سورپرایز بد آمریکا برای کشورهای اروپایی/ بورل: متاسفم...

کدخبر: ۶۰۱۶۸۳
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تصویب بودجه موقت دولت آمریکا که ردیف کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین در آن حذف شده، کشورهای اروپایی را غافلگیر کرده است.
سورپرایز بد آمریکا برای کشورهای اروپایی/ بورل: متاسفم...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا از تصمیم «لحظه آخری» دولت و قانونگذران آمریکا درباره تصویب بودجه موقف غافلگیر شد؛ بودجه‌ای که هیچ ردیف مالی برای کمک به کی‌یف در آن گنجانده نشده است.

وی همچنین افزود که «ما از این تصمیم دولت آمریکا متأسف شدیم…امیدواریم که این موضوع را بیشتر بررسی کنند و در این مرحله متوقف نشوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که حمایت اروپا از اوکراین نه به آمریکا وابسته است و نه به نتایج حملات اوکراینی‌ها که بیشتر رسانه‌های غرب آن را شکست‌خورده توصیف می‌کنند. اتحادیه اروپا نه‌تنها به کمک‌های خود ادامه می‌دهد، بلکه آن را بیشتر هم می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز شنبه اعلام کرد که طرح بودجه موقت قانونگذران مجلس نمایندگان و سنای این کشور برای جلوگیری از تعطیلی دولت را امضاء کرده است. وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد: همین الان قانونی را امضا کردم که دولت را به مدت ۴۷ روز باز نگه دارد. زمان زیادی برای تصویب لوایح بودجه دولت برای سال مالی آینده وجود دارد، و من قویاً از کنگره می خواهم که فوراً دست به کار شود. مردم آمریکا انتظار دارند دولت آنها کار کند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه تنها چند ساعت مانده به پایان سال مالی کنونی، دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت مجبور به تصویب یک لایحه بودجه موقت مالی برای ۴۷ روز آینده شدند و پس از آن ۴ ساعت مانده به تعطیلی دولت، این بودجه موقت با ۸۸ رأی موافق و ۹ رأی مخالف در سنا تصویب و برای تصویب نهایی و اجرا به دفتر جو بایدن ارسال شد.

به گزارش سی ان ان، اگر این لایحه موقتی تصویب نمی‌شد، دولت آمریکا از صبح یکشنبه تعطیل می‌شد، پرداخت حقوق ۴ میلیون نیروی خدماتی و سایر کارکنان فدرال متوقف و همچنین پارک‌ها و بناهای فدرال بسته می‌شد.

پیش از این در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دولت آمریکا به تعطیلی کشیده شد. در آن زمان با مخالفت دموکرات‌ها لایحه بودجه جدید تصویب نشد و دولت فدرال به مدت ۵ هفته تعطیل بود. این تعطیلی سبب اعتراضات شدید در میان کارکنان دولت شد و افزون بر این ۱۱ میلیارد دلار هزینه بر جا گذاشت.

در آستانه تعطیلی دولت آمریکا به علت درگیری و عدم توافق نمایندگان کنگره بر سر بودجه دولت، «کوین مک‌کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین باید از لایحه بودجه موقت پیشنهادی مجلس سنا حذف شود.

روز جمعه مجلس سنای آمریکا بودجه موقتی ۳۱ روزه برای تعطیل‌نشدن دولت پیشنهاد داده بود که ۲۱ نماینده مجلس نمایندگان به آن رأی منفی دادند؛ بودجه موقتی که به نوشته وب‌سایت «هیل» شامل کاهش شدید هزینه‌ها و تغییرات سیاست‌های مرزی باب میل محافظه‌کاران بود.

کوین مک‌کارتی دراین‌باره گفت: من فکر می‌کنم اگر کمک‌های اوکراین حذف شود، احتمالاً می‌توانستیم از این مسئله عبور کنیم. فکر می‌کنم اگر سنا اوکراین را در این لایحه قرار دهد و به جای آمریکا بر اوکراین تمرکز کند، به نظر من این موضوع می‌تواند مشکلات واقعی ایجاد کند.

نمایندگان تندرو جمهوری‌خواهد در کنگره آمریکا با پیشنهاد مجلس سنا برای بازنگه‌داشتن دولت حمایت نکردند و حتی طرح هم‌حزبی‌هایشان برای اعطای زمان بیشتر به قانونگذاران جهت مذاکره بر سر بودجه دولت را نیز رد کردند.

اگر نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا موفق نمی‌شدند تا ساعت ۱۲:۰۱ دقیقه دیروز یکشنبه (به وقت محلی) بر سر لایجه بودجه دولت فدرال به توافق برسند، بخش مهمی از دولت به حالت تعطیل درمی‌آمد و صدها هزار کارمند فدرال به مرخصی اجباری فرستاده می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید