واکنش علی‌اف به حمایت آمریکا از ارمنستان /روابط واشنگتن و باکو در خطر است

کدخبر: ۶۱۲۸۹۵
​ اقتصاد نیوز : الهام علی‌اف طی تماسی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، نارضایتی جمهوری آذربایجان را از حمایت آمریکا از ارمنستان ابراز کرد.
واکنش علی‌اف به حمایت آمریکا از ارمنستان /روابط واشنگتن و باکو در خطر است

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، باکو اعلام کرد که رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به بلینکن گفته است که اقدامات اخیر ایالات متحده به نفع ارمنستان، روابط واشنگتن و باکو را به خطر انداخته است.

رویترز نوشته باکو و واشنگتن از روابط نسبتاً صمیمانه‌ای برخوردار بودند تا اینکه نیروهای جمهوری آذربایجان در یک عملیات در ماه سپتامبر قره‌باغ را از جدایی‌طلبان ارمنی بازپس گرفتند. ایالات متحده از ارمنستان حمایت دیپلماتیک کرد و نمایندگان آمریکایی در روزهای پس از حمله از ایروان بازدید کردند.

سیگنال مهم آذربایجان به ایران/ در دیدار علی اف و بذرپاش چه گذشت؟

علی‌اف در این تماس تلفنی به بلینکن گفت: «آخرین اظهارات و اقدامات آمریکا به روابط جمهوری آذربایجان و آمریکا آسیب جدی وارد کرده است.»

باکو به اظهارات جیمز اوبراین، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره اشاره کرد مبنی بر اینکه پس از حمله به قره‌باغ، «هیچ شانسی برای ادامه کار مثل قبل» با آذربایجان وجود ندارد.

بااین‌حال، علی‌اف و بلینکن، به‌منظور عادی‌سازی روابط، توافق کردند که اوبراین از باکو بازدید کند و واشنگتن ممنوعیت سفر مقامات ارشد آذربایجان به ایالات متحده را لغو کند.

ارمنستان، متحد سنتی روسیه، در ماه‌های اخیر از مسکو فاصله گرفته و به دنبال روابط نزدیک‌تر با غرب است.

در ماه سپتامبر، جمهوری آذربایجان در یک حمله کنترل قره‌باغ را به دست گرفت و تقریباً همه ساکنان محلی را وادار به فرار به ارمنستان کرد. بیش از ۱۰۰ هزار الی ۱۲۰ هزار نفر جمعیت ارمنی قره‌باغ تا پایان سپتامبر این منطقه را ترک کردند. مقامات قره‌باغ اعلام کردند که جمهوری خودخوانده قره‌باغ که به رسمیت شناخته نشده، از اول ژانویه ۲۰۲۴ وجود نخواهد داشت.

ایروان و باکو در سال ۲۰۲۲ با میانجیگری روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده درباره توافق صلح آینده گفت‌وگو کردند. هم «نیکول پاشینیان» و هم «الهام علی‌اف» گفته‌اند که یک معاهده صلح ممکن است تا پایان سال جاری میلادی امضا شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید