گل به خودی

انصار الله آمریکا را کیش و مات کرد/ تنها گزینه واشنگتن برای بازگردان صلح به دریای سرخ

کدخبر: ۶۲۱۶۸۴
اقتصادنیوز: ناظران بر این باورند که حملات نظامی اخیر آمریکا و انگلیس به مواضع انصار الله یمن، صرفا تنش ها در منطقه را تشدید کرده و خاورمیانه را وارد فاز تازه ای از درگیری ها خواهد کرد.
انصار الله آمریکا را کیش و مات کرد/ تنها گزینه واشنگتن برای بازگردان صلح به دریای سرخ

به گزارش اقتصادنیوز، درگیری بین ایالات متحده و انصار الله در دریای سرخ با حمله واشنگتن به پایگاه های این گروه در یمن سیر صعوی پیدا کرده است. پیشتر، یعنی 31 دسامبر، بالگردهای نیروی دریایی ایالات متحده قایق های این گروه را هدف حملات خود قرار داده و غرق کردند.سپس در 9 ژانویه، انصار الله یکی از بزرگترین حملات خود را در دریای سرخ تا به امروز انجام دادند و 18 پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی پرتاب کردند، پرتابگرهایی که توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی رهگیری شد.از اواسط نوامبر انصار الله بیش از 20 حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تنگه استراتژیک بحرانی که 15 درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، انجام داده‌اند. در پاسخ، ایالات متحده شرکای بین المللی را بسیج کرده و اواسط دسامبر یک ابتکار چندملیتی را با هدف حفاظت از کشتی های تجاری در دریای سرخ آغاز کرده است. 3 ژانویه، این شرکا بیانیه مشترکی صادر کردند که به گفته مقامات آمریکایی آخرین هشدار به انصار الله قبل از اقدام شدیدتر واشنگتن قلمداد شد. امروز ایالات متحده تهدید خود را اجرایی کرد و با حمله به مواضع انصار الله منطقه را وارد فاز تازه درگیری ها کرد.

گل به خودی

به نوشته فارین فارن افرز،، از آنجایی که حملات انصار الله می تواند عواقب جدی برای تجارت جهانی داشته باشد، ایالات متحده برای پاسخ نظامی تحت فشار قابل توجهی قرار داشت. با این حال این کشور به جای حملات تلافی جویانه، باید از رویکرد دیپلماتیک حمایت کند. انصار الله ممکن است به تازگی وارد عناوین روزنامه‌های بین‌المللی شده باشند، اما دو دهه است که ایالات متحده و شرکای این کشور در خلیج‌فارس را به چالش کشیده اند. استفاده از زور علیه انصار الله در گذشته، چه توسط رژیم علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق و چه از جانب عربستان برای بازگرداندن دولتی که انصار الله در اواسط دهه 2010 سرنگون کردند، صرفا به این گروه اجازه داده که توانایی‌های نظامی خود را افزایش داده و خود را به عنوان یک جنبش مقاومت قهرمان نشان دهد، جنبشی که مشروعیت خود را در داخل کشور تقویت می کند.

امروز واکنش انصار الله به عملیات اسرائیل در غزه موجب شده تا حمایت از این گروه در داخل یمن و حتی فراتر از آن در منطقه افزایش پیدا کند. حملات تلافی جویانه احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس در سراسر منطقه و از سرگیری جنگ داخلی در یمن را افزایش می دهد. طی یک سال و نیم گذشته، آتش‌بس مورد مذاکره سازمان ملل، درگیری‌های جدی در یمن را تشدید کرد، اما حملات مستقیم ایالات متحده به اهداف انصار الله می‌تواند جنگ داخلی را دوباره شعله‌ور کند. ایالات متحده گزینه های خوبی برای پاسخ به حملات این گروه ندارد. از آنجایی که انصار الله قدرت خود را در بخش عمده ای از سرزمین های شمال یمن تثبیت کرده، حالا به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه هست. کانال رسانه‌ای مستقر در بیروت آنها به نام المسیره، محتوایی را به دو زبان عربی و انگلیسی تولید می‌کند تا دیدگاه خود را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارد. اشعار سنتی انصار الله که به صورت موزیک و ویدئو تنظیم شده و به طور گسترده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، مخالفت این گروه با اسرائیل و ایالات متحده را اعلام می کند.

TELEMMGLPICT000362317573_17050206010770_trans_NvBQzQNjv4Bq-IWLY18X4-CzgyIcjLEAj_SVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

آمریکا کیش و مات شد

مواضع انصار الله به این گروه فرصت داده تا در یمن و در سراسر خاورمیانه مشروعیت ایجاد کنند. از منظری دیگر، انصار الله با حمله به دریای سرخ و اسرائیل استفاده کرده تا اهمیت خود را برای «محور مقاومت»،اسرائیل و عربستان ترسیم کند. به ادعای گروهی از ناظران، بازیگران بین المللی باید به حملات انصار الله پاسخ دهند، هم برای حفظ مسیر کشتیرانی دریای سرخ و هم برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها در منطقه. اما ایالات متحده با مجموعه ای از گزینه های بد و بدتر برای چگونگی انجام این کار مواجه است. برخی از سیاستمداران و تحلیلگران استدلال کرده اند که بهترین راه برای مقابله با حملات انصار الله، تشدید تنش نظامی است که برای "بازگرداندن بازدارندگی" طراحی شده است. این دیدگاه تصمیم نهایی ایالات متحده در سال 2021 را برای فشار جهت مذاکرات صلح در یمن را به عنوان یک سیاست شکست خورده مماشات می داند.

_132283715_mediaitem132283713

اما طرفداران حملات هوایی علیه انصار الله نمی توانند بگویند که چه اتفاقی باید بعد از آن بیفتد. به سختی می توان دید که چگونه حملات هوایی می تواند از حملات انصار الله جلوگیری کند. حملات هوایی علیه اهداف این گروه ممکن است توانایی انصار الله را برای پرتاب موشک و پهپاد کاهش دهد، اما هدف قرار دادن و ریشه‌کن کردن قایق‌های کوچک، ارزان قیمت و بدون سرنشین انصار الله بسیار سخت‌تر خواهد بود.به همین ترتیب، قرار دادن انصار الله در لیست سیاه، همانطور که دولت ترامپ برای مدت کوتاهی در سال 2020 انجام داد، تأثیر چندانی نخواهد داشت. رهبران این گروه مدت‌هاست که تحت تحریم‌های ایالات متحده بوده‌اند و بدون شک از این نامگذاری به عنوان مدرک دیگری استفاده می‌کنند که نشان دهند که می‌توانند در برابر دشمنان قدرتمند تر باشند. به ادعای گروهی رویکردی که دیپلماسی را با بازدارندگی ترکیب می کند، بدترین راه برای ایالات متحده جهت مقابله با این مشکل لاینحل در کوتاه مدت است. اشتهای بین المللی کمی برای پاسخ نظامی وجود دارد. حتی عربستان سعودی که مداخله نظامی سال 2015 علیه انصار الله را رهبری کرد، اکنون به ایالات متحده هشدار می‌دهد که با خویشتنداری عمل کند.برای مقابله با تهدید انصار الله، ایالات متحده باید برای پایان دادن به جنگ بین اسرائیل و حماس تلاش کند.واشنگتن نمی تواند روی حمایت عمومی شرکای خود در خلیج فارس حساب کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید