حامی بزرگ مالی زلنسکی بازداشت شد

کدخبر: ۵۹۵۶۸۰
اقتصادنیوز: از کولومویسکی به عنوان چهره ای که نقش عمده در ظهور زلنسکی در قدرت داشته، یاد می‌شود.
حامی بزرگ مالی زلنسکی بازداشت شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از پایگاه راشاتودی، مقام‌های اوکراینی در چارچوب برنامه دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای مبارزه با فساد، به «ایگور کولومویسکی» سرمایه‌دار و حامی مالی سابق ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را از اینکه به تقلب و پولشویی در حوزه املاک متهم شده مطلع کردند.

سرویس امنیتی اوکراین امروز شنبه در بیانیه‌ای از این میلیاردر تحت عنوان «مالک غیررسمی یک گروه صنعتی و مالی بزرگ» نام برد و نوشت که او  اقدام به قانونی کردن سرمایه ای به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون هریونا (۱۳.۵ میلیون دلار) با «منتقل کردن آن به خارج در ضمن استفاده از زیرساخت نهادهای بانکی تحت کنترل خود» کرده است.

مقام‌های اوکراینی اعلام کردند، کولومویسکی که دارای تابعیت قبرسی و اسرائیلی نیز هست، مطلع شد که به دو فقره اتهام شامل تقلب و قانون سازی اموال به دست آماده از راه های مجرمانه متهم شده است.

دفتر دادستان کل اوکراین نیز این پرونده را تایید کرده و گفت، کولومویسکی در متن شکایت از خود گزینه‌هایی درباره تدابیر محدودکننده قبل از محاکمه‌اش برای انتخاب کردن داشته است.

اقدام فوری روسیه برای گردشگران ایرانی

این نهاد دادستانی همچنین اضافه کرد به تحقیقات درباره این مساله با هماهنگی با سرویس امنیتی و دفتر امنیت اقتصادی اوکراین ادامه می‌دهد.

رسانه های محلی اوکراین گزارش دادند که خانه کولومویسکی در اوایل ماه فوریه توسط ماموران سرویس امنیتی اوکراین مورد تفتیش قرار گرفت. به نوشته پایگاه راشاتودی این یورش در ارتباط با متهم شدن کولومویسکی به دست داشتن در اختلاس ۴۰ میلیارد هریونا (۱.۱ میلیارد دلار) و فرار از پرداخت عوارض گمرکی در شرکتهای نفتی «اوکرتاتنافتا» و «اوکرنافتا» بود.

کولومویسکی در سال ۲۰۱۴ بعد از کودتای تحت حمایت غرب در کی‌یف به سمت فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک رسید. یک سال بعد از سمتش به دلیل اختلاف با «پترو پوروشنکو» رئیس جمهور سابق اوکراین بر سر کنترل شرکتهای اوکرنافتا و اوکرترانسنافتا کنار گذاشته شد.

همچنین از کولومویسکی به عنوان چهره ای که نقش عمده در ظهور زلنسکی در قدرت داشته، یاد می‌شود. زلنسکی قبل از به راه انداختن کارزار سیاسی خود در سال ۲۰۱۹ یک کمدین بود و شرکت هلدینگ رسانه های تحت کنترل کولومویسکی پخش نمایشهای کمدی زلنسکی را بر عهده داشت.

کولومویسکی گفته است، خواستار رسیدن زلنسکی به ریاست جمهوری بوده اما داشتن روابط نزدیک با او را رد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید