ادعای جدید باکو درباره کریدور زنگزور/ پای ایران در میان است؟

کدخبر: ۶۰۶۰۶۷
اقتصادنیوز: یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان گفت که باکو دیگر علاقه‌ای به ایجاد یک گذرگاه زمینی از طریق ارمنستان به منطقه نخجوان ندارد.
ادعای جدید باکو درباره کریدور زنگزور/ پای ایران در میان است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ایجاد چنین گذرگاهی از طریق ایران، که هم مرز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان است، می تواند به کاهش تنش ها در پیرامون جنوب ارمنستان کمک کند. الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در گذشته این منطقه را سرزمین تاریخی کشورش می نامید.

خبر مهم ارمنستان از توافق صلح با باکو

طبق گزارش رویترز، حکمت حاجی اف، مشاور ارشد سیاست خارجی علی اف گفت: (جمهوری) آذربایجان هیچ برنامه ای برای تصرف زنگزور نداشت.

علی‌اف زیر توافق زد؟/ لغو دیدار نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان

وی افزود: بعد از اینکه طرفین در مورد گشایش این کریدور به توافق نرسیدند، این پروژه جذابیت خود را برای ما از دست داد. در عوض می توانیم (پروژه ارتباط زمینی) را با ایران انجام دهیم.

به نوشته رویترز، ارمنستان پس از تصرف منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان از بیم آنکه مجبور به دادن امتیازات ارضی بیشتر شود، با ایجاد چنین گذرگاهی مخالفت کرده بود.

باکو در هفته های اخیر درخواست کرده بود تا ایجاد گذرگاه حمل و نقل از طریق جنوب ارمنستان در مذاکرات جاری معاهده صلح گنجانده شود.

وزیران امور خارجه دو کشور روز یکشنبه (۳۰ مهر) در تهران برای نخستین بار پس از بازپس گیری قره باغ توسط باکو، در کنار وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه دیدار کردند.

از سوی دیگر، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، امروز گفت که دیدار برنامه ریزی شده او با علی اف در بروکسل دیگر طبق برنامه اولیه و در اواخر اکتبر برگزار نخواهد شد.

پاشینیان با گمانه زنی در مورد اکراه باکو، گفت ارمنستان به دنبال توضیح مقام های اتحادیه اروپا است.

پیش از این، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفته بود که کشورش آماده شرکت در چنین نشستی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید