گسل هایی که عمیق تر شد

پروژه شکست خورده بایدن در ریاض!/چرا کنگره زنگ خطر را به صدا در آورد؟

کدخبر: ۵۹۸۲۱۸
اقتصاد نیوز: تلاش جو بایدن برای تعریف ائتلاف امنیتی با عربستان، ائتلافی به سان ناتو در کنار خیز واشنگتن جهت عادی سازی روابط تل آویو و ریاض در کنگره مخالفان بسیاری دارد. صداهای منتقد می گویند که بایدن می بایست پیش از مشارکت با ریاض به گزاره هایی چون وضعت حقوق بشر در عربستان توجه کند.
پروژه شکست خورده بایدن در ریاض!/چرا کنگره زنگ خطر را به صدا در آورد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور جو بایدن در خاورمیانه، برای تعریف پیمان امنیتی بارها راهی ریاض شده آن هم در شرایطی که دیده‌بان حقوق بشر اخیرا گزارشی را در باب قتل صدها پناهجوی اتیوپیایی توسط مرزبانان سعودی، منتشر کرده است، فعلی که می تواند در قاب جنایت علیه بشریت تعریف شود.دولت بایدن در صدد دستیابی به توافقی است که بدین طریق به نگرانی های پادشاه در ارتباط با امنیتش پایان دهد.

گسل هایی که عمیق تر می شود

به گفته ناظران، افشاگری های تازه در حالی انجام می شود که کارنامه عربستان  به دلیل اقدام های بی‌ثبات‌کننده و نقض سیستماتیک حقوق بشر - از جنگ وحشیانه‌اش در یمن گرفته تا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا – سیاه است. در مقابل پادشاهی به طرق مختلف خواه به واسطه خرید تیم های فوتبال و تور گلف PGA و خواه با اعلام تمایل به عادی سازی روابط با اسرائیل، برای پاکسازی وجهه خود و گسترش قدرت و نفوذش گام هایی جدی برداشته است.

اما گزارش جدید دیده بان حقوق بشر بخش عمده ای از تلاش پادشاهی را خنثی کرده است.قتل‌های وحشیانه بار دیگر شکاف میان دولت بایدن و کنگره در ارتباط با عربستان را عمیق تر کرده، جو بایدن علیرغم وعده هایش مبنی بر منزوی کردن ریاض، قرار دادن مقوله حقوق بشر در کانون سیاست خارجی اش، به فروش تسلیحات، آموزش نظامی و تسلیحات جهت حفظ و تقویت ارتش سعودی ادامه داده.  علاوه بر آن، ایالات متحده در حال  متعهد کردن سربازان و زنان آمریکایی برای  دفاع از عربستان سعودی در یک معاهده دفاعی مشابه ناتو است.

gettyimages-1241917077-1600x1068_wide-66f9cb9b9e2a0a4eb43a9b82d81a9c82ad9bb79e-s1100-c50

پروژه شکست خورده بایدن

آنگونه که نیوزویک نوشته، کنگره می‌تواند جلوی افعال شتاب زده و نابخردانه ایالات متحده جهت ائتلاف با عربستان را بگیرد.با این همه  قوانین قدیمی سنا در کنار سیاست های ناکارآمد واشنگتن معمولا به این معناست که تحمیل بحث و رای گیری در این باره تفریبا غیرممکن است.بهار گذشته، سناتورهایی جون کریس مورفی و مایک لی قطعنامه ای را ارائه کردند که به منظور ممنوعیت ارائه کمک های امنیتی ایالات متحده به هر کشوری است که دولتش در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر مشارکت دارد.

این قطعنامه مستلزم ارزیابی سوابق فعالیت های حقوق بشری عربستان به عنوان مقدمه ای برای تعلیق انتقال تسلیحات ایالات متحده به این کشور توسط وزارت امور خارجه آمریکا است. کزاره قابل تامل این است که هر سناتوری می تواند درباره هر اتفاقی بحث کرده و رای گیری کند.بیانیه سناتور مورفی در هر شرایطی قابل تامل است، در این قطعنامه آمده است: دولت سعودی مخالفان سیاسی را شکنجه می‌کند، مدافعان حقوق بشر را زندانی می‌کند، روزنامه‌نگاران را به طرز وحشیانه‌ای می‌کشد، به شهروندان خود کمک می‌کند تا از سلاح‌های ما برای ارتکاب جنایات جنگی استفاده کند. این قطعنامه به کنگره اجازه می دهد تا در مورد سابقه رو به وخامت حقوق بشر عربستان سعودی و اینکه چگونه می تواند بر سیاست های ایالات متحده در آینده تأثیر بگذارد، بحث کند.

thumbs_b_c_ce92a4c875c5b0376671963b19567aa2

قبل از اینکه دولت بایدن به برنامه هایش برای ارائه تضمین های امنیتی به ریاض به عنوان بخشی از عادی سازی احتمالی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل بپردازد، بررسی سیاست ایالات متحده در قبال عربستان سعودی با توجه به نقض حقوق بشر و رفتار تهاجمی این کشور ضروری است.  عربستان سعودی در گذشته ثابت کرده که متحد غیرقابل اعتمادی است و تطبیق منافع امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه با چنین دولتی، دستور العمل بالقوه فاجعه بار است.از همین رو تعدادی از اعضای کنگره زنگ خطر را به صدا در می آورند. سایر اعضا ممکن است نخواهند در مورد آن صحبت کنند، اما براساس مفاد قطعنامه ارائه شده علیه ریاض، اگر سناتورهایی چون مورفی یا لی بخواهند تعامل با پادشاهی را تحت فشار قرار دهند، می توانند کل مجلس سنای ایالات متحده را وادار کنند تا در این باره وارد بحث و رأی گیری شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید