ابهام درمورد آینده نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ!

کدخبر: ۶۰۳۴۲۵
اقتصادنیوز: سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اظهار داشت که آینده حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ مورد بحث قرار خواهد گرفت.
ابهام درمورد آینده نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دیمیتری پسکوف،  سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز چهارشنبه (۱۱ اکتبر، ۱۹ مهر) گفت آینده نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ با جمهوری آذربایجان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اردوغان شمشیر را برای اسرائیل از رو بست/ قتل عام در غزه!

این نیروها تحت بیانیه سه‌جانبه امضا شده از سوی سران سه کشور روسیه، جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از جنگ قره‌باغ دوم در سال ۲۰۲۰، به طور موقت در این منطقه مستقر شدند. 

درد سرجدی جنگ حماس و اسرائیل برای دولتمردان چینی

پسکوف افزود: موضوع صلح‌بانان روس در قره‌باغ با ارمنستان مورد بحث قرار نگرفته است؛ این منطقه عملاً و قانوناً قلمروی جمهوری آذربایجان است. 

پیش‌تر، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزرات خارجه روسیه گفت شرایط حضور نیروهای حافظ صلح به طور جدی تغییر کرده است. وی اظهار داشت: در یک سال گذشته، تغییرات قابل توجهی در قره‌باغ ایجاد شده است. نخست‌وزیر ارمنستان در نشستی که اکتبر ۲۰۲۲ تحت نظارت اتحادیه اروپا در پراگ برگزار شد، منطقه قره‌باغ را به عنوان قلمروی جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخت و موضع خود را در نشست‌هایی که در مه و ژوئن امسال در بروکسل برگزار شد، تایید کرد. 

در تازه‌ترین تنش بین دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان، باکو با حمله برق آسا به قره‌باغ کوهستانی قسمت‌هایی از این منطقه را به تصرف درآورد. در پی این عملیات جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی اعلام انحلال کرد و تقریباً همه ساکنان ارمنی این منطقه به ارمنستان گریختند.

بعد از این رویدادها ارمنستان از گفت‌وگو با طرف آذربایجانی سر باز زده اما یک رسانه جمهوری آذربایجان سه‌شنبه شب مدعی شد نخست‌وزیر ارمنستان با پیشنهاد رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و برگزاری نشستی در قالب گروه ۳+۳ در تهران موافقت کرده است. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه گفت: «اکنون که سران ایروان و باکو موضوع به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت دو کشور را حل و فصل کردند، زمان برقراری یک زندگی مسالمت‌آمیز و تقویت اعتماد فرا رسیده است. نیروهای حافظ صلح روسیه آماده هستند تا به هر طریق ممکن در این امر مشارکت کنند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید