پشت پرده حضور پسر محمود عباس در جلسات مهم ریاض/ پسر جانشین پدر می شود؟

کدخبر: ۵۹۹۳۰۹
اقتصادنیوز: حضور پسر «محمود عباس» در نشست‌های هیأت تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض که هیچ نقش رسمی در تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های رام‌الله ندارد، در دیدار مقامات مسؤول سعودی و آمریکایی، سوال‌برانگیز است
پشت پرده حضور پسر محمود عباس در جلسات مهم ریاض/ پسر جانشین پدر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، افشاگری نشریه «تایمز اسرائیل» درباره  مشارکت «یاسر»، پسر محمود عباس، رئیس  تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح، در نشست‌هایی که به میزبانی ریاض بین مقامات تشکیلات خودگردان، عربستان سعودی و ایالات متحده برای بررسی موضوع عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو برگزار شد، جنجالی شد. 

این نشریه صهیونیستی گزارش داد که اطلاعاتی از دو منبع آگاه که نمی‌خواهد هویتشان را فاش کند، به دست آورده که نشان می‌دهد یاسر عباس (۶۲ ساله)، در این نشست‌‌ها حضور داشته است. این حضور وی که در خارج از کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کند و هیچ نقش رسمی در تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های رام‌الله ندارد،  در دیدار مقامات مسؤول سعودی و آمریکایی، سوال‌برانگیز است. 

فوری/ ارمنستان و آذربایجان به توافق رسیدند

تایمز اسرائیل نوشت که برای دریافت پاسخ این سوال، به دفتر محمود عباس در رام‌الله مراجعه کرده اما پاسخی درباره دلیل مشارکت عباس در این نشست‌ها دریافت نکرده است.

به نوشته این نشریه، در کنار یاسر عباس، در هیأت تشکیلات خودگردان فلسطین، «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی در دولت خودگردان، «ماجد فرج» رئیس دستگاه «اطلاعات عمومی» و «مجدی الخالدی» مشاور امور دیپلماتیک محمود عباس، حضور داشتند. از مهمترین شرکت‌کنندگان از طرف سعودی نیز، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه و از جانب ایالات متحده آمریکا «برت مک‌گورک» فرستاده کاخ سفید به خاورمیانه و  «باربرا لیف» معاون وزیر خارجه آمریکا بودند.

تایمز نوشت که رام‌الله، ریاض و واشنگتن هیچ اظهار‌نظری در خصوص برگزاری این نشست‌ها یا انتشار تصاویری از آن که در هفته پیش برگزار شد، نکرده‌اند. امری که موجب شد تا نام یاسر عباس نیز در فهرست شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها، گنجانده شود. 

 روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام مسؤول عربی نوشت که سعودی‌ها به هیأت رام‌الله وعده دادندکه قضیه فلسطین را در جریان مذاکرات با آمریکا برای دستیابی به توافق احتمالی عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، کنار نمی‌گذارد. 

اما این مقام تایید کرد که ریاض به رام الله به صراحت اطمینان خاطر داده که آماده خروج از موضع خود و رد عادی‌سازی روابط با اشغالگر در غیاب راه حل دو کشوری است.

روزنامه رأی الیوم، در پی درز این اطلاعات از این دیدارهای محرمانه در سطح سیاسی به ریاست یاسر عباس به دور از چشم رسانه‌ها، نوشت: با وجود انتشار این اخبار در رسانه‌های داخلی، عبری و حتی بین‌المللی در خصوص این پرونده از چند روز پیش تاکنون، تشکیلات خودگردان فلسطین، هیچ واکنشی مبنی بر رد یا تایید این اخبار از خود نشان نداده است، امری که فرضیه صحیح بودن این خبر را تقویت می‌کند. در عین حال سوالات زیادی درباره دلیل ظهور نام «یاسر عباس» در مرحله‌ای که سخن از کنار رفتن پدر او و یافتن جانشینی برای او برانگیخته است. 

این روزنامه یادآور شد که در سال ۲۰۰۹، خبرگزاری رویترز فاش کرد که شرکت پیمانکاری الکترومکانیکی «فالکون» متعلق به یاسر عباس قراردادی به ارزش ۱.۸۹ میلیون دلار با آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) برای ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری امضا کرده است. این قرارداد پنج ماه پس از تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین توسط محمود عباس امضا شد. هرچند که وکیل یاسر عباس مدعی شد که مزایده مربوط به عقد این قرارداد به پیش از دستیابی محمود عباس به پست ریاست در سال ۲۰۰۵، برگزار شده بود. 

تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر از سفر یک هیأت از رام‌الله به ریاض برای دیدار با مقامات سعودی بدون دیدار با مقامات آمریکایی خبر داده بود. شبکه بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که این هیأت برای دیدار با مقامات سعودی، از عباس دستور گرفته بود. 

رای الیوم در خاتمه می‌نویسد که اکنون این سوال مطرح است که آیا پسر عباس حق شرکت در این نشست‌ها را داشت؟ هدف از نشان دادن او و ترمیم وجهه او چیست؟ آیا وی جانشین احتمالی پدرش است؟

این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی از یک سال قبل از  تحرکات غرب برای انتخاب جایگزین محمود عباس خبر داده بودند. رام‌الله سال گذشته شاهد دیدارهایی محرمانه بود که همه آن‌ها یک هدف واحد و مشترک یعنی تعیین جانشین برای عباس را دنبال می‌کرد. منابع صهیونیستی مدعی شدند که تعداد اسامی که برای جانشینی عباس معرفی شده‌اند، کم و محدود به تعدادی از سران فتح از جمله «ماجد فرج» مدیر دستگاه اطلاعات کل و «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی است. دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز به عباس دو سال مهلت داده تا انتقال قدرت در تشکیلات خودگردان را انجام دهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید