رایزنی‌اسرائیل با قاهره برای احداث دیوار مرزی پیشرفته میان مصر و غزه

کدخبر: ۶۱۸۳۷۱
​ اقتصادنیوز : وزیر جنگ راسرائیل مدعی شد که تل‌آویو در حال رایزنی با قاهره برای ایجاد یک دیوار مرزی پیچیده میان مصر و نوار غزه است.
 رایزنی‌اسرائیل با قاهره برای احداث دیوار مرزی پیشرفته میان مصر و غزه

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست ویژه کمیته امنیتی و امور خارجه کنست، پارلمان این رژیم، در پاسخ به سوال‌های اعضای این کمیته درباره روند عملیات‌های نظامی در چارچوب جنگ علیه نوار غزه از جمله تهدیدهای امنیتی که این رژیم در سایر جبهه‌ها با آنها روبه‌رو است، مدعی شد تل‌آویو در حال انجام رایزنی‌هایی با قاهره برای بررسی امکان ایجاد یک دیوار مرزی پیشرفته و دارای تجهیزات فناوری است تا در راستای مبارزه با قاچاق سلاح، نوار غزه را از خاک مصر جدا کند.

خبر مرتبط
حزب الله اسرائیل را موشک باران کرد

اقتصادنیوز : منابع خبری از شلیک ۱۲ فروند موشک از سوی حزب الله لبنان به سمت پایگاه‌های اسرائیل در شمال سرزمین های اشغالی خبر دادند.

گالانت در ادامه مدعی شد «اسرائیل در حال حاضر قصد اشغال شهر رفح و محور فیلادلفیا را ندارد».

شبکه عبری زبان «کان۱۱» نیز نوشت گالانت در پاسخ به انتقادها از او بابت «قاچاق‌های مکرر اسلحه از مصر به نوار غزه»، به اعضای این کمیته پارلمانی گفت که «اسرائیل» در حال انجام رایزنی‌هایی با مصر برای ساخت یک مانع پیچیده در طول محور فیلادلفیا میان غزه و منطقه سیناء‌ است که دارای ابزارهای فناوری نیز باشد.

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از گالانت گزارش داد «ارتش در حال حاضر قصد ندارد رفح یا محور فیلادلفیا را اشغال کند، عملیات‌هایی را در این شهر اجرا خواهیم کرد و از امکانات مختلف برای ممانعت از عملیات‌های قاچاق استفاده خواهیم کرد».

پیش از این مصر به صورت شبه رسمی خبرهایی را که در این رابطه منتشر شدند مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی از مصر خواسته نیروهای خود را از منطقه مرزی رفح بیرون ببرد و به آن اعلام کرد که قصد اشغال این منطقه را دارد، تکذیب کرده بود.

رژیم صهیونیستی در حال برنامه‌ریزی برای تقویت دوباره محور فیلادلفیا میان نوار غزه و مصر با احداث یک دیوار زیر زمینی همزمان با توسعه گذرگاه رفح است.

در این طرح گذرگاه رفح بسیار بزرگتر خواهد شد و کنترل ملیت‌های متعدد از جمله آمریکایی و «صهیونیستی» برای نظارت بر آنچه وارد نوار غزه می‌شود، افزوده خواهد شد.

مصر پس از اصلاح ترتیب‌های امنیتی توافق شده با رژیم صهیونیستی در ضمیمه امنیتی قرارداد صلح امضا شده میان دو طرف در ۲۶ مارس ۱۹۷۹، از منظر قانونی حضور نظامی خود را در منطقه مرزهای شرقی رفح واقع در شمال شبه‌جزیره سینا تقویت کرد.

اصلاحاتی که دو طرف هفته اول نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کردند، بر اساس ضمیمه اول قرارداد صلحی انجام شد که اجازه اصلاح توافق‌های انجام شده را بر اساس درخواست یکی از دو طرف و یا موافقت هر دوی آنها می‌دهد.

مسؤولان مصری شنبه گزارش منتشر شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره عملیات نظامی زمینی ارتش این رژیم از گذرگاه کرم ابو سالم به سمت رفح و محور فیلادلفیا در مرزهای نوار غزه با مصر را تکذیب کردند، همزمان برخی منابع امنیتی احتمال دادند که تل‌آویو این طرح را اجرا کرده و به سمت محور فیلادفیا در حال حرکت است.

روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع در شهر رفح نوشت، ارتش مصر با توجه به تداوم حملات ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه واقع در فاصله فلسطین و مصر، در چند روز گذشته، با قرار دادن بلوک‌های بتنی در اطراف برج‌های مراقبت و پایگاه‌های نظامی مختلف، حضور خود را در مرزها با نوار غزه تقویت کرده و سطح ایست‌های موجود در حدفاصل نوار غزه و شبه جزیره سینا را ارتقا داد.

منابع محلی فلسطین در این خصوص گفتند: اقدامات مصر همزمان با نزدیک شدن چشمگیر آوارگان فلسطینی و اقامتگاه‌های آنها به مرزها و با توجه به افزایش بی‌سابقه تعداد آوارگان در شهر رفح انجام شد که شهروندان فلسطینی را مجبور کرد در جستجوی امنیت به مناطق مرزی به خصوص غرب شهر رفح پناهنده شوند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید