طعنه سنگین چین به ویلیام برنز /تشکر معنادار پکن از رئیس سازمان سیا

کدخبر: ۶۲۶۰۳۵
اقتصادنیوز : سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به رجزخوانی اطلاعاتی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه کشورش به طعنه گفت که از او به خاطر افشاگری‌ درباره جاسوسان این سازمان تشکر می‌کند.
 طعنه سنگین چین به ویلیام برنز /تشکر معنادار پکن از رئیس سازمان سیا

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در نشستی مطبوعاتی به طعنه از «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا به خاطر افشای این موضوع که «جاسوسانش همه جا هستند» تشکر می کند.

ویلیام برنز در مقاله‌ای که اخیرا در مجله «فارِن افِرز» منتشر کرد از چین به عنوان «تهدید بزرگ بلندمدت» علیه کشورش توصیف کرده و نوشت سازمان سیا «منابعی که صرف جمع آوری اطلاعات، عملیات‌ها و تحلیل‌های مربوط به چین در سراسر جهان کرده به میزان چشمگیری افزایش داده و درصدی از مجموع بودجه‌ که متمرکز بر چین کرده را در عرض دو سال گذشته دو برابر کرده است.»

خبر مرتبط
تنش در روابط چین و اوکراین/ پکن به کی‌یف هشدار داد

اقتصادنیوز: در پی نامگذاری 14 شرکت چینی به عنوان «حامی جنگ» توسط اوکراین، پکن به کی‌یف هشدار داد این اقدام می‌تواند بر روابط دو کشور اثر منفی بگذارد.

ویلیام برنز در این مقاله که روز دوشنبه منتشر کرد نوشت: «ما در حال استخدام و آموزش نیروهای بیشتری که به زبان ماندارین (زبان رسمی جمهوری خلق چین) تکلم می‌کنند بوده و در عین حال تلاش‌هایمان را در سراسر جهان، از آمریکای لاتین تا آفریقا و هند-اقیانوسیه به منظور رقابت با چین تشدید می‌کنیم.»

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، وانگ ونبین در نشست مطبوعاتی در اظهار نظر درباره این اظهارات رئیس سازمان سیا گفت: «از او به خاطر یادآوری این مسائل تشکر می‌کنم. چین تدابیر احتیاطی را طبق معمول اتخاذ خواهد کرد و به آمریکا اجازه نخواهد داد که از راه‌های غیرقانونی نفوذ کند.»

این مقام وزارت امور خارجه چین در ادامه صحبت‌های در شهر پکن تصریح کرد: «ویلیام برنز در مقام رئیس بزرگترین سازمان جاسوسی در جهان علنا به همه فاش کرد که جاسوسان آمریکا همه جا هستند.»

وانگ ونبین تاکید کرد: «چین به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند است. توسعه چین باعث ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه جهان و رشد نیروهای حامی صلح در جهان می‌شود.»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در مقاله‌اش همچنین اعتراف کرد آمریکا دیگر در رقابت‌های راهبردی دنیا حائز «برتری بلامنازع» نیست.

برنز در این یادداشت در نشریه فارن‌افرز نوشت: «قدرت‌ گرفتن چین و تقابل‌گرایی روسیه، چالش‌های ژئوپولتیکی دلهره‌آوری را در دنیایی با رقابت‌های راهبردی شدید که در آن ایالات متحده دیگر دارنده برتری بلامنازع نیست پیش روی ما قرار می‌دهد.»

ویلیام برنز در بخش دیگری از این یادداشت شرایط کنونی را یکی از «لحظات نادر» در تاریخ ایالات متحده دانسته که به اندازه دوران پایان جنگ سرد یا دوران بعد از 11 سپتامبر 2001 حائز اهمیت است.

او نوشته است: «ما در دورانی با چالش‌های تاریخی برای سیا و کل حرفه اطلاعات قرار داریم و تحولات ژئوپولتیک و فناوری ما را در معرض بزرگترین آزمون‌هایی که تا به حال با آن مواجه بوده‌ایم قرار می‌دهد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید