سیگنال مهم پاشینیان به اردوغان!

کدخبر: ۶۱۰۷۲۴
اقتصادنیوز: نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در جریان نشست مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه عاملی حیاتی برای چشم‌انداز صلح‌ در قفقاز است.
سیگنال مهم پاشینیان به اردوغان!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس،  نخست وزیر ارمنستان  روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت که ارمنستان و شخص او آماده است مسئولیت لازم را برای برقراری مجدد روابط با ترکیه برعهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «ترند»، «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در جریان نشست مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر «ایروان» گفت که ارمنستان در حال گفت‌وگو با ترکیه است.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شد؛ جنایاتی که ارمنستان اصرار دارد نسل‌کشی است و ترکیه به شدت برچسب نسل‌کشی را رد می‌کند.

پاشینیان گفت: «علی‌رغم عدم پیشرفت در برقراری روابط دیپلماتیک، ما پیش از این هرگز چنین گفت‌وگوی فعالی نداشته‌ایم. عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه عاملی حیاتی برای چشم‌انداز راهبرد محیطی صلح‌آمیز و در حال توسعه در قفقاز جنوبی است.»

وی ابراز امیدواری کرد که موضوع باز شدن مرز ارمنستان و ترکیه به روی اتباع کشورهای ثالث و دارندگان گذرنامه دیپلماتیک در آینده نزدیک حل شود.

ترکیه سال ۱۹۹۳ مرز خود با ارمنستان را به نشانه همبستگی با جمهوری آذربایجان در درگیری با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ بست. در دسامبر ۲۰۲۱، ارمنستان و ترکیه فرستادگان ویژه‌ای را برای عادی سازی روابط خود منصوب کردند.

پاشینیان گفت: «این یک گام بسیار نمادین خواهد بود.»

وی تاکید کرد که ارمنستان و شخص او آماده است مسئولیت لازم را برای رسیدن به این هدف بر عهده بگیرد.

روسیه نیز اعلام  کرده است که مسکو از عادی سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که روند عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان با حمایت روسیه آغاز شده است.

وی گفت: «ما از تلاش‌ها برای رفع انسداد مسیرهای حمل و نقل و ارتباطات استقبال و از بازسازی قفقاز جنوبی پس از جنگ استقبال می کنیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید