خاورمیانه؛ آتش زیر خاکستر است؟

غزه زیر سایه «شمشیر آهنین»

کدخبر: ۶۰۳۰۶۲
اقتصادنیوز: گروهی از تحلیلگران مدعی اند که حماس با حمایت متحدانش، یعنی تهران و مسکو چنین عملیات پیچیده ای را علیه اسرائیل کلید زده، به ادعای این گروه، تل آویو در چنین شرایطی در چندین جبهه درگیر شده و به همین دلیل برای آغاز عملیاتی موسوم به «شمشیرهای آهنین» فراخوان داده؛ عملیاتی که دامنه اش می تواند بسیار گسترده باشد.
غزه زیر سایه «شمشیر آهنین»

به گزارش اقتصادنیوز، حمله حماس به اسرائیل نه صرفا به واسطه تعداد تلفات، بلکه به دلیل پیچیدگی عملیات جهان را شوکه کرد. بی دلیل نیست که مقامات پنتاگون( وزارت دفاع آمریکا) از اعزام گروه ضربتی و ناو جنگی به منطقه برای حمایت از اسرائیل خبر دادند.در همین راستا، استیون کوک، کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا حمله روز شنبه را «بی‌سابقه و جهش تصاعدی آشکار در توانایی‌های حماس قلمداد کرد».

آتش زیر خاکستر!

مارک هرتلینگ، یکی از فرماندهان پیشین ارتش آمریکا در اروپا، با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد: «عملیات «طوفان الاقصی» یک حمله معمولی نیست. اسرائیل در تاریخی نمادین (پنجاهمین سالگرد یوم کیپور) با حملاتی پیچیده در جبهه‌های متعدد، از سوی حریف و حمایت متحدان و حامیانش (حزب‌الله، جهاد اسلامی، ایران، حتی روسیه) روبرو شد».بروس هافمن، یکی از اعضای ارشد فعال در شورای روابط خارجی اروپا نیز  در توییتی نوشت: «در سال 2006، حزب‌الله زرادخانه‌ای مجهز به 15 هزار موشک در اختیار داشت. امروزه  این رقم به میزان ده برابر افزایش یافته است. از همین رو خطر جنگ دو جبهه برای اسرائیل یا شاید 3 جبهه در صورتی که کرانه باختری با خشونت فزاینده ای روبرو شود، وجود خواهد داشت».

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، که نخواست نامش فاش شود بعد از حمله به اسرائیل گفت بیش از همه چیز بر این مقوله که خشونت ها نباید به کرانه باختری کشیده شود، متمرکز شد.به گفته اش، دولت بایدن در صدد است تا تنش ها در محدوده غزه باقی مانده و فروکش کند.با این همه لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که ایالات متحده در حال انتقال نیرو به منطقه است و تسلیحات جدید به اسرائیل ارسال خواهد کرد.به گفته او، یک هواپیمابر، یک رزمناو و چهار ناوشکن - در حال حرکت به سمت شرق مدیترانه هستند.وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که واشنگتن اقداماتی را برای تقویت اسکادران هواپیماهای جنگنده اف-35، اف-15-،اف-16 در منطقه انجام داده است. آستین تاکید کرد که ایالات متحده نیروهایش را برای تقویت وضعیت بازدارندگی در صورت لزوم حفظ مستقر خواهد کرد و به سرعت تجهیزات و منابع اضافی از جمله مهمات را در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار خواهد داد.

55555555555555

خیز شمشیرهای آهنین

در حالی که کاخ سفید از گمانه زنی در مورد آنچه در پیش است خودداری کرد، یکی از تحلیلگران شورای روابط خارجی اروپا تاکید کرد که اسرائیل  به شیوه ای بی سابقه مشابه پاسخ خواهد داد. او گفت:«منتظر عملیات نظامی گسترده اسرائیل باشید. نمی‌دانم آنها چگونه با حمله زمینی پاسخ می‌دهند. قوانین قدیمی حملات هوایی و توپخانه دیگر اعمال نمی شود. این به معنای خونریزی زیاد در روزها و هفته های آینده است». همزمان نشریه های اسرائیلی اعلام کردند که تل آویو برای جمع آوری نیروهای ذخیره جهت اجرای عملیاتی به نام عملیات شمشیرهای آهنین فراخوان داده.

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل فعلا از فلسطینی های نوار غزه خواسته منطقه را ترک کنند.تحلیلگران مدعی اند که حماس حمله آخر هفته را برنامه ریزی کرده بود و ممکن است از ایران کمک گرفته باشد؛ ادعایی که مقام های تهران آن را رد کرده اند.یکی از مقام های ارشد دولت بایدن هم گفت که کاخ سفید اطلاعات مستقیمی در باب ارتباط ایران با این حمله ندارد.با این حال آنگونه که یکی از تحلیلگران به سایت دیفنس وان گفت: به نظر می‌رسد ایالات متحده، با بیانیه عمومی که منتشر کرد به اسرائیلی‌ها آزادی عمل زیادی برای پاسخ دادن داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید