طرح فوق سری کاخ سفید برای سوء استفاده از جنگ غزه/ آمریکا پای عربستان را وسط کشید!

کدخبر: ۶۲۲۰۴۹
اقتصادنیوز : مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، طرحی بحث برانگیز ارائه کرده که بازسازی نوار غزه پس از جنگ را به عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی مرتبط می‌کند.
طرح فوق سری کاخ سفید برای سوء استفاده از جنگ غزه/ آمریکا پای عربستان را وسط کشید!

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به گفته برت مک گورک، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، این طرح به عنوان انگیزه‌ای برای بازسازی غزه خواهد بود که عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در آن مشارکت خواهند داشت.

مک گورک در هفته‌های اخیر این طرح را با مقامات امنیتی بررسی کرد، از جمله آن یک جدول زمانی حدود ۹۰ روزه برای آنچه است که او ادعا می‌کند پس از پایان جنگ در نوار غزه اتفاق خواهد افتاد.

خبر مرتبط
به آمریکا هشدار دادیم حماقت نکند

اقتصادنیوز: سفیر یمن در ایران با بیان این که تجاوز آمریکا به یمن مسئله جدیدی نیست، اظهار کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند که از سازمان ملل مجوزی برای حمله به یمن دریافت کنند ولی در این مورد شکست خوردند.

این مقام آمریکایی مدعی شد اگر آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی تلاش دیپلماتیک برای امضای توافق عادی سازی روابط را آغاز کند، امکان دستیابی به «ثبات» در مناطق جنگ زده وجود دارد!

به نقل از وبگاه شبکه روسیا الیوم، وی همچنین می‌گوید که این طرح به عنوان انگیزه‌ای برای بازسازی نوار غزه توسط کشورهای ثروتمند و در عین حال به عنوان اهرم فشار بر فلسطینی‌ها و اسرائیل استفاده خواهد شد.

این در حالی است که مقامات دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند که این طرح باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.

یک مقام آمریکایی آگاه به جزئیات گفت: «این طرح نکته اصلی را از دست داده‌است». وی اشاره کرد این طرح که به عنوان یک سند فوق محرمانه ارائه شده به مقامات ارشد امنیتی در واشنگتن بررسی شد، همچنین اذعان می‌کند بایدن طی ماه‌های آینده به عنوان بخشی از آنچه «تور پیروزی» نامیده می‌شود به منطقه سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، بایدن برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین اشغالگران و عربستان سعودی «در پاسخ به درد غزه» اعتبار کسب خواهد کرد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی به این طرح پرداخت و گفت: «مطمئن نیستم که اکنون این واقع بینانه است»، اما اشاره کرد که تمایل شدید عربستان برای مشارکت در توافق وجود دارد.

طرح پیشنهادی نشان می‌دهد که رهبران فلسطینی با تشکیل یک دولت جدید در غزه و کرانه باختری و نیز با کاهش انتقادات وارده به اسرائیل موافقت خواهند کرد، در حالی که اسرائیل نفوذ محدودی در نوار غزه خواهد داشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید