جنگنده‌های آلمانی به سمت عربستان تغییر مسیر دادند/ ترکیه از آلمان رو دست خورد؟

کدخبر: ۶۱۱۱۲۸
اقتصادنیوز: در حالی که تنها چند روز از اظهارات اردوغان درباره احتمال لغو توافق بر سر خرید جنگنده های آلمانی می گذرد، وزیر دفاع آلمان و همچنین شولتس صدراعظم این کشور به شکل فزاینده ای از بازنگری در سیاست فروش نظامی به عربستان حمایت می کنند.
جنگنده‌های آلمانی به سمت عربستان تغییر مسیر دادند/ ترکیه از آلمان رو دست خورد؟

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،جنگ غزه برای برخی از مقام‌های ارشد دولت آلمان انگیزه‌ای ایجاد کرده تا موضوع امکان لغو ممنوعیت فروش جت‌های جنگنده چند میلیارد یورویی «یورفایتر تایفون» به عربستان و تجدید نظر در روابط با این کشور را مطرح کنند.

این روزنامه در گزارش خود اضافه کرد: برلین از سال ۲۰۱۸ به دلیل نقش این کشور در جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد، منع کرد جلوی صادرات این جنگنده را گرفته است.

درخواست مهم اردوغان از صدراعظم آلمان!

جت های جنگنده تایفون ساخت کنسرسیومی از کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا است و هر یک از این کشورها می توانند صادرات این محصول را به دیگر کشورها وتو کنند. انگلیس که دارای روابط دفاعی تاریخی با ریاض است و ۷۲ فروند جت جنگنده به عربستان فروخته است، تلاش می کند سفارش های بعدی را برای چندین سال تضمین کند.

فایننشال تایمز به نقل از افراد آگاه از رایزنی های چهار وزیر دولت ائتلافی آلمان در پایتخت این کشور نوشت: تغییر قابل توجه در اوضاع امنیتی خاورمیانه، فشار متحدان اروپایی و تغییر در نگاه ها درباره نقش عربستان در تضمین ثبات منطقه، باعث تغییر دیدگاه ها در برلین شده است.

به نوشته این روزنامه، هنوز تصمیمی گرفته نشده است و تصمیم گیری در این زمینه به عوامل سیاسی غیرقابل پیش بینی و در حال تغییر بستگی دارد.

170749163

به درخواست حزب سبز آلمان، ممنوعیت فروش سلاح به عربستان بخشی از توافق ائتلافی است که زیربنای دولت اولاف شولتس صدر اعظم آلمان را تشکیل می دهد. سبزها به شدت مخالف برداشتن ممنوعیت فروش جنگنده ها به ریاض هستند.

اقدام عجیب آلمان علیه مسلمانان/ حمله پلیس مراکز اسلامی

تصمیم گیری در این زمینه در شورای امنیت فدرال انجام می شود که حزب سبز آلمان ۲ کرسی از هفت کرسی این شورا را در اختیار دارد و تصمیم گیری های این شورا محرمانه است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد بحث بر سر لغو چنین ممنوعیتی موضوع جدید نیست و برخی از مقام های تندرو در کابینه شولتس مدتهاست که برای لغو وتوی صادرات جت های تایفون به ریاض فشار وارد می کنند.

تاکنون توافقی بر سر محاسبات سیاسی پشت پرده برای بازنگری در این تصمیم دولت آلمان حاصل نشده و شولتس در همین ژوئیه (تیر) گذشته هر گونه امکان لغو فروش تایفون ها به ریاض را رد کرد.

با این حال بوریس پیستریوس وزیر دفاع آلمان و حتی خود شولتس نیز به شکل فزاینده ای از بازنگری در سیاست فروش نظامی به عربستان حمایت می کنند. برخی از وزیران حزب سوم ائتلافی دولت آلمان موسوم به لیبرال دموکرات های آلمان نیز از این ایده حمایت می کنند و همگی خواستار استفاده از فرصت ایجاد شده در درگیری های خاورمیانه، برای آغاز بحث بر سر چنین ممنوعیتی هستند.

درخواست فوری عربستان از اتحادیه اروپا

فایننشال تایمز نوشت: سخنگویان وزارت دفاع و اقتصاد آلمان با این بهانه که روند تصمیم گیری در این زمینه محرمانه است، از اظهارنظر درباره صادرات فناوری نظامی به عربستان خودداری کردند.

یکی از افراد آگاه از این موضوع گفت: مساله مهم این است که آیا می توان چنین استدلال کرد که عربستان اکنون نقش ثبات آفرینی را در خاورمیانه ایفا می کند. تحولات این منطقه در پنج سال گذشته چشمگیر بوده است.

 این رسانه افزود: این تغییر رویکرد آلمان می تواند مشکلاتی را از لحاظ دیپلماتیک ایجاد کند.

فایننشال تایمز به نقل از سه منبع آگاه از فروش تسلیحاتی به عربستان نوشت: به عنوان نشانه ای از افزایش فشارهای خارجی بر برلین، انگلیس ماه جاری بار دیگر پیشنهاد اولیه خود برای فروش ۴۸ هواپیمای تایفون جدید به عربستان را مطرح کرد. برای انگلیس، خروج از بن بست فروش احتمالی جت ها به یک اولویت تبدیل شده است.

منابع انگلیسی آگاه از این موضوع گفتند که لندن این پیشنهاد را جدی می گیرد که عربستان -که به دنبال جایگزینی ناوگان فرسوده جنگنده های تورنادو است- ممکن است پیشنهاد شرکت فرانسوی داسو را برای ارائه جت های رافال خود یا حتی گزینه دیگری دنبال کند.

به گفته ۲ فرد آگاه از این موضوع، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس درباره این نگرانی تابستان گذشته با شولتس صحبت کرد و خواستار تعهد او به بررسی راه هایی برای حرکت به جلو شد. دیگر اعضای کنسرسیوم یوروفایتر، به ویژه ایرباس، در هفته‌های اخیر نسبت به موضع آلمان هشدار داده‌اند.

گیوم فاوری، مدیر اجرایی گروه هوافضا و دفاعی اروپایی، در ماه جاری گفت که موضع برلین نه تنها برای یوروفایتر مضر است، بلکه به اعتبار آلمان به عنوان یک کشور صادرکننده نزد شرکای خود نیز لطمه می زند.

فایننشال تایمز در پایان به نقل از یک سخنگوی دولت انگلیس نوشت: ما همکاری نزدیکی با دولت آلمان داریم و سال گذشته از تصمیم برلین برای تمدید مجوز صادراتی بخش هایی از هواپیماهای یروفایتر کنونی عربستان برای مدت سه سال استقبال کردیم. انگلیس به تعهد خود نسبت به روابط دفاعی راهبردی با عربستان پایبند است.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید