نفوذ به سبک کرملین-2

رمزگشایی از افزایش نفوذ روسیه در سرزمین های اشغالی

کدخبر: ۶۲۳۴۹۷
اقتصادنیوز: روسیه تلاش دارد تا با توسل به اهرم های مختلف اعم از اقتصادی و فرهنگی زمینه را برای حذف اوکراین از سرزمین هایی که در اختیار دارد، هموار کند هرچند در این مسیر کیف به واسطه قوانین سرسختانه اش به مسکو فرصت بیشتری برای مانور می دهد.
رمزگشایی از افزایش نفوذ روسیه در سرزمین های اشغالی

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که غرب بر سر ارائه کمک های بیشتر به اوکراین درگیر تنش شده، روسیه بی سر و صدا کنترل بر مناطقی در جنوب شرقی اوکراین را که تصرف کرده تحکیم می کند. با تثبیت خط مقدم در سال 2023، روسیه تقریباً 18 درصد از خاک اوکراین را تحت کنترل خود داشت، از جمله حدود 25 هزار مایل مربع که از فوریه 2022 تصرف شده بود. تمام شاخه های دولت روسیه در یک برنامه پرهزینه و جاه طلبانه برای ادغام این مناطق تازه اشغال شده مشارکت دارند. کرملین امیدوار است حقایقی را بازتعریف کند؛ واقعیت هایی که رایزنی یا به چالش کشیدن آن توسط اوکراین در فرایند صلح در آینده دشوار خواهد بود.فارن افرز با انتشار یادداشتی به وضعیت مردمان ساکن در سرزمین های تحت تصرف روسیه اشاره کرده و در این باره نوشته است که مسکو تلاش دارد تا برای فردای مذاکره جهت صلح با اوکراین، هرگونه فرصت برای بازگردان این سرزمین ها را بسوزاند. اقتصادنیوز، این یادداشت را در دو قسمت ترجمه کرده است. قسمت نخست تحت عنوان «خواب روسیه برای اوکراین/ دست بالای کرملین در میدان تازه رویارویی» منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

گل به خودی!

مقام های اوکراین از زمان ارائه قانون جدید در مارس 2022 حداقل 6 هزار پرونده را علیه همکاران مفروض تشکیل داده اند. مجازات های احتمالی مواردی چون ممنوعیت استخدام دولتی در آینده تا مجازات های قابل توجه زندان و مصادره اموال را شامل می شود. این قانون بحث برانگیز است: همکاری را به قدری گسترده تعریف می کند که بسیاری از صاحبان مشاغل یا کارمندان دولت محلی پس از بازپس گیری شهرها و جوامع توسط اوکراین در معرض خطر پیگرد قانونی قرار می گیرند. از همین رو بسیاری از کسانی که پست و مقامی داشتند با پیشروی نیروهای اوکراینی فرار کرده اند و مدیران یا معلمان درگیر دادگاه شده اند. در این میان وکلا و فعالان حقوق بشر نگران هستند که قانون تعریف شده به نفع روسیه باشد. چرا که روس ها با استفاده از چنین قوانینی تلاش می کنند تا اوکراینی ها را هرسانده و آنها را جذب جبهه خود کنند.

خبر مرتبط
تخم مرغ‌های پوتین در سبد حماس/ چرا روسیه، اسرائیل را دور زد؟

اقتصادنیوز: حمله حماس به اسرائیل فرصتی تازه برای روسیه بود تا با توسل به کارت غزه، معادلات خاورمیانه را به نفع خود بازتعریف کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرد.

روسیه شرط بندی کرده که در دراز مدت، کودکان اوکراینی در مناطق اشغالی به عنوان روس های میهن پرست فعالیت خواهند داشت. در برنامه های تلویزیونی کرملین مرتبا از کودکان دونباس یا جنوب اوکراین در جشنواره های داخل روسیه استقبال می شود. این تبلیغات ناخوشایند است، اما این بازدیدها عمدتا داوطلبانه هستند. موارد بسیار بدتری نیز وجود دارد که در آن هزاران کودک از اوکراین به طور غیرقانونی در جریان جنگ به کریمه یا روسیه اخراج شدند. گروهی از آنها به شکل غیرقانونی توسط خانواده های روسی به فرزندی پذیرفته شدند. بسیاری از خانواده های اوکراینی برای یافتن فرزندان خود و بازگرداندن آنها در تلاش اند.

1

رویارویی فرهنگی مسکو و کیف

در شهرهای فتح شده اوکراین مانند ملیتوپل یا ماریوپل، روسیه به آرامی هر آنچه یادآور اوکراین باشد را از میان می برد. در هفته‌های اول جنگ، سربازان روسیه سه‌جانبه‌های اوکراینی را پایین کشیدند. آنها روی رنگ‌های اوکراینی-آبی و زرد- همه جا را با قرمز و آبی نقاشی کرده‌اند. هدف روسیه این است که کمپین‌های اوکراینی‌سازی و «کمون‌زدایی» را که پس از سال 2014 در منطقه فراگرفته بود، معکوس کند. قانون مه 2015 دستور حذف تمام نمادها و مجسمه‌های شوروی و کمونیستی را صادر کرد و ده‌ها هزار نام شهرها و خیابان‌های دوران شوروی را جایگزین کرد. در طول مبارزات انتخاباتی، مقامات اوکراینی بیش از هزار مجسمه لنین را در سراسر کشور از بین بردند. اکنون، روس‌ها جبران می کنند.

خبر مرتبط
چرا روسیه، اسرائیل را دور زد؟/ پاتک پوتین به نتانیاهو!

اقتصادنیوز: همزمان با حمله حماس به اسرائیل، رویکرد مسکو به خاورمیانه تغییر کرده است. روسیه تلاش دارد تا از این فرصت استفاده کرده و به حضور آمریکا در منطقه پایان دهد؛ حتی اگر بهای چنین فعلی تیره تر شدن روابط مسکو با تل‌آویو باشد.

جنگ فرهنگ را هم به چالش می کشدبالاخص در جایی که روسیه برنامه همه جانبه روسی‌سازی را دنبال می‌کند. ساختمان تئاتر ماریوپول در جریان بدنام ترین حمله هوایی روس ها در مارس 2022 ویران شد. امروز ساختمان تئاتر در حال بازسازی است، اما گروه نمایشی تقسیم شده است. یک گروه به غرب اوکراین نقل مکان کرده اند و در آنجا نمایش های سیاسی معاصر را به زبان اوکراینی اجرا می کنند. کسانی که در ماریوپل ماندند، کمدی های چخوفی را به زبان روسی در مرکز جوانان محلی اجرا می کنند. روسیه در حال گسترش شبکه سینماها در منطقه است - نه برای نمایش تبلیغات، بلکه برای بازگرداندن مردم به فرهنگ عامه روزمره روسیه. مردم حواس پرتی می خواهند، نه تلقین، اما حتی این حواس پرتی می تواند باعث نزدیک شدن مردم محلی به روسیه شود.

download

اهرم تازه روس ها

فراتر از فرهنگ، سیاست اقتصادی قدرتمندترین ابزار روسیه برای هم صدایی با جامعه و ایجاد تغییرات جمعیتی بلندمدت در بخش‌های اشغالی اوکراین است. سیستم رفاهی و حقوق دولتی روسیه اغلب سخاوتمندانه‌تر از اوکراین است و هدف آن جلب بخش‌های فقیرتر و مستمری‌بگیران است. ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه سالانه بیش از یک تریلیون روبل (حدود 11 میلیارد دلار) در چهار منطقه الحاق شده هزینه خواهد کرد. این شامل میلیاردها دلار برای اجرای برنامه بازسازی عظیم به امید ایجاد "روسیه جدید" در سواحل شمالی دریای آزوف است که ایده قرن هجدهم کاترین کبیر درباره نووروسیا (روسیه جدید) را به یاد می آورد. بروشورهای براق، آینده ماریوپل به عنوان بخشی از روسیه در کنار دریا را به تصویر می کشند، جایی که هر خاطره ای از اوکراین از بین رفته و با بلوک های آپارتمانی، پارک ها و بلوارهای روسی جایگزین شده است.

 این شهر در جریان جنگ در سال 2022 ویران شد و مقامات برخی از مردم محلی را دوباره اسکان دادند. با این حال، بسیاری شکایت دارند که خانه های جدید برای تازه واردان روسی رزرو شده است. به نظر می‌رسد مسکو می‌خواهد مهاجران روسی را جایگزین ساکنان اوکراینی کند. اقدامات روسیه ناقض قوانین بین المللی است که به صراحت چنین انتقال جمعیت را به داخل و خارج از سرزمین های اشغالی ممنوع می کند.بسیاری از اوکراینی هایی که فرار کرده اند، املاک و مشاغل خود را از دست داده اند. از تابستان 2022، مقامات روس سلب مالکیت دسته جمعی از دارایی های اوکراین را برعهده داشته اند. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مقامات روسیه به زور هزاران کسب و کار اوکراینی، از جمله کارخانه های بزرگ فلزات و نانوایی های محلی را در پایگاه داده رسمی شرکت های روسیه به ثبت رسانده اند. شرکت‌های روسی همچنین کنترل بخش‌های بزرگی از زمین‌های کشاورزی برتر را در دست گرفتند و هزاران تن محصول اوکراینی را به‌طور غیرقانونی به خارج از کشور ارسال کرده‌اند.

2

چشم انداز سرزمین های اشغالی تیره و تار است. اوکراین فاقد استراتژی سیاسی و دیپلماتیک برای به چالش کشیدن روسیه در طولانی مدت است. سیاستگذاران اوکراینی امیدوار بودند که ضد حمله نظامی سریع و موفق این مناطق را آزاد کند و نیروهای روسیه را عقب براند. این اتفاق نیفتاد. با وجود بن بست ارضی خط مقدم، شانس اوکراین برای بازپس گیری کنترل کامل سرزمین های اشغالی با زور تسلیحات در سال 2024 اندک به نظر می رسد. هرگونه آتش‌بس یا توقف درگیری می‌تواند جنوب و شرق را از دست اوکراین درآورد و میلیون‌ها اوکراینی را تحت سلطه روسیه قرار دهد. با شروع جنگ، روسیه فرصت دارد تا اشغال سیاسی، اقتصادی و اداری خود را بیشتر تحکیم کند و ادغام مجدد این مناطق به اوکراین را به طور فزاینده ای دشوار.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید