پیشنهاد عمان برای احیای برجام از زبان امیرعبداللهیان

کدخبر: ۵۹۸۵۷۳
وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به مسائل متفاوتی از جمله سفر اخیرش به سوریه و لبنان و پیشنهادات سلطان عمان برای احیای مذاکرات هسته‌ای پرداخت.
پیشنهاد عمان برای احیای برجام از زبان امیرعبداللهیان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه الوفاق در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد تحرکات آمریکایی‌ها در مرزهای سوریه و عراق بودیم، آیا سفر اخیر شما به سوریه و لبنان در راستای تاکید بر ایستادگی ایران در کنار همپیمانانش است، گفت: در واقع ما امروز در سوریه با دو پدیده رو به رو هستیم؛ پدیده اول این است که جهان عرب رویکرد جدیدی نسبت به دمشق دارد و خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بازگشایی سفارتخانه‌های خود در این کشور و انعقاد توافقات با دمشق در زمینه‌های مختلف است. جهان عرب و روسای دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه جایگاه سوریه را به‌خوبی درک می‌کنند زیرا سوریه کشوری است که نمی‌توان آن را از معادلات منطقه حذف کرد. اما از سوی دیگر علیرغم سرعت گرفتن این پدیده مثبت، فعالان بیگانه و دشمنان سوریه به‌ویژه آمریکا فشارهای خود علیه دولت و ملت سوریه را افزایش داده‌اند. من از مقامات سوری در جریان این سفر شنیدم که طرف‌های بیگانه و دستگاه‌های جاسوسی تلاش می‌کنند که گروه‌های تروریستی را به منطقه شرق فرات و ادلب بازگردانند تا از این طریق به سوریه فشار وارد کنند.

وی افزود: قوانین تحمیل شده علیه سوریه از سوی آمریکا موسوم به قانون سزار در حقیقت در راستای افزایش تحریم‌ها است، بنابراین به‌نظر می‌رسد که همه این اقدامات پاسخی از دشمنان سوریه به بازگشت روابط طبیعی دمشق با کشورهای عربی و دیگر کشورهای منطقه است.

برای خروج نیروهای ترکیه از سوریه طرحی را ارائه دادیم

امیرعبداللهیان تاکید کرد: موضوع دیگر درخصوص سوریه مربوط به امنیت مرزهای مشترک این کشور با ترکیه است، مقامات سوری به ما اعلام کردند که برای محافظت از مرزهای مشترک این کشور با ترکیه از داخل خاک سوریه آمادگی کامل دارند. در آخرین نشست چهارجنبه میان وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو، جمهوری اسلامی ایران طرحی را پیشنهاد داد مبنی بر اینکه دمشق و آنکارا بر مساله خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه توافق کنند اما در نهایت این یک معادله دوطرفه است و طرف دوم ترکیه است و امنیت مرزهایش با سوریه برای آن کشور مهم است و نباید این مرزها از سوی برخی مجموعه‌ها که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند، تهدید شود. این یک مساله درست است که ترکیه آن را مطرح کرد. بنابراین ما این پیشنهاد را دادیم که ابتدا ترکیه متعهد شود که نیروهای نظامی‌اش را از خاک سوریه خارج کند و دوم اینکه سوریه متهد شود که نیروهایش را در مرزها قرار دهد تا خاک ترکیه تهدید نشود و ایران و روسیه نیز طرف‌های ضامن در این توافق باشند.

آمریکا به دنبال قطع ارتباطات و راه‌های ارتباطی در منطقه است

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما آمریکا در پی قطع روابط ایران و سوریه و عراق به منظور تاثیر بر آن‌ها و بر اقتصاد کشورهای عضو محور مقاومت از طریق ایجاد موانع بر سر راه ترانزیت و همچنین حمایت از گروهک‌های تروریستی نیست، گفت: برخی رسانه‌ها این مساله را مطرح کردند و گفتند که آمریکا اقدامات نظامی انجام می‌دهد تا گذرگاه بوکمال را ببندد اما با تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شد که آمریکا در واقع عملیاتی انجام نداده است تا بتوانیم به گونه‌ای که بتوانیم این رویکرد را تایید کنیم. اما اگر بخواهیم به این مساله بپردازیم که آمریکا به دنبال قطع ارتباطات و راه‌های ارتباطی در این منطقه است باید گفت که آمریکایی‌ها از خیلی وقت پیش به دنبال این امر هستند و ما نمی‌توانیم این مساله را فراموش کنیم که زمان جنگ عراق و سوریه با داعش آمریکایی‌ها فشارهای زیادی آوردند تا مرز بوکمال بسته بماند. اما با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد و بر اساس منافع مشترک عراق و سوریه این مرزها بازگشایی شد و این مرزها در واقع مرزهای دوست و همکاری مشترک میان دو کشور است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در جریان سفرم به دمشق و بیروت به این مساله اشاره کردم و تاکید کردم که درحال حاضر هیچ طرفی نمی‌تواند مرزها و خطوط ارتباطی میان کشورها را ببندد، این مساله درخصوص گذرگاه زنگزور نیز مطرح شد زیرا به مرحله‌ای رسیدیم که احساس کردیم برخی تلاش‌ها در منطقه قفقاز به‌دنبال بستن مسیر تاریخی و قدیمی میان ایران و ارمنستان است و ما اعلام کردیم که تحت هیچ شرایطی اجازه انجام چنین کاری را نخواهیم داد. این موضوع همانند چیزی است که در سوریه و عراق وجود دارد، تا این لحظه و بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است آمریکایی‌ها تاکنون هیچ اقدامی در راستای بستن مرزهای بوکمال انجام نداده‌اند اما نیت و قصد این کار رادارند و پیش از این چنین اقدامی انجام داده بودند. ما می‌دانیم که اگر فرصتش پیش بیاید آمریکایی‌ها چنین اقدامی را انجام خواهند داد اما سوریه و عراق به هیچ طرفی اجازه نخواهند داد که چنین مساله‌ای رخ دهد.

در کنار مقاومت هستیم

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که در جریان سفر اخیرتان به لبنان دیدارهای مهمی با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیگر رهبران گروه‌های فلسطینی داشتید، با توجه به تحولات اخیر در مقابله با دشمن صهیونیستی در این دیدارها به چه مسائلی پرداخته شد، خاطرنشان کرد: در حقیقت اهمیت دادن به محور مقاومت یکی از اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران است که بر پایه دفاع از مظلومان و مستضعفین و محافظت از ثبات و امنیت منطقه بنا نهاده شده است و ایران همواره بر این مساله تاکید دارد.

وی گفت: در آخرین تماسم با جوزپ بورل وی این ادعا را مطرح کرد که روسیه در جنگ با اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند، من به او گفتم که لطفا این اظهارات را تکرار نکنید زیرا کاملا بی‌اساس است و موضع ما در مساله اوکراین کاملا روشن و شفاف است، ما در سیاست خارجی‌مان با هیچ طرفی تعارف نداریم و اعلام کردیم که هیچ گونه پهپادی برای اسفاده در جنگ اوکراین به روسیه ندادیم اما درخصوص مساله مقاومت فلسطین و لبنان علیرغم تمام عواقب و پیامدهایی که برای ما به همراه دارد به صراحت اعلام کردیم و اعلام می‌کنیم که در کنار مقاومت هستیم. بله ما پیگیر سیاست همسایگی هستیم و نگاه به آسیا در اولویت سیاست خارجی ما است و تعاملات ما با شرق و غرب دنیا بر اساس منافع ملی است و نه شرقی نه غربی بر اساس استقلال سیاسی ما است اما مقاومت یکی از ابعاد مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. امروز زمانی که در مورد مقاومت صحبت می‌کنیم درواقع درخصوص طمع‌ورزی، تجاوز و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مقاومت در برابر طرح‌های مجموعه‌های تروریستی در منطقه صحبت می‌کنیم، بنابراین دفاع از مقاومت به معنای دفاع از ثبات و امنیت و همچنین دفاع از صلح است.

مساله لیبی بیانگر واقعیت مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها در منطقه است

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: در جریان این سفر توانستیم نشستی سه‌جانبه با رهبران مقاومت و سید حسن نصرالله برگزار کنیم و برای من بسیار حائز اهمیت بود که از نزدیک و از زبان رهبران مقاومت فلسطین و دبیرکل حزب‌الله لبنان بشنوم که در بهترین وضعیت هستند و از قدرت بالایی برخوردارند، بنابراین تمام این هیاهویی که مقامات رژیم جعلی صهیونیستی به‌راه‌انداخته‌اند برگرفته از ترس و نگرانی و ضعف آنان است. می‌خواهم این نکته را به ملت‌های منطقه بگویم که در مساله لیبی شما شاهد بودید که واکنش مردم این کشور به یک دیدار چگونه بود و این واقعیت مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها در منطقه است.

وی درخصوص مقاومت ملت‌ها در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: در برخی کشورهای سازشگر شاهد این بودیم که رژیم صهیونیستی حکومت‌های این کشورها را نادیده می‌گیرد و دستگاه‌ها امنیتی و اطلاعاتی ما اسناد و مدارک موثقی دارد که نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی این حکومت‌ها و دولت‌ها را نادیده می‌گیرد و اقداماتی در راستای ایجاد اختلال در امنیت منطقه اتخاذ می‌کند. بخش‌های امنیت ما نیز این مساله را به این دولت‌ها اعلام کردند، بنابراین بعید است که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به سود جهان اسلام و کشورهای منطقه باشد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما به صراحت چه از طریق دیدارهای دیپلماتیک و چه از طریق رسانه‌ها اعلام کردیم و اعلام می‌کنیم که اگر تمام کشورهای عربی و اسلامی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر و جعلی تلاش کنند، جمهوری اسلامی ایران از سیاست خود در دفاع از مقاومت دست نخواهد کشید زیرا مقاومت به معنای تضمین امنیت منطقه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم.

سلطان عمان ایده‌هایی برای بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای مطرح کرد

امیرعبداللهیان درخصوص پیشنهاد سلطان عمان برای احیای مذاکرات توافق هسته‌ای نیز گفت: سلطان عمان ایده‌هایی درخصوص چگونگی بازگشت تمام طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته‌ای مطرح کرد و ما نیز در جلسات دیپلماتیک به این ایده‌ها اهمیت دادیم و اگر به نقطه‌ای رسیدیم که بتوانیم از طریق آن به نتیجه برسیم به شما اعلام خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید