رمزگشایی از ده ها پرواز جاسوسی انگلیس بر فراز غزه

کدخبر: ۶۲۳۵۷۱
یک پایگاه اینترنتی افشاگر انگلیسی گزارش کرد ارتش انگلیس ده‌ها پرواز جاسوسی را با هدف حمایت از اسرائیل بر فراز نوار غزه اجرا کرده است.
رمزگشایی از ده ها پرواز جاسوسی انگلیس بر فراز غزه

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه اینترنتی افشاگر «دی‌کلسیفاید یو.کی» (Declassified UK) با تحلیل داده‌های مربوط به رهگیری پروازها فاش ساخت ارتش بریتانیا از ماه دسامبر تاکنون ۵۰ ماموریت پرواز جاسوسی را بر فراز نوار غزه در حمایت از رژیم صهیونیستی به اجرا گذاشته است.

به نوشته این پایگاه، این پروازهای جاسوسی انگلیس از مبدا پایگاه این کشور در قبرس موسوم به پایگاه آکروتیری و با میانگین حدودا روزی یک پرواز از ابتدای ماه دسامبر به اجرا درآمده است.

خبر مرتبط
سامانه پدافندی لیزری اسرائیل در مرز غزه مستقر شد/ هراس اسرائیل از موشک‌های حماس

​ اقتصادنیوز : رئیس شرکت صنایع نظامی اسرائیل از استقرار سامانه‌های پدافند هوایی مبتنی بر «لیزر» در جنوب سرزمین‌های اشغالی و مرز نوار غزه خبر داد.

این پایگاه اینترنتی گزارش داد که هنگامی که از دولت لندن برای دریافت داده‌های مربوط به تعداد این پروازهای جاسوسی درخواست کرده، درخواستش رد شده اما آمارش را با تحلیل داده‌های مربوط به رهگیری پروازها به دست آورده است.

هواپیمایی که ارتش انگلیس برای اجرای این ماموریت‌های جاسوسی استفاده کرده از مدل Shadow R۱ است که به عنوان یک هواپیمای اطلاعاتی، تجسسی و شناسایی شناخته می‌شود. این هواپیماها تحت فرماندهی اسکادران شماره ۱۴ ارتش انگلیس قرار دارد که مقر آن در پایگاه وادینگتون در لینکلن‌شر در شرق انگلیس است.

ارتش انگلیس اخیرا قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیون پوند را با شرکت آمریکایی ریتون، سازنده این هواپیما با هدف به‌روزرسانی این هواپیما و افزایش تعداد آنها از شش به هشت فروند در ارتش انگلیس امضا کرد.

بر اساس این گزارش، پروازهای جاسوسی انگلیس با این هواپیما بر فراز نوار غزه از سوم دسامبر با استفاده از دو فروند شروع شد. تحلیل داده‌ها نشان داده که از آن زمان تاکنون این پروازهای جاسوسی تقریبا به صورت روزانه ادامه یافته‌اند و در تقریبا نصف روزهای این بازه زمانی دو پرواز در هر روز صورت گرفته است. همچنین ارتش انگلیس در روز سوم ژانویه یک هواپیمای R۱ را به سه پرواز جاسوسی بر فراز نوار غزه اعزام کرده است.

برآورد شده که هر پرواز جاسوسی حدودا شش ساعت طول کشیده باشد.

وزارت دفاع انگلیس روز دوم دسامبر اعلام کرد پروازهای جاسوسی خود را بر فراز نوار غزه با هدف آنچه که «پشتیبانی از فعالیت‌های جاری برای نجات گروگان‌ها (اسرای صهیونیست)» خواند، شروع می‌کند.

این وزارتخانه با آوردن این توجیه که «امنیت اتباع انگلیسی برای ما بیشترین اهمیت را دارد» نوشت: «این هواپیماهای جاسوسی غیر مسلح بوده و هیچ نقش رزمی نخواهند داشت و تنها موظف به تعیین مکان اسیران هستند.» همچنین این وزارتخانه ادعا کرد تنها اطلاعات مربوط به نجات اسیران به مقام‌های مسئول منتقل خواهند شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «دی‌کلسیفاید یو.کی»، تعداد بالای این پروازها و این حقیقت که حدود دو ماه بعد از به اسارت گرفته شدن صهیونیست‌ها از سوی نیروهای مقاومت به اجرا گذاشته شدند این ظن را به وجود می‌آورد که این ماموریت این پروازهای جاسوسی صرفا محدود به تعیین مکان اسرا نمی‌شوند.

«دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته گفت حماس دو اسیر انگلیسی را در اختیار دارد.

از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی نیز امکانات گسترده خودش را برای جاسوسی از غزه داشته و مشخص نیست که پروازهای جاسوسی هواپیماهای R۱ ارتش بریتانیا چه اطلاعات دیگری را می‌توانند به نیروهای این رژیم برای ماموریت ادعایی «نجات گروگان‌ها» اضافه کنند.

دولت انگلیس سابق بر آن نیز ادعا کرده بود که با هواپیماهای جاسوسی خود حمایت‌های گسترده‌ای را از رژیم صهیونیستی به عمل می‌آورد.

«جیمز هیپی»، وزیر دفاع انگلیس روز هفتم نوامبر به پارلمان این کشور با انتقاد از نیروهای حماس گفت هواپیماهای انگلیسی از رژیم صهیونیستی در حوزه جاسوسی حمایت به عمل آورده و به جلوگیری از انتقال تسلیحات به این گروه‌ها و تامین «امنیت کلی منطقه» کمک کرده‌اند. هیپی همچنین در آن زمان ادعا کرد هواپیماهای جاسوسی انگلیس قرار است «اشراف ما بر وضعیت در منطقه را بهبود بخشیده و به شرکای ما اطمینان ببخشند.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید