توصیه مهم مقامات آمریکایی به اسرائیل درباره غزه و حماس

کدخبر: ۶۰۳۹۶۱
اقتصادنیوز: مقامات دولت آمریکا در گفت‌وگوهای غیرعلنی با همتایان خود در رژیم صهیونیستی به آن‌ها توصیه می‌کنند که در غزه مطابق قوانین بین‌المللی عمل کرده و در مقابل حماس خویشتن‌داری کنند.
توصیه مهم مقامات آمریکایی به اسرائیل درباره غزه و حماس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دو مقام رسمی پیشین و یک مقام رسمی فعلی گفتند که با تهدیدهای رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به غزه، مقامات دولت جو بایدن به همتایان خود در رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند که خویشتن‌داری کرده و از به بارآوردن تلفات سنگین در میان غیرنظامیان و فجایع انسانی خودداری کنند.

اعتراف سنگین رئیس سابق ارتش انگلیس درباره غزه / ممکن است جهان از تل‌آویو روی‌گردان شود

شبکه‌ ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی نوشت که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر «حق» رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در پی حمله حماس تاکید کرده است که به کشته شدن بیش از هزار و ۳۰۰ غیرنظامی ساکن اراضی اشغالی و سربازان صهیونیست منجر شد. اظهارات بایدن نشان می‌دهد که او آماده است تا حدی به رژیم اشغالگر قدس برای تداوم حملات زمینی و هوایی‌اش علیه حماس آزادی عمل بدهد.

در این گزارش، با اشاره به بخشی از سخنرانی سه‌شنبه گذشته بایدن در پی عملیات گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس فلسطین علیه رژیم صهیونیستی که در آن اقدام حماس را «اقدامی از سر شرارت محض» تلقی کرده بود، آمده است: با این وجود، در همین سخنرانی، بایدن در پیامی کوتاه اما گویا به ضرورت پرهیز از کشتار حساب‌نشده و کورکورانه غیرنظامیان با پیش رفتن جنگ به منطقه‌ای ساحلی با جمعیتی در حدود ۲ میلیون نفر اشاره کرد که هیچ مسیری برای فرار از آن وجود ندارد. بایدن گفت که در گفت‌وگویی که پیش از آن با بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام داده بود، درباره این صحبت کرده‌اند که «دموکراسی‌های مستحکمی مانند اسراییل و آمریکا» بیهوده غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند.

ان‌بی‌سی نیوز به بازنشر این اظهارات بایدن پرداخته و به نقل از او نوشت: «تروریست‌ها عمدا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، آن‌ها را می‌کشند. ما به قوانین جنگ پایبندیم. این موضوع مهم است. تفاوتی (میان این دو) وجود دارد.»

آمریکایی‌ها نگرانند «اسراییل افکار عمومی را علیه خود کند» عملیات «طوفان الاقصی»

این در حالی است که «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری دهم اکتبر خود که در آن بسیاری از سوالات خبرنگاران را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه بی‌پاسخ گذاشت، در پاسخ به سوال «سعید عریقات» خبرنگار روزنامه القدس، مبنی بر این‌که «با توجه به اظهارات اخیر رییس‌جمهور آمریکا درباره این‌که اسرائیل باید از قوانین بین‌المللی پیروی کند، آیا این از نظر او به معنای پایان دادن به قطع آب‌ و برق و ورود مواد غذایی و دارویی برای مردم غزه است»، با مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی، اقدامات آن را «دفاع در برابر تروریسم» تلقی کرد.

رونمایی از راکت جدید و بومی توسط گردان‌های القسام + فیلم

در ادامه گزارش ان‌بی‌سی نیوز آمده است: چیزی که بایدن به آن اشاره‌ای نکرد اما ان‌بی‌سی نیوز بعدا آن را تایید کرد، این بود که او همچنین از نخست‌وزیر اسراییل خواست که برای به حداقل رساندن تلفات فلسطینی‌ها تمام تلاشش را بکند.

در ادامه این مطلب آمده است که مقامات پیشین و فعلی آمریکایی می‌گویند، حالا، مقامات دولت بایدن در گفت‌وگوهای غیرعلنی‌شان با همتایان صهیونیستی خود بر این تذکر اخطارآمیز تاکید می‌کنند. دو مقام رسمی آمریکایی مطلع از جزئیات دیدارهای لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اراضی اشغالی، گفتند که او هم به نتانیاهو و هم به یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است که رعایت قوانین بین‌المللی حائز اهمیت است. آن‌ها همچنین گفتند که آستین به آن‌ها توصیه کرده است رژیم صهیونیسی در عملیات‌های خود، از نظر اخلاقی دست بالاتر داشته و مراقب باشد که از تلفات در میان غیرنظامیان خودداری کند.

به گفته یک مقام رسمی فعلی و یک مقام رسمی پیشین، آستین به مقامات رژیم صهیونیستی گفت که اگر به غزه حمله کنند و تلفات در میان غیرنظامیان افزایش بیابد، تمرکز جهان به جای آنچه «تجاوزات حماس» خوانده شده، بر آمار جان‌باختگان بر اثر حمله رژیم اشغالگر معطوف خواهد شد.

مقام پیشین همچنین در این باره گفت: «ما در تلاشیم آن‌ها (رژیم صهیونیستی) را متقاعد کنیم اما هیجانات بالا گرفته است.»

او با این وجود، به تلاش رژیم اشغالگر قدس برای کوچاندن جمعیت غزه از سرزمینشان افزود که مقامات رژیم صهیونیستی تا حدی به این توصیه‌ها توجه کرده‌ و به غیرنظامیان فلسطینی در غزه گفته‌اند که شمال این منطقه را ترک کنند.

اتهام‌زنی فرانسه علیه ایران درباره «حماس»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد صبح جمعه در بیانیه‌ای گفت، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و وزارت داخلی در غزه درست قبل از نیمه شب به وقت محلی مطلع شد که «تمام جمعیت غزه در شمال این باریکه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل مکان کنند.»

آمریکایی‌ها نگرانند «اسراییل افکار عمومی را علیه خود کند» غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: تعداد این جمعیت که قرار است شهر غزه را ترک کنند، تقریبا به ۱.۱ میلیون نفر می‌رسد. همین دستور برای همه کارکنان سازمان ملل و کسانیکه در مراکز سازمان ملل پناه گرفته‌اند از جمله مدارس، مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها اعمال می‌شود. سازمان ملل متحد به صورت جدی درخواست می‌کند که چنین دستوری در صورت تایید، لغو شود تا از آنچه می‌تواند اوضاع فاجعه‌آمیز را به وضعیتی فاجعه‌بارتر تبدیل کند، اجتناب شود.

با این حال، سخنگوی گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش اسلامی حماس تاکید کرد: دشمن ضعیف‌تر از آن است که مردم ما را دو بار از خانه‌هایمان بیرون کند.

محاصره انسانی غزه که شامل قطع آب و برق و ممانعت از ورود مواد غذایی و دارو می‌شود، همچنان از سوی رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه این گزارش آورده است: دولت بایدن هنوز درباره این که دقیقا چطور باید درباره این درگیری نظامی مرگبار در منطقه صحبت کند که جهان را غافلگیر کرده، تصمیم نگرفته است. یکی از مقامات رسمی آمریکایی با اطلاع از ایمیلی که در وزارت امور خارجه آمریکا به گروهی از مقامات رسمی ارسال شده است که در بخش اطلاع‌رسانی همگانی فعالیت می‌کنند، توصیه شده است تا از به کار بستن واژگان و عباراتی مانند «تنش‌زدایی/آتش‌بس»، «پایان دادن به خشونت/کشتار» و «برقراری دوباره آرامش» خودداری کنند. به نظر می‌رسد که این دستور با هدف منطبق ساختن دولت بایدن با هدف اسراییل برای شکست دادن حماس صادر شده است.

این گزارش می‌افزاید: مقامات اسرائیلی حمله غافلگیرانه حماس را با حمله ۱۱ سپتامبر به آمریکا مقایسه می‌کنند که باعث ایجاد ترس و برانگیختن خشونت در اسرائیل شده است. آن‌ها وعده ضدحمله‌ای فاجعه‌بار را می‌دهند که برای همیشه، حماس را در هم خواهد شکست. با این وجود، آن‌ها با خطر کشتار غیرنظامیان فلسطینی گیر افتاده در میان تبادل آتش طرفین و از این رو، بر باد دادن هم‌دردی بین‌المللی روبه‌رو هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که طی‌ سال‌ها، رییس جمهورهای پیشین آمریکا در مواقعی از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که درگیری‌هایش با حماس را مهار کند تا آمار مرگ‌ومیر غیرنظامیان به سطوح غیرقابل قبول نرسد. به طول مثال، در سال ۲۰۱۴، دولت «باراک اوباما» رییس جمهور وقت اوباما توانست رژیم اسرائیل را متقاعد کند که تنش‌ها در درگیری‌های نظامی با غزه را کاهش دهد.

این گزارش اشاره کرد که کارشناسان منطقه می‌گویند، بایدن نیز ممکن است با پیش رفتن جنگ، به چنین گفتمانی با نتانیاهو نیاز پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید