آیا اسرائیلی‌ها مجال کور کردن تونل های حزب‌الله را خواهند یافت:

کابوس تازه نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان

کدخبر: ۶۱۸۳۵۹
اقتصادنیوز: رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند نظامیان اسرائیل تمرکز خود را بر روی کشف زیرساخت‌ها ولجستیک محور مقاومت در سطح و زیرزمین قرار داده‌اند.
کابوس تازه نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان

به گزارش اقتصادنیوز پنج سال پس از آنکه اسرائیل عملیات سپر شمالی را علیه تونل‌های فرامرزی حزب‌الله آغاز کرد، نگرانی‌هایی در مورد تهدید تونل‌های حزب‌الله دوباره هویدا شده است. درک پس‌زمینه ماجرا، در این‌جا اهمیت دارد. حزب‌الله تجربه گسترده‌ای در حفر تونل دارد. شبکه زیرزمینی تونل‌های حماس بسیار بزرگ‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. بنابراین، آیا ممکن است تونل‌های حزب‌الله نیز بزرگ‌تر از آن چیزی باشد که قبلاً گمان می‌رفت؟

 

دالان‌های مخوف

به نوشته جروزالم‌پست، این سؤالی بود که هفته گذشته و پس از افشای تونل غول‌پیکر حماس در نزدیکی اریز مطرح شد. این تونل به اندازه‌ای عریض بود که یک خودرو می‌توانست در قسمت‌هایی از آن عبور کند. علاوه بر این، ارتش اسرائیل تونل‌های چندلایه عظیم دیگری را نیز کشف کرده است. در حالی که ۱۵۰۰ ورودی تونل پیدا شده، به نظر می‌رسد هزاران ورودی دیگر نیز وجود داشته باشد.

طوفان الاقصی بیمارستان شفا تونل حماس غزه اسراییل

با این حساب، وضعیت تونل‌های لبنان چگونه است؟ سرلشکر اوری گوردین، رئیس فرماندهی شمال ارتش اسرائیل گفته که اطلاعات در مورد تهدید تونل‌های حزب‌الله مخفی نخواهد ماند. گوردین گفته ارتش اسرائیل جستجو را برای یافتن زیرساخت‌های محور مقاومت در بالا و زیر زمین را آغاز کرده و اگر تهدیدی شناسایی شود، ما آن را از کسی مخفی نخواهیم کرد.

مرکز تحقیقات و آموزش آلما که بر تهدیدات شمال سرزمین‌های اشغالی تمرکز دارد، در ۱۸ دسامبر ذکر کرد: «پس از افشای تونل استراتژیک حماس در غزه (۱۷ دسامبر)، زنجیره نیروهای محور مقاومت مشخص است. اول حزب‌الله و بعد سایر چیزها. اگر این‌ها قابلیت‌های حماس باشد، پس توانایی حزب‌الله در زمینه ساخت تونل‌های استراتژیک چگونه است».

مقاله‌ای از مآریو شامل جزئیات دیگری در مورد گزارش آلما است. گزارش آلما در جولای ۲۰۲۱ توسط تال بیری، محقق آلما ادعا می‌کند که این تونل‌ها با یاری کره شمالی ساخته شده‌اند. بر اساس ادعای جروزالم پست، پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله با کمک کره شمالی و ایرانی‌ها، پروژه‌ای را راه‌اندازی کرد که شبکه‌ای از تونل‌های «بین‌منطقه‌ای» را در لبنان ساخت؛ شبکه‌ای که به طور چشم‌گیری بزرگ‌تر از تونل‌های حماس بود. طبق ادعای جروزالم پست، حماس نیز از دانش ایران و کره شمالی برای ساخت تونل‌های خود استفاده کرده است.

طول یکی از این تونل‌ها ۴۵ کیلومتر است. این‌ها تونل‌های استراتژیکی هستند که وسایل نقلیه نیز قادر به تردد در آن‌هایند.

بسیار بزرگ‌تر از تونل‌های حماس

در ماه می ۲۰۲۱، شبکه تلویزیونی کان اسرائیل حتی در مورد تونلی گزارش داد که ظاهراً از بیروت تا جنوب لبنان کشیده شده بود. زمینه کلی تهدید تونل حزب‌الله برای اسرائیل این است که بخشی از این تهدید از قبل شناخته شده بود. در واقع، اسرائیل تصمیم گرفته بود که عملیات غزه در پاییز ۲۰۱۸ را به تعویق بیندازد تا در مورد تهدید تونل‌ها در مرز شمالی اقدامی کند.

طوفان الاقصی بیمارستان شفا تونل حماس غزه اسراییل

در ماه می ۲۰۲۱ و در جریان جنگ علیه حماس، ارتش اسرائیل تونل‌های حماس را نیز هدف قرار داد. با این حال، اکنون تصور می‌شود که سیستم تونلی حماس بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. این‌جاست که نگرانی‌ها در مورد تونل‌های حزب‌الله نیز توجهات را در اسرائیل به خود جلب کرده است.

هفته گذشته، ارتش اسرائیل ادعا کرد: «از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه، نیروهای اسرائیلی تقریباً ۱۵۰۰ ورودی تونل و مسیرهای زیرزمینی حماس را کشف کرده‌اند». لازم به توضیح است که این زیرساخت زیرزمینی یکی از عناصر اصلی در عملیات‌های حماس است.

چشم بیدار حزب‌الله

حزب‌الله تحولات غزه را زیر نظر داشته و هم‌چنین در حال محاسبه حرکات بعدی خود است. این گروه حملات متعددی به اسرائیل انجام داده است. با این حال، تلفاتی نیز متحمل شده است. جنوب لبنان با غزه یکی نیست. دارای انواع مختلف زمین از جمله تپه‌ها و دره‌های سنگی است. علاوه بر این، در حالی که حماس در زیر شهرها تونل ساخته، حزب‌الله در روستاها و شهرک‌ها فعالیت می‌کند.

حزب‌الله عموماً پیچیده‌تر از حماس عمل می‌کند. با این حال، حمله ۷ اکتبر توانایی‌های حماس را آشکار کرد و سؤالات زیادی در مورد توانایی‌های حزب‌الله برانگیخت. با تخلیه غیرنظامیان اسرائیلی از شمال سرزمین‌های اشغالی، معادله در شمال نیز اندکی تغییر کرد. با این وجود، سؤالات در مورد شبکه زیرزمینی و نوع تونل‌های حزب‌الله و چگونگی تهدید آن‌ها برای اسرائیل هم‌چنان باقی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید