طوفان الاقصی و زلزله در سپهر سیاسی اسرائیل

کدخبر: ۶۰۳۰۴۸
حمله غافلگیر کننده نیروهای گروه حماس به قلمرو تحت سیطره اسرائیل، به غافلگیری نیروهای اسرائیلی انجامیده است. تعداد تلفات انسانی اسرائیلی‌ها تا 8 اکتبر به وقت تل آویو، 660 کشته و 2156 زخمی اعلام شده و بیش از 100 تن نیز توسط نیروهای فلسطینی به اسارت گرفته شده اند.
طوفان الاقصی و زلزله در سپهر سیاسی اسرائیل

 در طرف فلسطینی نیز آخرین آمار برابر با 400 کشته و 1200 زخمی بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت پس از 75 سال نسبت تلفات دو طرف تقریباً باهم برابر است. این امر نشان دهنده عمق بحران فعلی اسرائیل است.

اما به نظر می‌رسد بجز شوک امنیتی و نظامی وارد شده به اسرائیل، آثار عملیات طوفان الاقصی در سپهر سیاسی این رژیم نیز خود را نشان داده است؛ روز گذشته یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و نخست وزیر سابق اسرائیل که از مخالفان نتانیاهو است، به بی بی پیشنهاد تشکیل یک کابینه «اضطرار ملی» با حضور سه حزب لیکود، یِش عَتید و ائتلاف وحدت ملی به رهبری بنی گانتس را داد. لاپید با انتقاد از ترکیب کابینه نتانیاهو، این کابینه را ناتوان از مدیریت جنگ دانست و حل شدن این بحران را تنها از رهگذر تشکیل کابینه اضطراری میسر دانست. گانتس نیز ساعتی بعد موافقت خود را با تشکیل چنین کابینه برای مدیریت صحنه نبرد اعلام کرد.

برخلاف انتظار ساعتی بعد، رسانه های اسرائیلی موافقت نتانیاهو با این پیشنهاد را اعلام کردند و مذاکرات برای تشکیل این کابینه آغاز شد. چند ساعت قبل نیز آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه که او نیز از مخالفان دو آتشه نتانیاهو به شمار می‌آید آمادگی خود را برای حضور در این کابینه اعلام کرد. با گذشت دو روز از جنگ به نظر می‌رسد چشم‌انداز تشکیل کابینه مذکور جدی شده و سه حزب مذکور احتمالاً تشکیل کابینه اضطراری را محقق خواهند کرد.

تشکیل چنین کابینه ای برای نتانیاهو با یک رشته هزینه ها و یک رشته دستاوردها همراه خواهد بود. اولاً حضور لاپید و گانتس در کابینه شکاف و دوقطبی موجود در جامعه را موقتاً سامان می‌دهد و ارتش را نیز یک‌پارچه می‌سازد. همچنین نتانیاهو در پی تشکیل چنین کابینه موفق می‌شود سران اپوزیسیون که به هیچ وجه حاضر به همکاری با او نبودند را موقتاً به خود جلب کند و سوم به طور مشخص کابینه فعلی نتانیاهو با حضور جناح راست افراطی امکان توافق صلح با عربستان سعودی و پذیرش امتیاز دهی به فلسطینیان را ندارد، اما ورود نیروهای میانه‌رو این امکان را نیز محقق می‌سازد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تشکیل کابینه اضطرار ملی دست نتانیاهو را در موارد عدیده‌ای از جمله اصلاحات قضایی، یهودی سازی نقب و الجلیل و الحاق کرانه باختری می بندد و لذا برای نتانیاهو کاملاً مثبت هم نیست.

از سوی دیگر باید دید عمر چنین کابینه ای چقدر است؟ اگر عمر این کابینه طولانی شود، قطعاً زمینه را برای عادی سازی روابط با عربستان فراهم خواهد کرد. اما شاید مخالفان نتانیاهو که پس از ضربه وارد شده به حیثیت او در جریان عملیات طوفان الاقصی بتوانند خود را در قالب ناجی اسرائیل جا بزنند بخواهند پس از پایان جنگ این کابینه را منحل کنند و کار را به انتخابات مجدد بکشانند و از این طریق نقطه پایانی بر عمر سیاسی نتانیاهو بگذارند.

*تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید