روابط آمریکا و آذربایجان تیره و تار شد

کدخبر: ۶۱۲۷۳۰
اقتصادنیوز : رئیس جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با وزیر امو خارجه آمریکا گفت که اظهارات و اقدام‌های اخیر واشنگتن به روابط با باکو خدشه وارد کرده است.
روابط آمریکا و آذربایجان تیره و تار شد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، الهام علی‌اف روز سه شنبه در جریان تماس تلفنی با آنتونی بلینکن تاکید کرد: اظهارات جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) مغرضانه بود، واقعیت را منعکس نکرد و از سوی جمهوری آذربایجان رد شده است.

مین‌کوب جدید آذربایجان وارد اوکراین شد/ آذربایجان روسیه را دور زد ؟

اوبراین در این جلسه ضمن اعلام اینکه گزارشی شفاف و مفصل از آنچه در آستانه حمله ماه سپتامبر جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی رخ داد، ارائه خواهد شد، گفته بود که «با در نظر گرفتن واقعیت جدید» وزارت امور خارجه آمریکا این موضوع را روشن کرده که رابطه واشنگتن با باکو «دیگر نمی‌تواند مثل قبل ادامه پیدا کند» مگر آن که پیشرفتی در روند صلح باکو و ایروان ایجاد شود.

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین بیان کرد که واشنگتن اقدامات جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی را محکوم، جلسات دوجانبه سطح بالا را لغو و برنامه‌های آینده را هم تعلیق کرده است.

علی‌اف خطاب به بلینکن یادآور شد که وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) در این مورد بیانیه‌ای صادر و به نوبه خود کلیه سفرهای مقام‌های ارشد ایالات متحده را لغو کرد.

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری آذربایجان، بلینکن با هدف عادی سازی روابط خواستار اجازه سفر اوبراین در ماه دسامبر به باکو شده است.

علی‌اف با این پیشنهاد موافقت کرده است به شرطی که پس از این سفر ممنوعیت بی‌اساس سفر مقام های بلندپایه کشورش به ایالات متحده لغو شود که این مساله نیز مورد پذیرش وزیر امور خارجه آمریکا قرار گرفت.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید