مخالفت نهادهای سازمان ملل با طرح جدید اسرائیل

کدخبر: ۶۱۰۴۹۵
اقتصاد نیوز : سران آژانس‌ها و نهادهای بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کردند، در هیچ طرحی که اسرائیل به صورت یکجانبه برای ایجاد به اصطلاح «مناطق امن» در غزه اعلام کند مشارکت نخواهند کرد .
 مخالفت نهادهای سازمان ملل با طرح جدید اسرائیل

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا،‌ کمیته دائمی بین نهادی سازمان ملل، رده بالاترین مجمع هماهنگ کننده امور آژانس‌های بشردوستانه این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به عنوان رهبران سازمان‌های بشردوست موضعمان مشخص است: در طرح برقراری مناطق امن در غزه بدون توافق همه طرف‌ها مشارکت نخواهیم کرد و این کار را تا زمانی که شرایط بنیادین برای تضمین ایمنی و دیگر ملزومات اساسی اعمال نشده و مکانیزمی برای نظارت بر اجرایش وجود نداشته باشد، انجام نخواهیم داد.»

 

سازمان ملل از لاک سکوت خارج شد/ اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

این کمیته نمایندگی کننده این نهادها خاطرنشان کرد، تحت شرایط کنونی، هر گونه طرح پیشنهادی برای اعمال یک‌جانبه این «مناطق امن» احتمالا باعث آسیب دیدن شهروندان شده که این شامل ایجاد بالقوه تلفات چشمگیر می‌شود و بنابراین طرح باید رد شود.

در ادامه این بیانیه تصریح شد: «بدون وجود شرایط درست، متمرکز کردن شهروندان در چنین مناطقی در پس زمینه درگیری‌های فعال می‌تواند ریسک حمله و آسیب‌های مضاعف را افزایش دهد. هیچ به اصطلاح منطقه امنی وقتی به صورت یکجانبه اعلام شده یا تحت حضور نیروهای مسلح اعمال شود، واقعا امن نیست.»

همچنین این سازمان‌ها تصریح کردند، مذاکرات و بحث درباره مناطق امن نباید باعث انحراف حواس از وظیفه اصلی طرف‌ها برای مراقبت دائم نسبت به غیرنظامیان، صرف نظر از تامین مکان امن برای آنها و برآورده کردن نیازهای اساسی آنها شود و این شامل ارائه دسترسی انسانی سریع، ایمن و بدون اخلال به همه غیرنظامیان نیازمند می‌شود.

در این بیانیه خاطرنشان شد: «هیچ‌کدام از سازمان‌های بشردوستی که ما نماینده آنها هستیم تدارکی برای ورود آواره‌ها به هرگونه منطقه ایمن یا منطقه انسانی در غزه ندیده‌اند.»

این کمیته بیان داشت، به منظور ایجاد چنین مناطقی باید طرف‌ها بر سر خودداری کردن از درگیری‌ها در این مناطق و اطراف آنها، ضروریات برای زنده ماندن و تحرک آزادانه آوارگان توافق کرده باشند.

این رهبران تصریح داشتند، شکست در برآورده کردن این شرایط اساسی ممکن است به نقض حقوق بشر بین‌المللی منجر شود.

آنها همچنین درخواست خود برای اعمال یک آتش‌بس انسانی به منظور کاستن از درد و رنج‌ها و کمک به تسهیل عملیات‌های انسانی و همین‌طور آزادی همه اسرا را تکرار کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید