بازی پادشاهی با کارت قدرت های بزرگ

پشت پرده باج گیری بن‌سلمان از بایدن!

کدخبر: ۶۰۱۲۱۹
اقتصادنیوز: خیز دولت بایدن جهت تحقق فرایند عادی سازی روابط ریاض و تل آویو توسط گروهی از ناظران به چالش کشیده شده است؛ به باور این گروه، پادشاهی تلاش دارد تا از ضعف واشنگتن در منطقه به نفع خود استفاده کرده و ضمانت های امنیتی و نظامی دریافت کند؛ ضمانت هایی که می تواند زمینه ساز مسابقه تسلیحاتی بزرگ در منطقه شود.
پشت پرده باج گیری بن‌سلمان از بایدن!

به گزارش اقتصادنیوز ، دولت بایدن در حال بررسی پلنی است که هیچکدام از اسلافش برای اجرایش اینچنین پافشاری نکرده بودند: ارائه ضمانت امنیتی به عربستان و کمک به پادشاهی حهت توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی این بازیگر در ازای عادی‌سازی روابطش با اسرائیل.بایدن و تیمش براین باورند که منافع و امنیت ملی ایالات متحده درگرو چنین توافقی است، حتی اگر اجرایش به معنای ارائه امتیازات گسترده و بی سابقه به پادشاهی باشد.

بازی ریاض با کارت قدرت های بزرگ

ناظران براین باورند که بایدن و تیمش درگیر اشتباه محاسباتی شده اند. به باورشان انعقاد توافق امنیتی متقابل با عربستان اشتباه محاسباتی فاجعه باری است. چرا که ارائه چنین ضمانتی به ریاض موجب خواهد شد تا واشنگتن به عنوان حامی پادشاهی و علیرغم گسست منافع و ارزش‌هایش با عربستان به دام بیافتد.همزمان پادشاهی به دنبال افزایش تعهدات امنیتی در ازای عادی سازی رسمی روابطش با اسرائیل است، بازیگری که پیشتر به لحاظ استراتژیک با ریاض همسو بوده و هست. با این حال عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بخشی از استراتژی محمد بن سلمان جهت سوء استفاده از ترس واشنگتن در باب از دست دادن نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه و ضعفش در برابر روسیه و چین است.

همانطور که وال استریت ژورنال گزارش داد، مقام های سعودی به طور خصوصی گفتند، ولیعهد انتظار دارد با بازی دادن قدرت های بزرگ، در نهایت بتواند واشنگتن را تحت فشار قرار داده تا خواسته هایش برای دسترسی بهتر به سلاح های هسته ای و تسلیحات آمریکا را بپذیرد. امروز روسیه و چین ردپای خود را در خاورمیانه گسترش داده‌اند، با این همه نه مسکو و نه پکن نمی‌توانند خلاء آمریکا در خاورمیانه را پر کنند. کشورهای منطقه نیز از محدودیت های روسیه و چین آگاه هستند. عربستان و دیگر متحدان منطقه‌ای ایالات متحده نگرانی واشنگتن را در مورد از دست دادن موقعیتش در برابر روسیه یا چین درک کرده اند؛ از همین رو برای برخورداری از امتیازات سیاسی دولت بایدن را تحت فشار قرار داده اند.

230314120031-02-us-saudi-arabia-china-relations-intl

خیز واشنگتن برای بازتعریف قدرتش در خاورمیانه

آنگونه که ریسپانسیل استیت کرفت نوشته، پیشتر فرایند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به ستاره جدیدی در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه تبدیل شد. حال ایالات متحده امیدوار است پس از سلسله قراردادهای مرتبط با عادی سازی، ائتلاف رسمی تری تعریف کرده تا با توسل بدان منافعش را به بهترین شکل پیش ببرد، به بیانی دیگر واشنگتن در صدد است تا با حفظ نفوذ منطقه ای اش در برابر روسیه و چین در دیگر عرصه جهانی بالاخص اروپای شرقی نیز نقشی برجسته ایفا کند.با این حال، بازیگران منطقه به طور فزاینده ای از چنین توافقی به عنوان مکانیزمی برای درگیر نگه داشتن ایالات متحده در منطقه به عنوان ضامن امنیتشان استفاده می کنند.

با این همه کشورهای عربی فرایند عادی سازی را به سان مکانیزمی برای حفظ وضعیت منطقه تفسیر می کنند – مکانیسمی که واشنگتن به واسطه آن تضمین های امنیتی ملموس تر و یکپارچه تری را در اختیار این گروه از بازیگران قرار خواهد داد.این دقیقا همان عینکی است که ریاض برچشم خود نهاده و با آن فرایند عادی سازی را رصد می کند. از طرفی دیگر این فرایند به عنوان راهی برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده جهت اعطای امتیازات بیشتر به پادشاهی ارزیابی می شود. این در حالی است که حمایت واشنگتن از بازیگرانی مانند عربستان چرخه معیوبی را کلید زده است: ایالات متحده با متعهد شدن به چنین فرایندیرویاروی چالش هایی قرار گرفته که عمدتا محصول حضور و سیاست هایش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید