چین مشکل جدید آمریکا/ تلاش پکن برای استفاده از هوش مصنوعی

کدخبر: ۶۱۸۴۷۷
اقتصادنیوز: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی تلاش سرویس‌های جاسوسی چینی برای استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های روز دنیا برای جمع‌آوری اطلاعات در آمریکا را تاکید کرد.
چین مشکل جدید آمریکا/ تلاش پکن برای استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره تلاش سرویس‌های جاسوسی چینی برای استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های روز دنیا برای جمع‌آوری اطلاعات در آمریکا تاکید کرد، پکن در این رقابت تنگاتنگ توانسته است واشنگتن را به چالش بکشد و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده برای درک پیشرفت‌های چین در زمینه جاسوسی با مشکلاتی جدی مواجه هستند.

جاسوسان چینی در جلساتی که در طول همه‌گیری با پیمانکاران فناوری چینی داشتند، شکایت داشتند که دوربین‌های نظارتی که دیپلمات‌های خارجی، افسران نظامی و عوامل اطلاعاتی در منطقه سفارت پکن را ردیابی می‌کنند، نیازهای آنها را برآورده نمی‌کند.

آنها خواستار یک برنامه هوش مصنوعی شدند که پرونده‌های فوری در مورد هر فرد مورد نظر در منطقه ایجاد و الگوهای رفتاری آنها را تجزیه و تحلیل کند. این جاسوسان پیشنهاد کردند که اطلاعات برنامه هوش مصنوعی را از پایگاه‌ داده‌ها و تعداد زیادی دوربین که شامل پلاک خودرو، داده‌های تلفن همراه، مخاطبین و موارد دیگر می‌شود، تغذیه کنند.

بر اساس یادداشت‌های جلسه داخلی آنها که به دست روزنامه نیویورک تایمز رسیده است، پروفایل‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی به جاسوسان چینی اجازه می‌دهد تا اهداف را انتخاب و شبکه‌ها و آسیب‌پذیری‌های آنها را مشخص کنند.

علاقه جاسوسان به این فناوری برخی از جاه طلبی‌های گسترده وزارت امنیت دولتی، سازمان اطلاعاتی اصلی چین را آشکار می‌کند که در سال‌های اخیر از طریق استخدام‌های گسترده‌تر، از جمله شهروندان آمریکایی ظرفیت خود را گسترش داده است. این آژانس همچنین از طریق آموزش بهتر، بودجه بیشتر و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در جهت تحقق هدف شی جین‌پینگ، رهبر چین برای رقابت این کشور با ایالات متحده به‌عنوان قدرت برتر اقتصادی و نظامی جهان خود را تقویت کرده است.

آژانس چینی معروف به M.S.S که زمانی مملو از مامورانی بود که منبع اصلی اطلاعات آنها شایعات در مهمانی‌های شام سفارت بود، اکنون در جمع‌آوری اطلاعات و مخفی‌کاری در حال رقابت تنگاتنگ با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سراسر جهان است.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی و یک فرد مطلع از موضوع که این اطلاعات را به شرطی به اشتراک گذاشتند که این روزنامه نام شرکت‌های قراردادی درگیر را فاش نکند، گفتند که امروز ماموران چینی در پکن آنچه را که خواسته‌اند، دارند: یک سیستم هوش مصنوعی که جاسوسان آمریکایی و دیگران را ردیابی می‌کند. در همین حال، هزینه‌های مربوط به چین در C.I.A (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) از زمان شروع دولت جو بایدن دو برابر شده است، چراکه ایالات متحده به شدت جاسوسی خود را از شرکت‌های چینی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی آنها افزایش داده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه «این گزارش بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۰ مقام فعلی و سابق آمریکایی که اکثر آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند و بررسی اسناد داخلی شرکت‌های چینی و اسناد عمومی M.S.S نوشته شده است» افزود: به دلیل رونق اقتصادی و سیاست‌های صنعتی چین، M.S.S می‌تواند از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی برای به چالش کشیدن جاسوسان آمریکایی استفاده کند و این فناوری‌ها بهترین جوایز در تلاش‌های جاسوسی چین و ایالات متحده هستند.

M.S.S جمع‌آوری اطلاعات خود را در مورد شرکت‌های آمریکایی توسعه‌دهنده این فناوری با کاربردهای نظامی و غیرنظامی تشدید کرده است، در حالی که سیا در یک تغییر، حتی از چند سال پیش منابعی را برای جمع‌آوری داده‌های شرکت‌های چینی در حال توسعه هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و سایر ابزارهای این چنینی سرازیر می‌کند.

 اگرچه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده مدتهاست اطلاعات اقتصادی را جمع‌آوری کرده است، جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد پیشرفت‌های فناوری تجاری خارج از شرکت‌های دفاعی، زمانی نوعی جاسوسی بود که ایالات متحده از آن اجتناب می‌کرد. اما اطلاعات مربوط به توسعه فناوری‌های نوظهور در چین اکنون به اندازه ارزیابی قدرت نظامی متعارف یا توطئه‌های رهبران آن مهم در نظر گرفته می‌شود.

دیوید کوهن، معاون رئیس سازمان سیا با بیان اینکه «در دوران ریاست جمهوری بایدن این نهاد سرمایه‌گذاری و سازماندهی مجدد برای مقابله با چالش جمع‌آوری اطلاعات درباره پیشرفت‌های چینی انجام داده است» گفت: در همین راستا، آژانس هم یک مرکز ماموریت چین و هم یک مرکز اطلاعات فناوری راه‌اندازی کرده است.  

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اما برخی از سیاست‌گذاران در محافل خصوصی می‌گویند که این تلاش‌ها همچنان کم است و شرکت‌های چینی و ارتش این کشور با پیشرفت‌های خود، دولت ایالات متحده را غافلگیر می‌کنند.

در چین، وضعیت وزارت امنیت دولتی تنها در دوران فعالیت شی جین‌پینگ که به اقدامات اطلاعاتی جسورانه و یک دولت امنیتی قدرتمند ارج می‌نهد، توسعه یافته است. حزب کمونیست در اکتبر ۲۰۲۲ چن ونکینگ، رئیس این وزارتخانه را به عنوان بالاترین مقام امنیتی حزب و عضوی از دفتر سیاسی ۲۴ عضوی، اولین رئیس اطلاعاتی در دهه‌ها که به این نهاد صعود کرده، ارتقا داد.

این وزارتخانه دارای مسئولیت‌های خارجی سیا و وظایف داخلی F.B.I (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) همراه با یک لبه اقتدارگرا است. M.S.S به جمع‌آوری اطلاعات و عملیات در خارج از کشور و همچنین محدود کردن نفوذ خارجی در چین و سرکوب فعالیت‌های به اصطلاح خرابکارانه متهم شده است. مأموریت آن آشکارا سیاسی است؛ دفاع از حزب کمونیست در برابر تمام تهدیدات مشخص شده.  

این وزارتخانه در ماه اوت اطلاعیه‌های جداگانه‌ای صادر و تاکید کرد که دو شهروند چینی را در حال جاسوسی برای سیا دستگیر کرده است که یکی توسط یک مامور آمریکایی در ژاپن و دیگری در ایتالیا به خدمت گرفته شده بود. در ماه اکتبر نیز، این وزارتخانه و تلویزیون دولتی چین مورد دیگری را اعلام کردند که در آن یک محقق در یک موسسه صنایع دفاعی توسط یک عامل ایالات متحده در حالی که او یک محقق میهمان در یک دانشگاه آمریکایی بوده، استخدام شده بود. او پس از بازگشت به چین، پیش از بازداشت در سال ۲۰۲۱، کپی‌هایی از اسناد محرمانه را به آمریکایی‌ها منتقل کرد.

این اطلاعیه‌ها حاکی از آن است که سیا در حال بازسازی شبکه‌ای در چین بوده که افسران ضد جاسوسی چین بیش از یک دهه پیش آن را نابود کردند.  

M.S.S نیز به نوبه خود اقدامات تهاجمی‌اش را در خارج از کشور ادامه می‌دهد، از جمله استخدام یک سیاستمدار راست افراطی بلژیکی و آزار و اذیت منتقدان چینی حزب.

M.S.S که به‌ویژه برای موقعیت‌های اصلی مستقیماً از دانشگاه‌ها نیرو استخدام می‌کند در سال‌های اخیر به دنبال کارشناسان فناوری از جمله هکرها بوده است. اصلی‌ترین نگرانی پکن این است که آمریکا و متحدانش بتوانند چین را از دانش فنی که برای رشد اقتصادی و نظامی‌اش حیاتی است، محروم کنند. شی جین‌پینگ بارها نسبت به این خطر هشدار داده است.

آقای چن، وزیر امنیت دولتی در مقاله‌ای در ماه سپتامبر نوشت که «فناوری‌های اصلی» تحت کنترل سایر کشورها باقی می‌ماند و رسیدن به «خوداتکایی فناوری» یک امر ضروری است.  

کارشناسان دولت چین آشکارا توانایی‌های جمع‌آوری اطلاعات توسط آژانس‌های جاسوسی آمریکا و فناوری آنها را تحسین می‌کنند و به همین دلیل، مجلات اطلاعاتی چین اغلب مطالعاتی را انجام می‌دهند که عملیات ایالات متحده را بررسی می‌کند.

 M.S.S همچنین کارشناسان خود در مورد ایالات متحده را نیز توسعه داده است. در اوایل سال جاری، یکی از این تحلیلگران، یوان پنگ، رئیس یک مؤسسه تحقیقاتی با نام جدید یوان ییکون، به‌عنوان معاون وزیر خود وزارتخانه ظاهر شد. آقای یوان در اوایل کار خود، اغلب با دانشمندان آمریکایی که برخی از آنها او را ناظر خونسرد واشنگتن می‌دانستند، ارتباط داشت.

آقای یوان در یک ارزیابی استراتژی بین‌المللی که در اوایل سال ۲۰۲۲ منتشر شد، تصریح کرد: جو بایدن گفته که «آمریکا بازگشته است» اما جهان مانند گذشته نیست و اگر نتواند با تغییرات عظیم جهانی همراهی کند، این جهان در حال تغییر به ناچار از کنترل ایالات متحده خارج خواهد شد. او همچنین نوشت: در قضاوت استراتژی کلان حال حاضر آمریکا برای چند دهه آینده، بزرگ‌ترین اشتباه واشنگتن ممکن است انتخاب چین به عنوان دشمن باشد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود درباره استراتژی واشنگتن برای مقابله اطلاعاتی با پکن نوشت: یکی از اولین تصمیمات مهم ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا این بود که مرکز ماموریت چین را ایجاد کند. ایده او، این بود که اطمینان حاصل شود، ایستگاه‌ها در سراسر جهان، و نه فقط در آسیا بر جمع‌آوری اطلاعات در چین تمرکز دارند.

مایکل کالینز که شورای اطلاعات ملی آمریکا را رهبری می‌کند، در این باره گفت: چالش چین از ایالات متحده می‌خواهد که «در حوزه‌های حیاتی مانند بیوتکنولوژی و نیمه‌رساناها هوشمند باشد». ما باید بهتر باشیم.

سازمان سیا برای درک دقیق‌تر از اینکه چین چه فناوری‌هایی را هدف قرار داده است، شروع به درخواست از مدیران و محققان آمریکایی در مورد آنچه شرکت‌های چینی در تلاش برای توسعه آن هستند، کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های آمریکایی که اغلب سرمایه‌گذاران و محققان چینی به آنها مراجعه می‌کنند، از فناوری‌های خاص آگاهی دارند.  

اما مقامات می‌گویند که ورود افرادی با دانش عمیق تر از جاه‌طلبی‌های تجاری و فناوری چین حائز اهمیت است. در حال حاضر سازمان‌های جاسوسی در تلاش‌ هستند تا اطلاعات را به همان سرعتی که می‌خواهند به دست سیاست‌گذاران برسانند.

سال گذشته، یک شرکت کانادایی به نام TechInsights فاش کرد که Semiconductor Manufacturing International Corporation سازنده پیشرو تراشه در چین که یک شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی است، یک تراشه هفت نانومتری ساخته است. اما دولت ایالات متحده از این پیشرفت بی‌اطلاع بود و از اینکه شرکت چینی به این سرعت جهش کرده، متعجب شده بود.

یک مقام آمریکایی گفت که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که این شرکت حداقل توانایی تولید تراشه کوچکتر را قبل از گزارش کانادا داشته است.

به نوشته نیویورک تایمز، بخشی از مشکل این است که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده از اطلاعات ماهواره‌ها، برنامه‌های رهگیری و جاسوسان انسانی حمایت می‌کنند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت که تحلیلگران بینش ارزشمند منابع غیر طبقه‌بندی شده در چین را نادیده می‌گیرند.

آقای ماتیس، تحلیلگر سابق سیا گفت: «جامعه اطلاعاتی ایالات متحده می‌تواند کارهای شگفت انگیزی را روی اهداف متمرکز انجام دهد. اما گاهی اوقات ممکن است با اطلاعات و هوشیاری گسترده، مانند درک قدرت فناوری چین مبارزه کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید