انتقاد تند باهنر به مجلس قالیباف/ مجلس ما ملی نیست

کدخبر: ۶۱۰۶۴۵
اقتصادنیوز: حدود چهار ماه به انتخابات و تعیین سرنوشت مجلس دوازدهم زمان باقی مانده است؛ با این حال دو طیف اصلی اصلاحات و اصولگرا از مدت‌ها قبل برنامه‌های انتخاباتی خود را شروع کرده اند، شروعی که تقدیر یک کشور و یک ملت را رقم‌ می‌زند. این بار به سراغ محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده ادوار مجلس رفتیم تا برنامه‌های انتخاباتی آن‌ها را برای مردم روشن کند.
انتقاد تند باهنر به مجلس قالیباف/ مجلس ما ملی نیست

  به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

 

هیات‌های نظارت در بررسی صلاحیت‌ها سعه‌صدر بیشتری داشته باشند

 به طور کلی رویکرد جریان اصولگرا را برای انتخابات مجلس دوازدهم توضیح دهید؟

باهنر:  انتخابات این دوره ویژگی‌های اختصاصی و عمومی خاصی دارد، مهمترین مسئله انتخابات این دوره میزان مشارکت است. با توجه به مسائلی که در کشور وجود داشته و دارد و مسائلی که سال قبل در اغتشاشات شاهدش بودیم، این بار مقام معظم رهبری برخلاف عرف‌های پیشین که معمولا زود به انتخابات ورود نمی‌کردند،  یک سال قبل از انتخابات این مسئله را مطرح و چهار واژه کلیدی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات را عنوان کردند و از دست اندرکاران انتخابات این مطالبه را داشتند که کار را مقداری مدیریت و تلاش کنند که کار جلو رود.

انتقاد یک روزنامه اصولگرا از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس

از همان زمان ما در جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری روی این چهار واژه تاکید کردیم و در جلسات خصوصی و عمومی شورای مرکزی روی این مباحث بحث کردیم، زیرا این مطالبه جدی مقام معظم رهبری بوده و پشت آن نیز منطق خاصی نهفته است. ما در این دوره موضوع مشارکت برایمان از اهمیت بسزایی برخوردار است و حتی با برخی از دوستان هم اختلاف نظراتی در این زمینه داشته‌ایم، اما شخصا معتقدم که در این دوره موضوع میزان مشارکت مهم‌تر از نوع انتخاب است و اینکه مشارکت در یک محدوده کمی باشد حتی اگر ما نیز انتخاب شویم برایمان چندان لذت بخش نیست.

اگر بتوانیم تلاش کنیم در یک رقابت سنگین، رای بیاوریم ارزشمند است؛ اگر دو حالت را برای آینده تصور کنم، یکی اینکه ۱۵ درصد مردم تهران در انتخابات شرکت کنند و من نفر اول بشوم و یا اینکه مردم تهران ۳۰ درصدشان پای صندوق‌ها بیایند درحالی که من اصلا رای نیاورم بنده حالت دوم را ترجیح می‌دهم که انتخابات پرشور، رقابتی و جدی باشد.

 اینکه یک نفر با دولت مشکل داشته باشد و صلاحیتش رد شود، هیچ منطقی ندارد

برای انتخابات پرشور یک سری اقدامات را باید حکومت‌ها انجام دهند، برای مثال هیات‌های اجرایی و نظارت باید در موضوع بررسی صلاحیت‌ها مقداری سعه صدر بیشتری داشته باشند. علاوه بر این فعالان سیاسی نیز باید یک‌سری اقداماتی را داشته باشند.

من در همین جا یک نقد سیاسی را مطرح کنم؛ همین چند روز قبل با خبر شدیم که بلاخره هیات‌های اجرایی کار خود را تمام کردند و نتایج هم اعلام شد این درحالی بود که برخی از چهره‌های سرشناس تایید صلاحیت نشدند. خواهشم از هیات‌های نظارت این است که توجه داشته باشند، اگر کسی واقعا روشن شد که ضد نظام و برانداز است بله در این صورت هیچکس معتقد به تایید صلاحیت وی نیست، اما افرادی که در نظام خدمت کردند حتی اگر  اصلاح طلب باشند، یا جریان اصولگرایی و یا شخص باهنر را قبول ندارد و بر دولت آقای رئیسی نقد دارد این گناه نیست و این اتفاقا فعالیت سیاسی و سرزنده بودن است. اینکه یک نفر با دولت مشکل داشته باشد و صلاحیتش رد شود هیچ منطقی ندارد، این خودش نوعی مهندسی انتخابات است.

جدیدترین خبر از حسن روحانی/ برنامه رئیس جمهور سابق برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری

خواهشم از هیات‌های نظارت بر انتخابات و شورای محترم نگهبان این است که ما هرچه تعداد افرادی که خود را عرضه کردند برای نامزدی را بیشتر کنیم مشارکت مردم نیز افزایش خواهد داشت. ما باید تلاش کنیم تا موانع مشاکت مردم را کاهش و انگیزه‌های مشارکت مردم را افزایش دهیم.

 

اگر فردی اصلاح طلب باشد، دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد

در برخی از شهر‌های بزرگ مانند تهران، تبریز، مشهد و برخی از نمایندگان فعلی را رد صلاحیت کردند باید اتفاق بزرگی در این میان رخ داده باشد وگرنه فردی که چندین دوره نماینده بوده است حال اینکه در جریان اصلاح طلبی است که نمیتواند ملاک باشد. یک موضوع دیگر هم این است که در این دوره تعداد افرادی که ثبت نام کردند بسیار زیاد است، برای مثال در پیش ثبت نام‌ها شاهد این بودیم که حدود ۴۸ هزار نفر ثبت نام کرده بودند و برای مرحله بعدی هم حدود ۲۴ هزار نفر ثبت نام کردند، بله من هم میدانم که شاید ۲۰ هزار نفر از این تعداد رای قابل توجهی اخذ نکنند. این افراد اگر مشکل جدی اخلاقی و یا صلاحیتی ندارند خواهش بنده این است که این افراد را با سعه صدر تا جایی که می توانند تایید صلاحیت کنند.

حدود ۱۸۰ حوزه انتخاباتی داریم که صرفا یک کرسی دارند و در این حوزه‌های انتخابیه تک کرسی اگرچه ممکن است جریانات سیاسی موثر باشند، اما بیش از هرچیز مساله قومیتی، صنفی و... مطرح است. ممکن است فردی صرفا ۲۰۰ رای داشته باشد، اما اگر همان فرد هم صلاحیتش تایید نشود همان ۲۰۰ نفر هم دیگر در انتخابات شرکت نخواهند کرد. ما اگر فرض میکنیم که ۲۰ هزار نفر از این کاندیدا‌ها ۳۰۰ یا ۴۰۰ رای بیشتر نداشته باشند، رد صلاحیت کردن این افراد مشارکت را کاهش خواهد داد.

الان که زمان اقدامات هیات‌های نظارت و در نهایت شورای محترم نگهبان است باید تلاش کنند حداقلِ ردصلاحیت‌ها را انجام دهند. البته من منظورم افراد فتنه‌گر و یا مخالف نظام نیست زیرا طبیعی است که این افراد صلاحیت پست‌های حساس را ندارند، اما سایر افرادی که این مشکلات را ندارند و پرونده‌شان سفید است حتی اگر اصلاح طلب باشد دلیلی برای رد صلاحیت وجود ندارد.

 

جریانات سیاسی ژله‌ای عمل می‌کنند و ثبات ندارند 

 عملکرد حزبتان برای انتخابات چه بوده است؟

باهنر:  ما در مجموع جریانات سیاسی چند حزب انگشت شمار قدرتمند و فراگیر بیشتر نداریم. بله حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور داریم، اما ۸۰ درصد این‌ها صرفا مجوز‌هایی هستند که در جیب یک خانم یا آقاست و کلا تعطیل هستند تا نزدیک انتخابات که می‌شود حدود ۵ حزب از این‌ها دور هم جمع میشوند و هریک برای خود نامی میگذارد یک مقدار جریانات سیاسی ما ژله‌ای عمل میکنند و ثبات ندارند که بروند افراد را برای فعالیت‌های سیاسی کشف و آماده کنند. در حال حاضر وضعیت اینگونه است.

در جریان اصلاحات برخی از دوستان حزب اعتدال و توسعه ثبت نام کردند و فعال هستند البته من در حزبشان نیستم و با آن‌ها هم رقابت دارم، اما واقعا خوشآمد میگویم که تشریف آوردند تا تنور انتخابات را گرم کنند.

بیشتر از هرچیز برای وحدت در جریان اصولگرایی تلاش می‌کنیم

در جریان اصولگرایی هم چند حزب وجود دارد که این‌ها در حال رایزنی هستند. ما بیشتر از هرچیز در تلاش برای وحدت در جریان اصولگرایی هستیم تا به یک وحدت برسند و خود به رقابت با هم نپردازند، در این زمینه هم از طریق حزب جامعه اسلامی مهندسین و هم از طریق جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت داریم. مجموعه‌ای هم به عنوان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، مجموعه‌ای به نام شورای وحدت و مجموعه دیگری به نام مبنا، مجموعه‌های رادیکال‌تری هم مانند پایداری و شریان وجود دارند که ما در تلاشیم تمام این‌ها را به هم نزدیک کنیم تا انتخابات پرشوری را شاهد باشیم.

  شما را نقطه اتصال جریان اصلاحات و اصولگرا می‌دانند و صحبت از این می‌شود احتمال دارد با جریان اصلاحات وارد ائتلاف شوید؟

باهنر:  من با بسیاری از اصلاح طلبان صحبت میکنم صرفا به این دلیل که تشویق شوند و در انتخابات شرکت کنند و صراحتا هم به آن‌ها میگویم که اگر در انتخابات شرکت کنید ما با شما رقابت خواهیم کرد. برخی دیگر از دوستان این دعوت از جریان اصلاحات را به این نشانه می پندارند که ممکن است بخواهیم با آن‌ها وارد ائتلاف شویم در حالی که ما صرفا میخواهیم آن‌ها در انتخابات شرکت کنند، به آن‌ها خوشامد میگوییم، اما در نهایت هم با آن‌ها رقابت خواهیم کرد.

  از برنامه‌های اصلاحات نیز اطلاعی دارید؟

باهنر:  الان این جریانات تقریبا در درون خود هم تبدیل به دو گروه شده‌اند؛ یک گروه بیشتر دم از بی وفایی میزنند، مبنی براینکه شرکت نخواهیم کرد و کاندیدا نداریم. گروه دیگر هم مانند کارگزاران و اعتدال توسعه برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند. البته از چهره‌های مشهور چندان حاضر به ثبت نام نشدند باز هم من در حال رایزنی هستم که شورای محترم نگهبان با سعه صدر بیشتری با این جریانات برخورد کند.

 سه لیست مطرح انتخاباتی را در تهران شاهد خواهیم بود

 جبهه پایداری در جلسات شورای ائتلاف شرکت نکرده است، ارزیابی‌تان از این امر چیست؟

باهنر:  در مجموع اگر بخواهیم جریانات اصولگرا را نامگذاری کنیم شاید بشود از چندین جریان نام برد که مدعی هم هستند، اما الان دوران چانه زنی افراد در احزاب هست که هریک در تلاشند تا سهم بیشتری را از این لیست چند نفره داشته باشند، اما من تحلیلم این است که در نهایت این احزاب با یکدیگر جمع خواهند شد و یک لیست مشترک ارائه خواهند کرد. اما در نهایت این لیست به نوعی شرکت سهامی خواهد بود به این معنا که مثلا بگویند ده نفر سهم حزب شما و ۵ نفر سهم حزب دیگری خواهد بود. از این لیست‌های خرد در تهران بسیار زیاد است من به خاطر دارم که در تهران زمانی اصولگرایان یک لیست ۳۰ نفره ارائه می‌کردند که ۴ نفر دیگر هم می‌رفتند ۳ نفر از این افراد را حذف می‌کردند و به جای آن نام افراد مدنظر خود را درج می‌کردند و تبدیل به یک لیست جدید می‌شد. اما در نهایت لیست ها‌ی مطرح دو یا ۳ لیست خواهد بود. اگر انشاالله در این دوره اصلاح طلبان یک لیست قوی در تهران داشته باشند با اصولگرایان می‌توانند دو لیست رقیب شوند و یک لیست دیگر هم از حزب اعتدال و توسعه روی کار بیاید؛ که در نهایت سه لیست خواهد شد.

با  مرعشی، واعظی، جهانگیری و ... تماس گرفتم در انتخابات شرکت کنند

 درباره فعالیت‌های اخیر آقای لاریجانی اطلاعی دارید؟

باهنر:  آقای لاریجانی تا جایی که من اطلاع دارم کار حزبی انجام نداده است، اما بالاخره سه دوره نماینده مجلس بوده است و نمایندگان ادوار مجلس را می‌شناسد و از آن‌ها برای ثبت نام دعوت کرده است. من هم در واقع هرکس که فکر میکردم میتواند برای انتخابات مجلس ثبت نام کند و رای دارد را برای ثبت نام در انتخابات مجلس تشویق کرده ام حتی از برخی از اصلاح طلبان نظیر آقای مرعشی، محمود واعظی، جهانگیری و ... تماس گرفتم تا در انتخابات شرکت کنند. برخی از این‌ها ثبت نام کردند برای مثال از حزب اعتدال و توسعه آقای نوبخت ثبت نام کرد و تایید صلاحیت شد، آقای جمشید انصاری که پیشتر رئیس سازمان اداری و استخدامی بود ثبت نام کرد.

احتمال دارد احمدی نژاد در پشت پرده لیست انتخاباتی ارائه کند

   از احمدی نژاد و جریان متبوعش اطلاعی دارید؟

باهنر:  آقای احمدی نژاد خودش ادعا دارد که در انتخابات فعالیت نخواهد داشت. اینکه رسما لیستی را ارائه دهد اینگونه نیست، اما ممکن است که در پشت پرده لیستی را ارائه دهد.

احمدی نژاد  را در جلسات مجمع می‌بینم و فعال است، اما در جریانات سیاسی مدعی است که سکوت کرده است.

 

  گفته بودید گناه برخی از اصلاح طلبان این است که با اصولگرایان خوب نیستند

باهنر:  من خواهشم از شورای نگهبان این است که اگر کسی به هر دلیلی اصولگرایان را قبول ندارد این گناه نیست و این رقابت حزبی است، برای مثال اگر اصلاح طلبی اعلام کند که من باهنر را قبول ندارم و یا حتی دولت رئیسی را قبول ندارم و یا به عملکرد مجلس یازدهم نقد دارم؛ اتفاقا این نقد‌ها باعث ارتقای سطح کشور می‌شود. بله همانطور که گفتم اگر فردی اغتشاشگر بود هیچ حکومتی این فرد را در مراکز قدرت راه نمی‌دهد. اما زمانی هست که فردی ایران و اسلام را قبول دارد، اما به اصولگرایان نقد دارد. در این صورت اشکالی برای فعالیتش وجود ندارد.

مثلا اگر تیم استقلال پیروز می‌شود افتخارش این است که در لیگی بازی کرده است که یازده تیم قدرتمند حضور داشتند و با وجود این تیم‌های قدرتمند اول شده است. اینکه زمانی تیم استقلال در بین چند تیم دسته سومی بازی کند به هرکدام هم ده تا گل بزند که هنر نیست ما اتفاقا معتقدیم که رقیب ما در انتخابات هرچقدر قوی‌تر باشد بردن ما افتخارآمیز‌تر است وگرنه اینکه رقیبی در میدان نداشته باشیم و برنده شویم که هنر نیست.

 

معاون وزیر اقتصاد زمانی می‌گفت اگر کسی بخواهد فضای کسب و کار را ایجاد کند ۶ ماه  باید در راهرو‌ها زمان بگذارد

 عملکرد دولت را چطور ارزیابی میکنید؟

باهنر:  معتقدم که دولت آقای رئیسی یک سری اقدامات اساسی انجام داده است، برای مثال در ارتباطات خارجی اتفاقات خوبی را رقم زده است. در موضوع غزه شاهد هستیم که وزیر امور خارجه هر روز یک رایزنی را در دستور کار خود دارد. عضو بسیاری از مجامع بین المللی شدیم و ارتباطمان با عربستان نیز بهبود یافت؛ بالاخره رئیس جمهور ما بعد از چندین سال به عربستان رفت اقدامات جدی و خوبی است. در داخل کشور هم اقدامات خوبی انجام شده است که ما مدت‌ها منتظر آن بودیم، برای مثال بهبود فضای کسب و کار که ما در سال ۸۵، ۸۶ در مجلس قانونی را تصویب کردیم برای بهبود فضای کسب و کار که خود کسب و کار در دنیا نوعی برند محسوب می‌شود یعنی کشور‌ها برای ایجاد فضای کسب و کار رتبه بندی می‌شوند. در زمان‌های قدیم کشور ما در بین ۲۰۰ کشور رتبه ۱۲۷ را داشت. یعنی فردی که می‌خواهد کسب و کاری را ایجاد کند معطلی زیادی را دربروکراسی تحمل می‌کند که تا دو سال هم زمان برده است.

معاون وزیر اقتصاد زمانی می‌گفت که اگر کسی بخواهد فضای کسب و کار جدیدی را ایجاد کند فقط حدود ۶ ماه در راهرو‌های وزارت اقتصاد باید زمان بگذارد. در دولت آقای رئیسی این موضوع مطرح شد و هشدار داد به دستگاه‌هایی که باید برای کسب و کار مجوز می‌دادند و اعلام کردند که این در زمان چند هفته باید این موضوع حل شود و حتی به وزارت اقتصاد اعلام کرد که اگر شما اقدامات لازم را انجام ندهید خودمان وارد می‌شویم و امروز شاهد بهبود این فضا در کشور هستیم.

 

حسن روحانی معتقد بود که نباید در حساب‌های مالی مردم سرک بکشیم

اگرچه آقای روحانی نیز خدمات زیادی ارائه کرد، اما برای مثال در گردش‌های مالی شاهد این بودیم که رئیس دولت قبل می‌گفت که ما نباید در حساب‌های مالی سرک بکشیم در حالی که دنیا این را کاملا پذیرفته است. اگر همین امروز در خارج از کشور ۲۰ هزار یورو پول بخواهی در حسابی واریز و یا از حسابی دیگر برداشت کنی سریعا می‌پرسند که منشاء این پول شما کجاست و آیا مالیات آن را پرداخت کرده‌ای یا خیر؟ زیرا این‌ها جزء حساب‌هایی است که باید تحت نظر حاکمیت باشد. این حساب ها توسط آقای رئیسی به اتاق‌هایی شیشه‌ای منتقل و شفاف شد.

 

اقتصاد سیاه زیرزمینی و قاچاق در حال حاضر رو شده است

گردش‌های بانکی توسط سیستم‌های بانک مرکزی شفاف شد، برای همین در حدود دو سال گذشته میزان اخذ مالیات حدود دو برابر شده است بدون اینکه به مودیان سطح پایین فشار آمده باشد یعنی اقتصاد سیاه زیرزمینی و قاچاق در حال حاضر رو شده است که این‌ها از اقدامات خوب دولت است و البته این موارد به زودی در ذائقه مردم قرار نخواهد گرفت، چرا که مردم بیش از هرچیز به فکر معیشت خود هستند و با مشکلات زیادی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم این را در ناکارآمدی دولت و مجلس می‌دانند که البته درست هم هست، اما این‌ها مجموعه مشکلاتی است که ظرف ۳۰ سال قبل تلنبار شده است.

دولت‌ها هم باید مشکلات کوتاه مدت را حل کنند و هم راه‌هایی برای دراز مدت در دستور کار خود داشته باشند. دولت آقای رئیسی اقدامات خوبی داشته که به مرور  آثارش در جامعه ظاهر خواهد شد، اما مردم همچنان نگران هستند و آنها باید روزنه‌های امید را ببینند. 

 

اصالت مجلس ما ملی نیست

 عملکرد مجلس یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باهنر:  معتقدم که مجلس زحمت خود را کشیده است، اما من بحث کلی دارم مبنی بر اینکه ما بالاخره در کشور خود باید برخی از قوانین خود را اصلاح کنیم. مجلس ما اصولا خاستگاهش منطقه‌ای، قومیتی، صنفی، حزبی و حتی جنسیتی است، یعنی اصالتا یک مجلس ملی نیست.

یعنی نماینده که برروی کار می‌آید قبل از اینکه به فکر منافع ملی باشد به منافع منطقه و صنف خود می‌اندیشد و اصالت مجالس ما ملی نیست کاری هم به اصلاح طلب یا اصولگرا بودن افراد ندارم؛ زیرا افرادی که به مجلس وارد میشوند افراد خوبی هستند، اما بالاخره این افراد دستشان زیر ساطور مناطق است. در حالی که اگر قرار باشد اولویت بندی کنیم، اولویت یک نماینده ابتدا باید منافع ملی، منافع منطقه ای، صنفی، حزبی و در نهایت مناطق شخصی باشد در حالی که در مجلس ما از ۲۰۰ نماینده شاید ۲۰ نفر اینگونه باشند که خود را مکلف به منافع ملی بدانند و در این زمینه حتی منافع منطقه‌ای خود را نیز فدا کنند.

برای مثال منافع ملی حکم میکند که زاینده رود سالی ۵ ماه آب داشته باشد و بقیه آن سهم بقیه مناطق کشور شود، اما منافع اصفهان حکم میکند که زاینده رود هر ۱۲ ماه سال آب داشته باشد حالا نماینده اصفهان که منافع ملی را هم میداند، اما نمیتواند بگوید که منافع اصفهان باید فدای منافع ملی شود و اگر هم بگوید در اصفهان با لنگه کفش از او استقبال میکنند؟! یعنی خاستگاه این نماینده منافع منطقه است.

 

اقدامات مجلس بیش از اینکه حکیمانه باشد، عاطفی است!

در بسیاری از کشور‌های دموکراتیک دو مجلس وجود دارد یک مجلس ملی وجود دارد. مجلس شورای اسلامی ما منطقه‌ای است. به همین دلیل شاهدیم مقام معظم رهبری ۱۵ سال است فریاد میزند اقتصاد مقاومتی انجام شود که می‌تواند نجات بخش اقتصاد ما باشد، اما در مجلس متولی ندارد، زیرا یک کار ملی است. برخی از وقت‌ها ممکن است که اقتصاد مقاومتی با اقتصاد منطقه‌ای برخی از نمایندگان در تضاد باشد به همین دلیل مجلس در مجموع کارهایش بیش از اینکه حکیمانه باشد اقدامات عاطفی است.

مجلس میگوید که حقوق کارمندان و معلمان باید افزایش یابد در این حالت برای مثال اگر یک میلیون تومان به جیب یک معلم وارد می‌شود سه میلیون تومان به دلیل تورم از جیب کشور خارج میشود، یعنی برخورد عاطفی با مسائل این مشکلات را ایجاد کرده است.

انقدر از این وام‌های ضروری مجلس تصویب کرد که مقام معظم رهبری اعلام کردند که بانک‌ها در حال ورشکستگی هستند یعنی باید مملکت حکیمانه اداره شود که اینگونه نیست.

 

گروه خالص ساز می‌خواهند تمام مملکت را خالص‌سازی کند

باشگاه خبرنگاران جوان:  گفته بودید که خالص‌ساز‌ها نمی‌توانند مرا حذف کنند. این اصطلاح این روز‌ها خیلی بر سر زبان هاست، منظور چه کسانی هستند؟

باهنر:  یک عده هستند که ممکن است خیلی هم مذهبی باشند، اما این‌ها در مراکز قدرت تیم خود را می‌بینند، برای مثال اگر در کشور یک میلیون نفر ایثارگر فداکار وجود داشته باشد؛  اما این گروه خالص ساز میخواهند تمام مملکت را خالص سازی کنند در صورتی که این امکان وجود ندارد، زیرا ما در کشور ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم که ممکن است از این تعداد مثلا ۳ میلیون نفر واقعا ایثارگر باشند و حتی آماده اند که به غزه هم بروند، اما ممکن است هشتاد درصد اینگونه نباشند نه خیلی از مرگ بر آمریکا خوششان بیاید و نه درود بر آمریکا بگویند و صرفا بخواهند معیشتشان برقرار باشد و مشکل مسکن و معیشت ندشته باشند.

البته مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که ما جمعیت را از نظر فرهنگی به گونه‌ای خاص تربیت کردیم ؛برای مثال الان بسیاری میگویند که افاغنه درحال ایجاد مشکل برای کشور ما هستند و ما هم این را قبول داریم مخصوصا اخیرا تعدادشان خیلی زیاد شده که من شخصا این را به مقامات امنیتی کشور هشدار میدهم که کنترل کنند، اما قبل از این جریانات باید گفت که ما حدود ۷ میلیون کارگر افغانستانی در کشورمان داریم اگر نظام تصمیم بگیرد که این افراد را از کشور خارج کند میدانید چه رخ میدهد؟ تمام مرغداری، کوره‌ها و حتی بنادر ما میخوابد، زیرا همه این‌ها را این افراد اداره میکنند.

مرحوم پدرم ۵۰ سال قبل به ما میگفتند که شما جوانان دنبال کار سبک و نان سنگین هستید. ما در کشورمان آنقدر بیکار داریم، اما حاضر نیستند در دامداری و مزارع و... کار کنند. برای مثال طرف یک لیسانس که می‌گیرد حاضر نیست دیگر این مشاغل را قبول کند.

 

کشور را با ۶ میلیون کارمند ضعیف اداره می‌کنیم

این روز‌ها وقتی در خیابان داد می‌زنید مهندس نصف آدم‌ها برمی‌گردند، بقیه هم که برنمیگردند دکتر هستند یعنی خدا را شکر همه در مملکت ما یا دکتر و یا مهندس هستند و میخواهند حتما در ادارات کارمند و رئیس شوند، مگر کشور ما چقدر رئیس و کارمند میخواهد؟ یک کارمند امروز بیست دقیقه کار میکند من گاهی وقت‌ها میگویم که کاش همان زمان هم کار نمیکرد تا کار‌های مردم بهتر جلو رود.

ما عوض اینکه کشور را با ششصد هزار کارمند قوی اداره کنیم، داریم با ۶ میلیون کارمند ضعیف اداره می‌کنیم، البته اداره هم نمی‌کنیم.

 

اگر عضو FATF نشویم، یعنی میخواهیم پولشویی کنیم

باهنر:  مساله fatf با تحریم‌ها متفاوت است و یک تفاهم نامه بین المللی است و مسئله پولشویی را مدنظر قرار می‌دهد  و ما در دنیا باید عضو این مجموعه باشیم. الان هم فقط حدود سه یا ۴ کشور عضو این مجموعه نیستند. این مقداری در مجمع معطل شد و به جمع بندی نرسید دولت قبل هم از مقام معظم رهبری درخواست کرد که مجمع مجددا این را رسیدگی و تصویب کند و رهبری هم اجازه رسیدگی مجدد را دادند، اما فرمودند که در زمینه تصویب یا عدم تصویبش خودتان می‌دانید. ما هم گفتیم اگر دولت فعلی مسئله fatf  را برای چرخش‌های مالی بین‌المللی قبول داشته باشد مواضع خود را با مجمع در میان بگذارد احتمال هم دارد که مجمع قبول کند، اما اگر دولت نیازی به این نمی‌بیند که هیچ. من فکر میکنم برای گردش‌های مالی بین‌الملللی حتما باید این مساله تصویب شود.

 

 بسیاری معتقدند که fatf راه های دور زدن تحریم‌ها را آشکار می‌کند آیا این موضوع را قبول دارید؟

باهنر:  این‌ها موضوعات کارشناسی است، اما الان آن‌هایی که سردمدار fatf هستند بیشترین پولشویی‌ها در کشورشان در حال رخ دادن است و دور میزنند بنابراین در این راه‌ها در تمام جهان هم تک و هم پاتکش وجود دارد، ولی زمانی که ما رسما عضو نشویم معنایش این است که ما میخواهیم دور بزنیم و پولشویی کنیم در حالی که معتقدم باید رسما عضو شویم و در جا‌هایی که به نفعمان هست عمل کنیم جا‌هایی هم که به نفعمان نیست عمل نکنیم.

 

تولیدمان باید بیشتر از مصرفمان شود 

  مردم امروز در زمینه گرانی‌ و هزینه‌های بالای زندگی گلایه دارند،  با توجه به انتخابات آتی، جامعه اسلامی مهندسین چه راهکاری در این زمینه دارد؟

باهنر:  ببینید من یک جواب به شما می‌دهم مبنی بر اینکه تا زمانی که در کشور مصرف‌مان بیشتر از تولیدمان باشد همین اتفاق می‌افتد. ما باید هم مردم‌مان و هم مسئولانمان به جایی برسند که تولیدمان بیشتر از مصرفمان بشود و اگر بتوانیم به این جا برسیم بسیاری از مشکلات کشورمان حل خواهد شد.

تولید ناخالص ملی ما مثلا ۵۰۰ میلیارد در سال باشد در حالی که همه ما می‌خواهیم مانند یک کشور هزار میلیارد دلاری زندگی کنیم. کارمند تقصیری ندارد بلکه ساختار مشکل دارد و باید یک کار توامان باشد. هم باید یک سری منافع ملی را در نظر قرار دهیم هم باید کار اقتصادی قوی شود و هم اینکه فرهنگ کم‌کاری و تنبلی ما برطرف شود.

من زمانی در لندن سوار اتوبوس‌های واحد شدم راننده این اتوبوس گفت که فوق لیسانس فلسفه دارد، گفتم چرا راننده شدی؟ گفت درس خواندن برای دلم بود و این برای نان شبم است، یعنی فهمیده است که از هر تحصیلاتی نان شب نمی‌شود در آورد. هرسال ۲ هزار نفر در سال دکترای ادبیات میگیرند که حداکثر صد نفر از این تعداد جذب دانشگاه می‌شوند بقیه قرار است چه کنند؟ مهارت فنی که ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید