وقتی ترکیه، غرب را گیج کرد؛

معمای رابطه پوتین و اردوغان برای غرب

کدخبر: ۵۹۶۳۸۹
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رفت؛ دیداری که غرب را شوکه کرد؛ اما دلیل غافلگیری غرب چه بود؟
معمای رابطه پوتین و اردوغان برای غرب

به گزارش اقتصادنیوز ، ترکیه یکی از اعضای کلیدی در پیمان ناتو به شمار می‌آید. همه کشورهای عضو این پیمان، پس از حمله روسیه به اوکراین، تصمیم گرفتند از طریق تحریم روسیه، این کشور را به لحاظ اقتصادی تحت فشار بگذارند؛ اما اردوغان با متحدان خود همراهی نکرد.

همین دو ماه پیش بود که اردوغان دیداری گرم و صمیمانه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا داشت. در همان دوران به شکلی غافلگیرانه اعلام کرد که با عضویت سوئد در ناتو هم مخالفتی ندارد، اتفاقی که مدت‌ها بود با آن مخالفت می‌کرد. او حتی دیداری با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین داشت و اعلام کرد که اوکراین استحقاق عضویت در ناتو را دارد، صحبتی که قطعا مطلوب نظرِ روسیه نیست.

غرب تصور می‌کرد اردوغان مسیر خود را تغییر داده و از رفیق دیرینه خود یعنی ولادیمیر پوتین فاصله گرفته است. حالا نیویورک‌تایمز خبر داده که پوتین و اردوغان دیداری صمیمانه داشته‌اند، دیداری که طی آن، پوتین اعلام کرده دو کشور قرار است روابط تجاری خود را توسعه بدهند.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، برنده اصلی در میان سه طرف یعنی غرب، ترکیه و روسیه، دقیقا اردوغان است. او از یک‌سو با غرب همکاری می‌کند و از سوی دیگر هم‌دستِ پوتین می‌شود. البته دوستی با پوتین برای او با منافع تجاری همراه است و به همین خاطر از آن دست نمی‌کشد.

پوتین هم از دوستی با ترکیه نفع می‌برد. دوستی با یکی از اعضای کلیدی ناتو، به او کمک کرده کانالی برای ارتباط با ناتویی‌ها داشته باشد و نظراتش را به آن‌ها منتقل کند.

ترکیه سعی دارد از طریق دوستی با روسیه، راهی پیدا کند تا روسیه با صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه موافقت کند؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است. حالا دیدار رهبران روسیه و ترکیه، رابطه دو نفر را برای غرب به معمای لاینحل برای غرب تبدیل کرده است.

اکوایران در گزارشی تصویری، به جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخته است؛ 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید