فلودروس کیست؟

ادعای نیویورک‌تایمزدرباره بازداشت 500 روزه یک مقام اتحادیه اروپا در ایران!

کدخبر: ۵۹۶۱۳۵
اقتصادنیوز: روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد یک مقام اتحادیه اروپا از سوئد بیش از 500 روز در ایران زندانی است.
ادعای نیویورک‌تایمزدرباره بازداشت 500 روزه یک مقام اتحادیه اروپا در ایران!

به گزارش اقتصادنیوز بر اساس ادعای گزارش نیویورک‌تایمز، پرونده یوهان فلودروس که بیش از یک سال مسکوت مانده بود، به بخشی از مناقشه زندانی‌های غربی با ایران تبدیل شده است.

این روزنامه مدعی شده یک شهروند سوئدی که برای دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار می‌کند، بیش از 500 روز در ایران زندانی است و این دستگیری بیش از یک سال توسط مقامات سوئد و اتحادیه اروپا مخفی نگه داشته شده است.

ماه گذشته، ایالات متحده توافقی را با ایران منعقد کرد که در ازای آزادساز 6 میلیارد دلار دارایی ایران از درآمدهای نفتی‌اش، 5 زندانی دوتابعیتی آزاد شود.

با این حال، در مورد ماجرای اخیر که جزئیات آن قبلا گزارش نشده، به دلیل سابقه حرفه‌ای این زندانی به عنوان یک مقام اروپایی، اکنون این داستان به شدت مورد توجه قرار گرفته است.  این مرد، یوهان فلودروس، 33 ساله، اهل سوئد، چندین سمت را در مؤسسات اتحادیه اروپا برعهده داشته است. او حتی در یک کمپین تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به مشاغل اتحادیه اروپا حضور داشت.

این گزارش مدعی‌ست، فلودروس در بهار گذشته در سفری که افراد آشنا به این پرونده به عنوان یک سفر توریستی خصوصی توصیف کردند، همراه با چند تن از دوستان سوئدی از ایران دیدن کرد. در حالی که او در 17 آوریل 2022 (28 فروردین 1401)  آماده پرواز از تهران می‌شد، در فرودگاه بازداشت شد. در ژوئیه سال گذشته، دولت ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه سوئدی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده و او اکنون در زندان اوین نگهداری می شود.

photo_2023-09-04_18-58-17

وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که در مورد جزئیات این پرونده اظهار نظر نخواهد کرد و دلیل آن محرمانه ماندن ماجراست. بخش مطبوعاتی این سازمان در ایمیلی اعلام کرد: «یک شهروند سوئدی - مردی حدودا 30 ساله - در آوریل 2022 در ایران بازداشت شد. وزارت امور خارجه و سفارت سوئد در تهران به شدت روی این پرونده کار می کنند». این وزارتخانه افزود: «ما درک می‌کنیم که نگرانی نسبت به این موضوع وجود دارد، اما در ارزیابی ما اگر وزارتخانه به طور علنی درباره اقدامات خود صحبت کند، رسیدگی به این پرونده را پیچیده می‌کند».

آقای فلودروس از سال 2019 به عنوان دستیار کمیسر اروپایی برای مهاجرت، ایلوا یوهانسون، خدمت کرد. در سال 2021، او به سرویس اقدام خارجی اروپا  پیوست. افراد آشنا به سوابق او گفتند که او قبلاً بدون هیچ گونه مشکلی از ایران بازدید کرده بود. در بیانیه ایران مبنی بر دستگیری یک تبعه سوئدی در سال 2022 اشاره شده که این فرد قبلاً به این کشور سفر کرده و این بازدیدها را به عنوان شواهدی دال بر فعالیت شرورانه ذکر کرده است. سرویس اقدام خارجی اروپا گفته که «از نزدیک پرونده یک تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران را دنبال می‌کند»، اما اذعان نکرد که فرد مورد نظر برای این سرویس کار می‌کرده  یا اینکه آقای فلودروس قبلاً از ایران  بازدید کرده است. 
 

فلودروس یکی از اعضای هیئت نمایندگی اروپا در افغانستان بود، اما به دلیل تسلط طالبان در اوت 2021 هرگز به کابل نرسید. او کار خود را از مقر اصلی در بروکسل، جایی که چندین سال در آنجا زندگی کرده بود، انجام داد. 

یک امدادگر بلژیکی به نام اولیور واندکاستیل که به طور مشابه به اتهام جاسوسی به مدت 455 روز در تهران زندانی بود، اخیراً بدون ذکر نام  فلودروس به کسی مشابه او ادای احترام کرد. پس از آزادی واندکاستیل طی یک مبادله زندانیان در ماه مه، او در کنسرتی که به افتخار او در ماه ژوئن در بروکسل برگزار شد به یکی از هم‌سلولی‌های سوئدی خود در زندان اوین اشاره کرد. آقای وندکاستیل در آن زمان گفت: «ما مثل برادر شدیم. ما به هم قول دادیم که همه کارها را برای هم انجام دهیم و هر کسی که اول بیرون آمد به خانواده و عزیزان یکدیگر کمک خواهد کرد.»

photo_2023-09-04_18-58-03

روابط ایران و سوئد در وضعیت نادری قرار دارد. در ژوئیه سال گذشته، دادگاه سوئد، حمید نوری، مقام سابق قضایی ایران را به حبس ابد محکوم کرد. هم‌چنین در شرایطی که آقای فلودروس در آوریل 2022 دستگیر شد، در ماه مه، ایران اعلام کرد که قصد دارد یک دانشمند  ایرانی-سوئدی به نام احمدرضا جلالی را به اتهامات جاسوسی و کمک به اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای اعدام کند. در همان ماه، ایران یک ایرانی سوئدی-ایرانی دیگر به نام حبیب چعب  را که بیش از یک دهه در سوئد زندگی می‌کرد و در سفری به ترکیه در سال 2020 بازداشت و به ایران منتقل شد، در نهایت به اتهام فعالیت تروریستی اعدام کرد.

پس از انتشار مقاله نیویورک تایمز در مورد حبس آقای فلودروس در صبح روز دوشنبه، نمایندگان پارلمان اروپا که معمولاً سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند، نسبت به این‌که این پرونده مخفی نگه داشته شده اظهار خشم کردند.

با این همه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت که هیچ اطلاعی از این پرونده ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید