شبه جزیره کره در آستانه جنگی تمام عیار

ایالات متحده در تیررس موشک‌های کره شمالی قرار دارد؟/سودای «اون»

کدخبر: ۶۲۴۱۳۰
اقتصادنیوز: گروهی با اشاره به فعل و انفعال های رهبر که شمالی بر این باورند که پیونگ یانگ برای فرار از تشدید تنش های داخلی به دنبال جنگی تمام عیار است اما گروهی دیگر با اشاره به هدف اصلی کیم جونگ اون رهبر این کشور که همانا بقای سیاسی است چنین نظریه ای را رد می کنند.
ایالات متحده در تیررس موشک‌های کره شمالی قرار دارد؟/سودای «اون»

به گزارش اقتصادنیوز، کره شمالی 5 ژانویه صدها گلوله توپخانه را به سوی آب های نزدیک جزایر مرزی کره جنوبی پرتاب کرد. ضرباهنگ جدید تهدیدها، در حالی که ایالات متحده و متحدانش مشغول جنگ در اوکراین و خاورمیانه هستند، مقامات و تحلیلگران خارجی را به این فکر واداشته که آیا رهبر کره شمالیاز موضع گیری فراتر رفته و در حال برنامه ریزی برای جنگ است. برای دهه‌ها، بخش اصلی کتاب بازی کره شمالی اجرای تحریکات نظامی دقیق اندازه‌گیری‌شده و زمان‌بندی‌شده بود – خواه برای حفط نظم داخلی، خواه با هدف جلب توجه همسایگان و ایالات متحده.اما ناظران براین باورند که، آخرین دور سیگنال‌های کیم حاوی پیامی متفاوت است. برخی آن را به عنوان سرنخی در نظر می گیرند که شمال از تلاش برای تعامل دیپلماتیک با غرب ناامید شده، و برخی نیز این احتمال را مطرح می کنند که این کشور ممکن است برای حمله به کره جنوبی خود را آماده کند.

سودای « اون»

رابرت ال. کارلین، مقام سابق وزارت امور خارجه و زیگفرید اس. هکر، دانشمند هسته ای – با انتشار مقاله ای برای وب سایت آمریکایی نورث 38، با انتشار یادداشتی زنگ خطر را به صدا درآوردند و ادعا کردند که کیم جونگ اون برای آغاز جنگ تصمیمی استراتژیک گرفته است.تحلیلگران براین باورند که کره شمالی در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات داخلی، از جمله اقتصاد در حال مرگ و کمبود مواد غذایی و نفت، و ناامیدی در دیپلماسی خارجی خود، موضعش را تغییر داده است. همزمان اکثریت براین باورند که نزدیکی اخیر کره شمالی به روسیه، از جمله تامین گلوله های توپخانه و موشک برای استفاده در جنگ در اوکراین، به نوعی بازی را تغییر داده است.

بسیاری می گویند که هدف نهایی کیم نه جنگ با کره جنوبی، متحد و هم پیمان ایالات متحده، بلکه پذیرش کشورش از سوی واشنگتن به عنوان قدرت هسته ای از طریق مذاکرات کاهش تسلیحات است.یکی از ناظران در این باره به نیویورک تایمز گفت:کره شمالی جنگ را آغاز نمی کند مگر اینکه تصمیم به خودکشی بگیرد. آنها به خوبی می دانند که نمی توانند در جنگ پیروز شوند. اما آنها دوست دارند که دشمنان باور کنند که می توانند، زیرا این گزاره می تواند منجر به تعامل و امتیازات احتمالی مانند کاهش تحریم ها شود.تحلیلگران چینی، حیاتی ترین متحد کره شمالی، نیز تردید داشتند که کیم درگیر چنگ گردد مگر اینکه به کره شمالی حمله شود. پروفسور شی یینهون فعال در دانشگاه رنمین پکن، براین باور است که رهبر کره شمالی غیرمنطقی نیست، تلاش دارد خود را حفظ کند و جنگ خلاف این هدف است.برخی دیگر خاطرنشان کردند که کره شمالی می‌تواند خود را با تکیه بر اهرم نظامی، از جمله حملات متعارف کوچکتر و آزمایش‌های جسورانه‌تر تسلیحات، بدون اینکه لزوماً پاسخی مرگبار ایجاد کند، تثبیت کند.

1

کره شمالی در آستانه حمله ای تمام عیار قرار دارد؟

ویکتور چا، کارشناس کره فعال در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، می‌گوید:  کیم به توانایی های خود جهت جلوگیری از واکنش ایالات متحده در صورت حمله ای عجولانه اطمینان ندارد.به باور این استاد دانشگاه، کره شمالی دوست دارد دشمنان خود را در حساس ترین لحظات سیاسی ناآرام کند، خب هم ایالات متحده و هم کره جنوبی امسال انتخابات برگزار می کنند. کره شمالی در اواخر سال 2012، بین دو بازه زمانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کره جنوبی، یک موشک دوربرد پرتاب کرد. این کشور کمی قبل از مراسم تحلیف رهبر کره جنوبی در سال 2013 یک آزمایش هسته ای انجام داد. در سال 2016، دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آزمایش هسته ای دیگری را ثبت کرد.

2

کو جائه هون، تحلیلگر فعال در موسسه استراتژی امنیت ملی مستقر در سئول گفت: کره شمالی همچنین ممکن است در هفته های آینده دست به اقدامات تحریک آمیز بزند تا به لیبرال هایی که طرفدار مذاکرات بین کره ای هستند کمک کند در انتخابات پارلمانی کره جنوبی پیروز شوند. او گفت که کره شمالی امیدوار است از طریق اقدامات تحریک آمیز این ترس را در میان رای دهندگان کره جنوبی ایجاد کند که فشار فزاینده بر کره شمالی، ممکن است "به جنگ هسته ای منجر شود".توماس شفر، دیپلمات سابق آلمانی که دو بار به عنوان سفیر در کره شمالی خدمت کرده است، گفت: کره شمالی تا پس از انتخابات آمریکا به افزایش تنش ادامه خواهد داد. اما «در اوج تنش‌ها، سرانجام مایل به تعامل مجدد با دولت جمهوری‌خواه به امید کاهش تحریم‌ها خواهد بود.

این که کره شمالی موشک بالستیک قاره پیما ساخته باشد تا بتواند ایالات متحده را هدف قرار دهد، مورد تردید است. اما دو تا از دشمنان اصلی کره شمالی، کره جنوبی و ژاپن، اهدافی نزدیک هستند.در جبهه دیپلماتیک، کیم تلاش کرد تا نشان دهد که دیگر ایالات متحده را به عنوان شریک مذاکره کننده حیاتی نمی بیند، در عوض یک "جنگ سرد نئو" را تصور می کند که در آن ایالات متحده در سطح جهانی در حال عقب نشینی است. مقامات می گویند که او به شدت روابط نظامی با روسیه را بهبود بخشیده است و در ازای آن به احتمال زیاد وعده های روسیه در مورد کمک غذایی و کمک های فنی برای برنامه های تسلیحاتی خود را تضمین کرده است.کو یو هوان، رئیس سابق موسسه کره برای اتحاد ملی در سئول.  در این باره گفت:"من نگران هستم اقدامی کوچک، بدون توجه به قصد و هدفش، زمینه ساز قضاوت نادرست شود، و در بحبوحه رویارویی پرتنش "قدرت در برابر قدرت" با ایالات متحده و متحدانش، جنگ و تنش تشدید گردد."

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید