رایزنی بلینکن با طرفین جنگ قره‌باغ!

کدخبر: ۶۱۲۶۴۱
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در مورد توافق صلحی بادوام میان این دو کشور گفت‌وگو کرد.
رایزنی بلینکن با طرفین جنگ قره‌باغ!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از تعهد الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، برای توافق صلحی بادوام میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان استقبال کرده است.

کره شمالی مدعی شد: تصویربرداری ماهواره شناسایی این کشور از کاخ سفید!

در ادامه این بیانیه آمده است که وزیر خارجه آمریکا با اشاره به درگیری دیرینه میان این دو کشور بر مزایایی که صلح می‌تواند برای این منطقه به همراه داشته باشد، تاکید کرد.

پنتاگون مدعی شد: حمله به سربازان آمریکایی در عراق و سوریه کاهش پیدا کرد

بلینکن، همچنین درخصوص روابط دوجانبه میان آمریکا و جمهوری آذربایجان با علی‌اف گفت‌وگو کرده و فرصت‌هایی را برای تقویت و ارتقاء این همکاری برجسته کرده است.

در بیانیه‌ دیگری که توسط سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا صادر شده، آنتونی بلینکن همچنین با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان رایزنی کرده و از حمایت‌های آمریکا برای رسیدن به توافق صلحی بادوام میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داده است.

در ماه سپتامبر، جمهوری آذربایجان در یک حمله برق‌آسا کنترل قره‌باغ را به دست گرفت و تقریبا همه ساکنان محلی را وادار به فرار به ارمنستان کرد. بیش از ۱۰۰ هزار الی ۱۲۰ هزار نفر جمعیت ارمنی قره‌باغ تا پایان سپتامبر این منطقه را ترک کردند. مقامات قره‌باغ اعلام کردند که جمهوری خودخوانده قره‌باغ را که به رسمیت شناخته نشده، از اول ژانویه ۲۰۲۴ وجود نخواهد داشت.

ایروان و باکو در سال ۲۰۲۲ با میانجیگری روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده درباره توافق صلح آینده گفت‌وگو کردند. هم «نیکول پاشینیان» و هم «الهام علی‌اف» گفته‌اند که یک معاهده صلح ممکن است تا پایان سال جاری میلادی امضا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید