خاورمیانه در یک قدمی جنگی تمام عیار

جنگ؛ تنها گزینه واشنگتن!/ رویارویی متحدان ایران با آمریکا تا چه اندازه محتمل است؟

کدخبر: ۶۱۶۲۷۵
اقتصادنیوز: در حالی که بخش عمده ای از تحلیلگران از بایدن می خواهند تا با توقف درگیری ها در غزه، مانع از جنگی وسیع در خاورمیانه شود، گروهی دیگر از ناظران رادیکال باور دیگری دارند و می گویند تنها گزینه بایدن برای پایان دادن به تراژدی هولناک جنگ فراگیر، حمله به مواضع محور مقاومت و هم صدایی با تل‌آویو است.
جنگ؛ تنها گزینه واشنگتن!/ رویارویی متحدان ایران با آمریکا تا چه اندازه محتمل است؟

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا، زمانی که ناو یو اس اس کارنی و دیگر کشتی های غیرنظامی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند، کارنی برای محافظت از خود و این کشتی ها آتش گشود. اندکی پس از آن، انصار الله یمن با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که دو کشتی اسرائیلی در دریای سرخ را هدف حمله پهپادی و موشکی شان قرار دادند. این کشتی‌های کانتینری به ترتیب عازم سنگاپور و مصر بودند.

خاورمیانه در قدمی جنگی تمام عیار

پیشتر نیز انصار الله کشتی های دیگری را به مقصد اسرائیل هدف قرار داده بودند. رسانه های غربی نوشته اند، از اکتبر تا به امروط، 78 حمله مستقیم به پرسنل نظامی آمریکایی مستقر در عراق و سوریه منجر به تلفات و خشارت های متعدد شده است. به ادعای آنها، اگر این وضعیت تاکتیکی بی وقفه ادامه یابد، نیروهای نظامی ایالات متحده کشته خواهند شد. این خطر، همراه با حملات حزب الله به شمال سرزمین های اشغالی، می تواند مقدمه ای برای گشترش نبردی هولناک باشد. اگر چنین تنشی بی وقفه ادامه یابد، جنگ منطقه ای دیگری در خاورمیانه به طور قطع آغاز خواهد شد.

به نوشته مسنجر، تردیدی وجود ندارد که وضعیت از کنترل خارج شده است. عناصر یک جنگ گسترده تر از قبل در حال حرکت هستند. 

555

سیاست یک بام و دو هوای بایدن

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و لوید آستین، وزیر دفاع اخیرا اعلام کردند که دولت آمریکا بیشتر بر انتقاد از تلاش های جنگی اسرائیل متمرکز است تا جلوگیری از یک جنگ بزرگ منطقه ای. آستین در مجمع دفاع ملی ریگان به اسرائیل هشدار داد که باید اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان در غزه انجام دهد. هریس که برای کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در دبی حضور داشت، اسرائیل را به دلیل کشتن غیرنظامیان فلسطینی تحقیر کرد.اگرچه دولت بایدن پس از حملات 7 اکتبر حماس به سرعت نیروهای آمریکایی را در  خاورمیانه افزایش داد، اما اقدامات و لفاظی های این بازیگر از آن زمان نشان می دهد که رویکرد ایالات متحده در ارتباط با اسرائیل مبهم است. همین مقوله خطر تشدید تنش های منطقه ای را افزایش خواهد داد.

به ادعای گروهی از ناظران، گرم شدن روابط روسیه، چین و ایران، لغو احتمالی توافقنامه ابراهیم و سازش با تهران، پایه و اساس درگیری را ایجاد کرده است. نقطه اشتعال بالقوه ای مانند حمله به یو اس اس کارنی، آمریکا را با یک گزینه و آن هم پاسخ جنگی اجباری باقی خواهد گذاشت. اگر این اتفاق بیفتد، جنگ منطقه ای رخ می دهد و خطر درگیری جهانی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. به باور ناظران، برای جلوگیری از وقوع چنین تنشی، دولت بایدن باید استراتژی بازدارنده موثری را برگزیند نه این که در انتظار کنش بعدی باشد.

666

تنها گزینه واشنگتن

گروهی می گویند، انفعال واشنگتن و خروج فاجعه بار این کشور از افغانستان زمینه ساز وقوع این درگیری شد.به باور آنها، ایالات متحده همچنان تجاوزات چین به دریای چین جنوبی را نادیده می‌گیرد و در برابر جاه طلبی های پکن نسبت به تایوان حتی کره شمالی و موشک پراکنی های بی ثبات کننده این بازیگر سکوت اختیار کرده است. حال شاید زمان آن باشد تا ایالات متحده رویکرد مشخصی را اتخاذ کند.از همین رو به ادعای تحلیلگران، ایالات متحده باید فشار بر حامیان ایران جهت دور ماندن از جنگ افزایش داده و به درگیری ها در آبراه های بین المللی پااین دهد. این گروه مدعی اند، پیمان ابراهیم ثابت کرد که بازیگران عرب و با نفوذ از رویکرد واشنگتن حمایت خواهند کرد.

در حال حاضر، رهبران آمریکا باید از کنفرانس‌های آب و هوا و رویدادهای سخنرانی احتیاطی چشم پوشی کرده و به یک استراتژی ملی برای خاورمیانه متوسل شوند. این استراتژی به احتمال زیاد شامل استفاده قوی از تسلیحات آمریکایی برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ خواهد بود. امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در سراسر خاورمیانه باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد. قبل از اینکه تنش فزاینده روسیه و چین را وارد درگیری کند، فرماندهی مرکزی باید برای مقابله پیشگیرانه با این تهدیدات آماده باشد.ممکن است استدلال برای اقدام نظامی جهت جلوگیری از وقوع جنگ گسترده تر، غیر منطقی به نظر برسد، اما شکست سیاست بازدارندگی معتبر تا این مرحله، گزینه کمی باقی می گذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید