گل به خودی!

عبور ناتو از خط قرمز/ بریتانیا اوکراین را قربانی کرد؟

کدخبر: ۶۲۳۸۹۲
اقتصادنیوز: به باور ناظران توافقنامه امنیتی امضا شده میان بریتانیا و اوکراین که در ظاهر مقدمه سازی برای حضور کی‌یف در ناتو قلمداد می شود، در عمل صرفا برگ برنده ای است برای روسیه جهت توجیه حمله نظامی اش به اوکراین و پایانی است بر مذاکرات صلح احتمالی میان مسکو و کی‌یف.
عبور ناتو از خط قرمز/ بریتانیا اوکراین را قربانی کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، اوکراین و بریتانیا 12 ژانویه توافقنامه امنیتی میان خود را اعلام کردند؛ کیف امیدوار است که چنین توافقی، کیف را در مسیر عضویت در ناتو قرار دهد.ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز بودجه نظامی اوکراین را 200 میلیون پوند افزایش داد و به 2.5 میلیارد پوند در سال های 2024-2025 رساند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، این توافق را "توافق امنیتی بی سابقه" قلمداد کرد. با این حال او با انتشار توییتی نوشت: «اگر بریتانیا و سایر کشورها پس از سال 1991 چنین سطحی از تضمین‌ها را ارائه می‌کردند، روسیه حمله نمی کرد».

تیر خلاص به گفتگوهای صلح

به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، اگر چنین پیمان‌هایی ورود اوکراین به ناتو را تسریع می‌کرد، ممکن بود حمله سال 2022 هرگز رخ نمی‌داد. با این حال، تمام شواهد از سال 2008 به بعد نشان می دهد که مسکو با پیوستن اوکراین به ناتو مخالفت کرد. اگر غرب در دهه 1990 برای ارائه ضمانت های امنیتی به اوکراین قدم برمی داشت، به همان اندازه محتمل بود که روسیه خیلی زودتر مداخله می کرد.عناصر پیمان امنیتی جدید بریتانیا و اوکراین، گزاره هایی چون تبادل اطلاعات میان طرفین، پیشتر مسکو را مشکوک کرده بود، حالا کرملین اعلام کرد که غرب قصد دارد زمینه را برای عضویت ناتو هموار کند. اعلام این پیمان با واکنش دمیتری مدودف روبرو شد، او لندن را به برنامه ریزی برای این کار متهم کرد.

اما همه چیز انگونه که در ظاهر وجود دارد، نیست. بریتانیا به تنهایی نمی تواند چیزی را در اوکراین تضمین کند، چه رسد به ارائه کمک نظامی کافی برای دفاع از این بازیگر. (ارتش بریتانیا اکنون حدود 150 تانک جنگی در اختیار دارد و در سال 2022، تولید گلوله های توپخانه ای اش برای کل سال کمتر از هزینه های اوکراین در یک دوره سه روزه در اوج حمله متقابل بود).از همین رو کنش بریتانیا مانع دیگری در برابر آغاز مذاکرات صلح ایجاد خواهد کرد، هم از طریق افزایش بی اعتمادی روسیه و هم با تقویت مخالفان مذاکرات در سایر نقاط اروپا.هدف کرملین برای دور نگه داشتن اوکراین از ناتو از زمان شکست مذاکرات صلح در بهار 2022 ثابت بوده و کنش اخیر بریتانیا تنها می تواند به کاهش تمایل روسیه برای پایان دادن به جنگ کمک کند.

1

گل به خودی

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد مسکو قصد دارد جنگ را متوقف کند. این قرارداد امنیتی جدید فقط اوضاع را بدتر می کند. همانطور که آناتول لیون فعال در موسسه کوینسی براین باور است که، «اتا آنجا که به لندن مربوط می‌شود، بسیاری از این توافقنامه بازی‌های معمول بریتانیا است، اما همین کنش در دنیای واقعی می تواند پیامدهای جدی داشته باشد».اعلامیه برتیانیا در زمان بدی رسانه ای شد، در بازه زمانی که گزارش ها از خواست دولت بایدن جهت آغاز مذاکرات برای پایان دادن به جنگ خبر می دهد. پیمان امنیتی تضمین می کند که چنین توافقی به زودی اجرایی نخواهد شد. زیرا اگر امتناع غرب از فکر کردن به یک اوکراین بی طرف را ترسیم کند، به سختی می توان دید که مسکو عقب نشینی می کند.

بایدن اخیرا گفت: «مخاطرات این جنگ بسیار فراتر از اوکراین است و بر امنیت ناتو و اروپا تأثیر می‌گذارد». شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد مسکو قصد حمله به همسایگان را دارد.با این حال و با توجه به شکست ضد حمله اوکراین، و حرکت آهسته و پیوسته روسیه به جلو در سراسر خط تماس، ایالات متحده در ماه‌های اخیر علاقه خود را به گفتگو نشان داده است. نیروی انسانی اوکراین رو به اتمام است و کمدهای نظامی اروپا خالی است، زیرا تقریباً همه تجهیزات به اوکراین ارسال شده و توسط روسیه ویران گشته، آن هم در شرایطی که پایگاه صنعتی مسکو در زمان جنگ گسترش یافته است. در همین حال، مهمات ناتو تمام شده است. گفت‌وگوهای کنونی احتمالاً توافق بهتری را نسبت به شش ماه یا یک سال آینده برای اوکراین تضمین می‌کند.

2

نیکلای پترو، استاد سیاست تطبیقی و بین‌الملل دانشگاه رود آیلند، در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد که با افزایش تدارکات نظامی روسیه، تدارکات اوکراین نیز کاهش یافته است. این امر ناگزیر زمینه را برای یک ضد حمله احتمالی توسط روسیه هموار می کند».اما تشخیص چنین گزاره ای مستلزم عمق واقع گرایی غربی است که تاکنون شواهد کمی برای آن وجود دارد. اگر روسیه پیروز باشد، کرملین شرایط را دیکته خواهد کرد. مسکو مدتهاست که به صراحت گفته نه فقط با کیف، بلکه باید با واشنگتن هم گفتگو کند. زمان نجات این شکست برای غرب رو به اتمام است. پیمان‌های امنیتی جدید فقط باعث می‌شود که همه چیز سریع تر تمام شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید