده در تصاویر با تجهیزات مورد استفاده واحدهای توپخانه روسیه مطابقت دارد. یک گردان توپخانه روس قبل از جنگ بین 12 تا 18 قطعه توپ یا چند راکت انداز را در اختیار داشت. تعداد قطعات توپخانه با الزامات سه گردان توپخانه روسی و یک گردان ضد هوایی مطابقت دارد، البته با این پیش فرض که دو سیستم ضد هوایی حمل شده در تصاویر ثبت نشدند. ارتش روسیه استفاده از توپخانه را به جای توپخانه یدک‌کشی ترجیح می‌دهد، اما همچنان در اوکراین و سوریه از توپخانه یدک‌کشی استفاده می‌کند.

اسپارتا تنها کشتی نیست که از آن در عملیات فریب استفاده می شود ؛ عملیاتی که این کشتی را به هدفی مشروع تبدیل می کند.داده‌های ای آی اس نشان می‌دهد که یکی دیگر از کشتی‌های اس سی جنوبی با پرچم روسیه، از نووروسیسک به اسکندریه، مصر، سفر کرده است. ظاهرا کشتی دو روز بعد، در 9 ژوئن، اسکندریه را ترک کرد و مدتی قبل از 15 ژوئن به نووروسیسک بازگشت. با این حال، تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه دریایی نووروسیسک نشان می‌دهد که پیژما با محموله‌های ناشناخته در نووروسیسک بین 8 تا 11 ژوئن بارگیری می‌شود.اگرچه تصاویر مشخص نمی کنند داخل کانتینرها چه چیزی وجود دارد، اما حضور کشتی در تاسیسات دریایی روسیهنشان از آن دارد که از آن رای مقاصد نظامی یا سایر فعالیت‌هایی که مسکو می‌خواهد پنهانشان کند، استفاده می شود.احتمالا تعداد زیادی کشتی‌های غیرنظامی دیگر وجود دارند که از ارتش روسیه پشتیبانی مستقیم می‌کنند.

NOYKPMUDORM3XHQYGD75VOS36Q

خیز برای دور زدن تحریم ها

دولت بایدن 69 کشتی غیرنظامی متعلق به شرکت هایی را که در حمل سلاح و سایر تجهیزات نظامی برای دولت روسیه فعالیت می کنند را تحریم کرده است. با این حال، فقدان اطلاعات در مورد محموله ها، تشخیص اینکه کشتی ها چه زمانی در حمایت از ارتش روسیه عمل می کنند و چه زمانی در فعالیت های غیرنظامی مشروع مشارکت دارند را دشوار کرده است.فعالیت‌های نظامی تنها بخشی از ماموریت کشتی‌های روس را نشان می‌دهد که در حمایت از جنگ پوتین در اوکراین درگیر فعالیت‌های فریبنده هستند. کشتی‌های روسی مدت‌هاست که فرستنده‌های خود را خاموش کرده‌اند یا داده‌های ای آی اس را جعل کرده‌اند تا تحرکات خود را مخفی کرده و کالاهای خود را به بازارهایی صادر کنند که مشمول تحریم نیستند.

روسیه احتمالا صدها هزار تن غلات غارت شده را با استفاده از شبکه پیچیده کشتی های تحریم شده با دستکاری اطلاعات ای آی اس  و اسناد جعلی به خارج از اوکراین قاچاق می کند. کشتی‌ها سیگنال‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند تا حرکت‌ها را به سمت بنادر تحریم‌شده مانند سواستوپل، کریمه که ترافیک غیرمعمول بالایی را گزارش می‌کنند، پنهان کنند. کشتی‌های کوچک‌تر با غلات پر می‌شوند و آن را به کشتی‌های بزرگ‌تر در دریا منتقل می‌کنند. این کشتی‌ها اغلب ارسال سیگنال‌های ای آی اس را تا کردند  که این بنادر اغلب به اندازه کافی عمیق نیستند تا بتوانند کشتی‌های باری را در خود جای دهند. تشخیص غلات دزدیده شده از اوکراین و کشت قانونی در روسیه غیرممکن است، اما کارشناسان تخمین می زنند که روسیه حداقل 530 میلیون دلار غلات غارت شده را به کشورهایی از جمله سوریه، ترکیه، لبنان و لیبی ارسال کرده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید